Hogeschool Gent
Geraard de Duivelstraat 5 - 9000 Gent
Tel: 09 243 33 33 - E-mail: info@hogent.be
Website: www.hogent.be
Designactualiteit3098/4151/1819/1/85
Studiegids

Designactualiteit

3098/4151/1819/1/85
Academiejaar 2018-19
Komt voor in:
  • Bachelor in de interieurvormgeving
    Keuzepakket:
    • 3 opleidingsonderdelen te kiezen
In andere opleidingen:
  • Bachelor in de interieurvormgeving als Designactualiteit - AO
  • Bachelor in de interieurvormgeving als Keuzeopleidingsonderdeel: Designactualiteit
Dit is een enkelvoudig opleidingsonderdeel.
Studieomvang: 3 studiepunten
Gewicht: 3,00
Totale studietijd: 90,00 uren
Mogelijke grensdata voor leerkrediet: 15.03.2019 (Semester 2)
Men kan dit opleidingsonderdeel enkel mits aparte toelating volgen binnen een
  • creditcontract.
  • examencontract (met het oog op het behalen van een creditbewijs).
  • examencontract (met het oog op het behalen van een diploma).
Docenten: Van der Velde Thomas
Onderwijstalen: Nederlands
Kalender: Semester 2

Omschrijving Onderwijsorganisatie (lijst)

Onderwijs-, leer- en evaluatieactiviteiten
Hoorcollege24,00 uren
Zelfstudie66,00 uren

Omschrijving Onderwijsorganisatie (tekst)

Hoorcolleges, werkcolleges, groepssessies, studiebezoek(en) en individuele begeleiding.

Omschrijving Doelstellingen

Het begrip actualiteit staat voor méér dan eigentijds of hedendaags. Het is minder neutraal en bevat een element van hoogdringendheid. Parallel hiermee wil deze cursus dan ook meer beogen dan louter en alleen een overzicht van hedendaags of eigentijds design te brengen, in het spoor van de laatste trends. Vanuit een kritische geest gaat deze cursus daarnaast op zoek naar de belangrijkste vragen en problemen die vandaag in de designwereld het voorwerp van onderzoek en discussie uitmaken.

Meer concreet komen volgende thema’s aan bod:
- kennismaking met de actuele bewegingen in de designwereld met onder meer de hernieuwde aandacht voor materialen, savoir-faire, design art, maatschappelijk georiënteerde designoplossingen, duurzaamheid…
- kennismaking met de belangrijkste hedendaagse ontwerpers en fabrikanten
- kennismaking met de belangrijkste nationale en internationale instellingen, musea en galerijen
- kennismaking met de belangrijkste media, persoonlijkheden en andere bronnen om de designactualiteit nationaal en internationaal te kunnen volgen

Opdracht
De opdracht – en daarmee het examen – bestaat uit twee luiken:
- een verslag in woord en beeld van een individueel bezoek aan een tentoonstelling of evenement (opgelegd door de docent)
- een mondeling toegelichte powerpointpresentatie over het werk van een hedendaags ontwerper. Hiervoor werken de studenten in kleine groepjes samen.

Omschrijving Inhoud

- Naast beeldmateriaal en teksten waarin een kritische evaluatie en reflectie rond de huidige designscene verder uitgediept wordt, omvat de syllabus ook essays rond een aantal van de meest toonaangevende hedendaagse ontwerpers: o.a. Danny Venlet, Job Smeets, Maarten Van Severen, Nedda El Asmar, Jerszy Seymour, Konstantin Grcic, Ross Lovegrove, Richard Hutten, Philippe Starck, Matali Crasset, Claesson Koivisto Rune, Big Game, Alfredo Häberli, Marti Guixé, El Ultimo Grito, Andrea Branzi, Ettore Sottsass, Michael Young 

- De syllabus omvat voorts enkele powerpoints waarin op de geschiedenis van design en enkele case-studies wordt ingegaan:
Chairs: een powerpoint waarin aan de hand van de geschiedenis van de stoel 150 jaar geschiedenis van design uit de doeken wordt gedaan (de belangrijkste bewegingen, hun context en stijlkenmerken, de belangrijkste designers en dergelijke meer).
Nullpunkt en Spagat- Twee case studies waarin respectievelijk de designsituatie in Duitsland en Turkije toegelicht wordt. Ook de keuze van deze twee landen is bedoeld als een aanvulling bij de opdracht die de studenten opgelegd krijgen (zie verder). 

 

- De opdracht: "mapping the design world": De studenten krijgen de opdracht om op eigen kracht én samen de designwereld in kaart te brengen. Het globale werkveld wordt hierbij in 25 gebieden opgedeeld. Deze 25 gebieden stemmen overeen met de gebieden die momenteel binnen de designwereld – en de ene regio al wat meer dan de andere- een bepalende rol spelen. Rond elk van de 25 gebieden wordt een kleine werkgroep gecreëerd van telkens twee studenten.

Aan elke werkgroep wordt gevraagd een dubbele presentatie uit te bouwen;

- onder de vorm van een dossier op papier
- onder de vorm van een powerpoint die aan de andere studenten voorgesteld wordt.

Bedoeling is vervolgens deze verschillende presentaties te bundelen tot een universele kaart. 

- Bezoek aan tentoonstellingen en confrontatie met designers:

De studenten krijgen met haast wekelijkse regelmaat de opdracht diverse tentoonstellingen te bezoeken en moeten ook in staat zijn hierover te rapporteren.
De aard van de tentoonstellingen wordt bepaald door de mate waarin deze zich aandienen.
In de mate van het mogelijke worden deze bezoeken ook in groep georganiseerd en gekoppeld aan een gesprek met de organisatoren of designers.

 

Omschrijving Begincompetenties (tekst)

Geen specifieke begincompetenties vereist

Omschrijving Eindcompetenties (tekst)

Kerncompetenties

1. Aandacht voor de actuele culturele en maatschappelijke context van ontwerpactiviteiten. De student is vertrouwd met de belangrijkste krachtlijnen, ijkpunten en essentialia die de designscène momenteel bepalen.
2. Kunnen toelichten van specifieke probleemstellingen en het schetsen van een eigen kritische analyse en onderbouwde visie op hedendaags design.
3. Aandacht voor de geschiedenis en de relatie met aanverwante domeinen.
4. Attitude om proactief ontwikkelingen te detecteren en toe te passen in het ontwerpen.

Algemene competenties

1. Internationale en interculturele gerichtheid.
2. Ingesteldheid tot levenslang leren.
3. Zelfstandig, maar ook in groep kunnen werken.
4. Denk- en redeneervaardigheid ontwikkelen. Eigen standpunten kunnen ontwikkelen en toelichten.

Omschrijving Begeleiding

Naast de vastgelegde activiteitenmomenten is er steeds de mogelijkheid tot persoonlijke afspraak met de betrokken docent binnen dit opleidingsonderdeel.
Elektronische ondersteuning (Chamilo en FTP)

Omschrijving Evaluatie (tekst)

De quotering omvat 2 elementen:
- verslag in woord en beeld van een tentoonstelling/evenement
- mondelinge groepspresentatie van een hedendaags ontwerper

2e zit is mogelijk.

Algemeen
-Verplichte deelname aan de onderwijs- en studieactiviteiten.
-Werkstukken en opdrachten in het kader van de studie- en onderwijsactiviteiten moeten steeds op de vastgestelde data worden ingediend of gepresenteerd.
-In geval de student wettig verhinderd is aanwezig te zijn, zorgt hij ervoor dat het werk door iemand anders wordt binnengebracht.

Dit deel van het opleidingsonderdeel 'Keuzeopleidingsonderdeel' wordt gequoteerd op 20 (tot op een geheel getal).

Tweede examenkans:
• wel mogelijk.
• indien in eerste examenkans niet geslaagd voor opleidingsonderdeel 'Keuzeopleidingsonderdeel', moet dit deel enkel herkanst worden indien niet geslaagd.

Dit opleidingsonderdeel wordt gequoteerd op 20 (tot op een geheel getal).
Tweede examenkans: wel mogelijk.

Omschrijving Studiematerialen (tekst): Verplicht

Er is geen syllabus Designactualiteit beschikbaar.

Omschrijving Studiekosten

Eventuele drukkosten verbonden aan de opdracht. 

Eventuele toegang studiebezoeken. 

Raming: +/- €30.

Omschrijving Trefwoorden

t240- binnenhuisarchitectuur

design

interieurvormgeving

Omschrijving Volgtijdelijkheid (VT)

Op dit opleidingsonderdeel is er geen volgtijdelijkheid van toepassing.