Hogeschool Gent
Geraard de Duivelstraat 5 - 9000 Gent
Tel: 09 243 33 33 - E-mail: info@hogent.be
Website: www.hogent.be
Keynotes 2017-201833148/4151/1819/1/84
Studiegids

Keynotes 2017-2018

33148/4151/1819/1/84
Academiejaar 2018-19
Komt voor in:
  • Bachelor in de interieurvormgeving
Dit is een enkelvoudig opleidingsonderdeel.
Studieomvang: 3 studiepunten
Gewicht: 3,00
Mogelijke grensdata voor leerkrediet: 01.12.2018 (Academiejaar)
Onderwijstalen: Nederlands

Omschrijving Onderwijsorganisatie (tekst)

Twee reeksen van minstens vier lezingen in het eerste en tweede semester (streefdatum resp. tussen midden oktober en midden december, en tussen begin februari en begin mei), te houden door sprekers uit specifieke velden: architecten, interieurarchitecten en – vormgevers, landschap- en tuinarchitecten, kunstenaars, filmers, ontwerpers, producenten, curatoren, museummensen, (cultuur)filosofen, kunsthistorici enz. De lezingen zullen een accumulatief karakter hebben.

De studenten dienen zich in te schrijven voor het geheel van de lezingen, dus voor beide reeksen.

Omschrijving Doelstellingen

De Keynotes van de School of Arts zijn bedoeld als aanvulling op de bestaande onderwijspakketten.


Vertrekkend vanuit de zeggingskracht van het ontwerp (of realisatie) en vanuit een interdisciplinaire benadering van de verschillende disciplines willen ze een informatief pakket actuele kennisoverdracht organiseren. Hierbij staat een kritische bevraging van eigen actuele kennisgebieden in de verschillende (kunst)disciplines voorop.


De lezingenreeks wil deelnemers van de opleidingen Interieurvormgeving en Landschaps- en tuinarchitectuur stimuleren tot reflectie over vragen waarmee hun vakgebieden geconfronteerd worden.

Omschrijving Inhoud

Lezingen rond thema's uit de context van architectuur, interieur en landschap die vanuit volgende criteria vertrekken:

  • autonome kracht;
  • verwijzingskracht van het ontwerp of de realisatie;
  • invloed van de context op het ontwerp;
  • het hedendaagse in de architectuur, het interieur of landschap in al zijn verschijningsvormen;
  • maatschappelijke relevantie;
  • discipline-overschrijdende thematiek.

Omschrijving Begincompetenties (tekst)

De Keynotes worden zo opgevat dat alle studenten (specifiek van de opleidingen Interieurvormgeving en Landschaps- en Tuinarchitectuur) makkelijk kunnen instappen.

Vereisten zijn openheid, nieuwsgierigheid en betrokkenheid met de actuele problematiek van de Architectuur, Interieur, Design, Landschaps- en Tuinarchitectuur, Vormgeving...

Deze vereisten impliceren ook een bredere culturele en maatschappelijke achtergrond zoals die van een student hoger onderwijs redelijkerwijs mag verwacht worden.

Omschrijving Eindcompetenties (tekst)

Kerncompetenties

 

1. De student is in staat tot vaardig formuleren. Onder meer:

  • kan een schriftelijk rapport schrijven;
  • kan de aangeboden informatie verwerken;
  • kan correct, vlot en stijlvol schrijven.

2. De student is in staat tot zelfstandig werken. Onder meer: 

  • kan tijdig taken afwerken;
  • kan eigen werkzaamheden plannen;
  • kan gepast de hulp van begeleiders inroepen en reageert gepast op geboden hulp;
  • is zelfkritisch.

Algemene competenties

 
1. Het vermogen tot kritische reflectie in het veld van de Architectuur, Interieur, Design, Landschaps- en Tuinarchitectuur. Onder meer:

  • heeft inzicht in de wisselwerking tussen autonomie en context in de perceptie van het ontwerp;
  • kan aangeboden informatie van diverse aard synthetiseren en toetsen aan de eigen standpunten;
  • kan onderlinge verbanden leggen en aantonen tussen relevante disciplines en/of cultuuruitingen;
  • kan zijn eigen standpunt argumenteren;
  • gaat kritisch om met informatie.

2. Ingesteldheid tot levenslang leren. Onder meer:

  • toont openheid tegenover geboden informatie;
  • gaat actief op zoek naar andere bronnen;
  • heeft een leergierige attitude

Omschrijving Begeleiding

Spreekuren, studievoortgangsgesprekken, elektronische ondersteuning via het online leerplatform. 



Er is steeds mogelijkheid tot een individuele afspraak met de docent. 



Omschrijving Evaluatie (tekst)

Het schrijven van een paper, die ofwel een kritisch verslag met commentaar bevat, ofwel op een andere wijze creatief reageert op het aangeboden debat.

Jaarlijkse examenzittijd in de maand juni en een tweede zittijd in de maand september.

1ste examenzittijd: De student wordt gevraagd een paper te schrijven waarin hij/zij getuigt van:

  • aanwezigheid op minstens vier lezingen (te combineren uit de twee aangeboden reeksen);
  • kritisch inzicht in de geboden materie;
  • reflectie vanuit het eigen werkveld
  • consistent commentaar; en
  • creatieve documentatie.

Omvang van de paper: tussen 10 en 20 pagina's tekst in correct Nederlands.

Elementen die in de evaluatie een rol spelen zijn onder meer:

  • de concrete tekststructuur (grammaticaal en syntactisch);
  • de argumentatie die wordt uitgebouwd;
  • de artistieke, medium- en discipline-gerichte context, inclusief de culturele context waarin de besproken tekst thuishoort, dus met decodering van het perspectief of de strategie die in de lezing aan bod komt.


2de examenzittijd: herwerken van de paper.

Dit opleidingsonderdeel wordt gequoteerd op 20 (tot op een geheel getal).
Tweede examenkans: wel mogelijk.

Omschrijving Studiematerialen (tekst): Verplicht

  • programma lezingenreeks;
  • eigen notities;
  • verslagen studievoortgangsgesprekken. 

Omschrijving Studiekosten

In principe geen, uitgezonderd eventuele verplaatsingskosten en bijkomende documentatiekosten.

Omschrijving Volgtijdelijkheid (VT)

Op dit opleidingsonderdeel is er geen volgtijdelijkheid van toepassing.