Academiejaar
2018-19
Komt voor in:
- Bachelor in de elektromechanica, trajectschijf 2
Dit is een enkelvoudig opleidingsonderdeel.
Studieomvang:
3 studiepunten
Gewicht:
3,00
Totale studietijd: 75,00 uren
Mogelijke grensdata voor leerkrediet: 15.03.2019 (Semester 2)
Onderwijsorganisatie (studietijd)
Dit opleidingsonderdeel wordt gequoteerd op 20 (tot op een geheel getal).
Tweede examenkans: wel mogelijk.
Men kan dit opleidingsonderdeel niet volgen binnen een
- examencontract (met het oog op het behalen van een creditbewijs).
- examencontract (met het oog op het behalen van een diploma).
Men kan dit opleidingsonderdeel enkel mits aparte toelating volgen binnen een creditcontract.
Titularis: Pieters Koen
Taalvak: Nee
Onderwijstalen: Nederlands
Kalender: Semester 2
Doelstellingen
Theorie
• kennis van pneumatisch materiaal
• bewuste automatiseringskeuzes maken met pneumatisch materiaal
• inzicht in logische vergelijkingen: pneumatische en elektropneumatische benaderingen
• inzicht in volgordeschakelingen met bi- en monostabiele verdelers ; pneumatisch/ elektropneumatisch
• inzicht in persluchtmachines gekoppeld aan PLC
• toepassingen met servo pneumatica
• oplossen van diverse automatiseringsproblemen en de koppeling met machinebouw
Labo
De studenten leren binnen dit opleidingsonderdeel de theorie om te zetten in de praktijk. Ze passen dit praktisch op een veilige manier toe met verschillende labo-opdrachten en dienen tevens verklaringen te geven voor diverse verschijnselen. Ze leren daarbij de verschillende componenten te gebruiken en leren deze correct aan te sluiten. De studenten leren ook op een efficiënte gestructureerde manier programma’s schrijven. Sommige labo-opdrachten kunnen worden gesimuleerd via Fluidsim-p.
Inhoud
Theorie
Pneumatica
• Productie en verdeling van perslucht
• Arbeidselementen en ventielen
• Elektrische signaalgevers en sensoren en signaalomzetting
• Pneumatische en elektropneumatische schakeltechniek
• Logische schakelingen
• Volgordeschakelingen bi- en monostabiele ventielen /pneumatisch en elektropneumatisch
• PLC-sturingen en ventieleilanden
• Proportionele pneumatica
Labo
• Ontwerp en opbouw van basis schema’s pneumatica
• Ontwerp , veréénvoudiging en opbouw van logische schakelingen
• Ontwerp en opbouw van elektropneumatische schakelingen
• Ontwerp en opbouw van volgordeschakelingen
• Ontwerp en opbouw van elektropneumatische volgordeschakelingen
• Ontwerp en opbouw van PLC- programma’s in ladder
• Ontwerp en opbouw van PLC- programma’s in SFC
• Ontwerp en opbouw van programma’s voor het aansturen van servo-as(sen)
Volgtijdelijkheid (VT)
Op dit opleidingsonderdeel is er geen volgtijdelijkheid van toepassing.
Eindcompetenties
Theorie
Kerncompetenties
• complexe pneumatische problemen kunnen herleiden tot kleine deelproblemen
• bewuste keuzes bij automatiseringsproblemen
• ontwerpen van basis-, logische -, volgorde schakelingen
• schrijven van PLC-programma’s en schrijven van programma’s voor servopneumatische assen aan te sturen
Analytisch denkvermogen: één of meerdere vragen op het examen zijn hoofdstukoverschrijdend en moeten als deelproblemen worden aangepakt.
Labo
Kerncompetenties
• ontwerpen en opbouwen van diverse schakelingen en programma’s
• probleemoplossend denken (fouten op een gestructureerde manier opsporen)
• verklaren van pneumatische verschijnselen aan de hand van de theorie
Algemene competenties
• creativiteit (AC4) Vb. de studenten kunnen bij bepaalde schakeling met creatieve oplossingen voor de dag komen , dit is vaak noodzakelijk om tot snellere oplossingen te komen)
• denk- en redeneervaardigheden (AC2) Vb. de opgaven worden zodanig opgesteld dat een probleem vaak moet worden opgedeeld in kleine deelproblemen. Bij het opsporen van fouten moet men heel gestructureerd tewerk gaan
Algemene beroepsgerichte competenties
• teamgericht kunnen werken (AB1) Vb. de groepen zijn variabel (studenten werken zelden met dezelfde “partner”); om zo goed mogelijk te scoren moeten de groepjes vlot samenwerken zodat ze op een beperkte tijd veel verschillende oefeningen kunnen maken
• zelfstandigheid en besluitvaardigheid (AB4)
Vb. men moet alle oefeningen zelf opstellen en zelf uittesten en pas nadien ter controle voorleggen
Begeleiding
Vragen kunnen tijdens de les gesteld worden. Studenten met specifieke problemen kunnen bij de lesgever terecht voor bijkomende uitleg.
Daarnaast kan de software Fluidsim -P ter beschikking gesteld worden om pneumatische oefeningen uit te tekenen en te simuleren.
Evaluatie
Eerste examenkans
Theorie (50%)
Schriftelijk examen met meerkeuzevragen, open vragen en oefeningen
Oefeningen (50%)
Niet-periodegebonden evaluatie,verplichte aanwezigheid
Tweede examenkans
Theorie
idem eerste examenkans
Labo
GEEN MOGELIJKHEID TOT 2e EXAMENKANS
Boeken en syllabi
2. Syllabi
PneumaticaVerplicht - Auteur: Destrooper Jan en Pieters Koen
- Editie: 2018-2019