Hogeschool Gent
Geraard de Duivelstraat 5 - 9000 Gent
Tel: 09 243 33 33 - E-mail: info@hogent.be
Website: www.hogent.be
Vakoverschrijdend project 223893/4148/1819/23892/75
Studiegids

Vakoverschrijdend project 2

23893/4148/1819/23892/75
Academiejaar 2018-19
Komt voor in:
  • Bachelor in de elektromechanica, trajectschijf 2
Dit is een deel van het opleidingsonderdeel Project en praktijk II.
Studieomvang: 7 studiepunten
Gewicht: 7,00
Totale studietijd: 210,00 uren
Mogelijke grensdata voor leerkrediet: 15.03.2019 (Semester 2)

Onderwijsorganisatie (studietijd)

Onderwijs-, leer- en evaluatieactiviteiten
Begeleid zelfstandig/extern werk108,00 uren
Hoorcollege
Werkcollege
Zelfstudie102,00 uren
Dit deel van het opleidingsonderdeel 'Project en praktijk II' wordt gequoteerd op 20 (tot op een geheel getal).
Tweede examenkans: 
niet mogelijk.
Titularis: Verplaetse Caroline
Andere docenten: De Schrijver Wim, Lievens Stefan, Poelman Lode, Steleman Yves, Van Belle Yvan, Van Ransbeeck Peter, Vantieghem Geert, Vertriest Yves
Taalvak: Nee
Onderwijstalen: Nederlands
Kalender: Semester 2

Doelstellingen

De arbeidsmarkt vraagt om afgestudeerden die naast een gedegen vakkennis ook beschikken over communicatieve vaardigheden en het vermogen tot samenwerking en tot analytisch en probleemoplossend denken. Jezelf kennen en het reflecteren op het eigen gedrag is van wezenlijk belang voor een goede communicatie met de collega's en de klanten. Met praktijkgeoriënteerde probleemstellingen en realistische opdrachten wordt specifiek aandacht besteed aan het ontwikkelen van een brede beroepsbekwaamheid.

Inhoud

De vakoverschrijdende projecten zijn thematisch en multidisciplinair opgebouwd vanuit verschillende studieonderdelen. Er worden accenten gelegd op beroepsspecifieke werksituaties. De studenten bestuderen en integreren de leerinhoud van  diverse vakken die bij het project betrokken zijn. In het tweede jaar ligt de klemtoon op de vakbekwaamheid en het uitdiepen van het projectmatig leren werken. Van de studenten wordt verwacht dat ze hun eigen functioneren plaatsen naast het teamfunctioneren. Het is de bedoeling dat ze hun 'team performance' bevorderen door na te denken over hun eigen teamrol.
De studenten kunnen kiezen tussen verschillende projectopdrachten.

Eindcompetenties

Kerncompetenties:

Binnen het project de basiskennis- en inzichten in volgende kennisgebieden kunnen integreren: fysica, elektriciteit en toepassingen, mechanica en toepassingen,elektronica, materialenkennis, schakeltechnieken. Deze kennis is vereist om tot een tot een efficiënte en bruikbare oplossing van het gestelde probleem te kunnen komen.
- creativiteit (AC4)
Onder meer: de eigen werkwijze kunnen aanpassen wanneer het resultaat in gevaar komt, nieuwe ideeën kunnen ontwikkelen.
- het kunnen uitvoeren van eenvoudige leidinggevende taken (AC5)
Onder meer: kunnen anticiperen en alert reageren op de omgeving, beheersen van de beginselen van vergadertechnieken, vergaderingen kunnen voorzitten, werkplanningen kunnen opstellen voor teamleden.
- het vermogen tot communiceren van informatie, ideeën, problemen en oplossingen, zowel aan specialisten als aan leken (AC6)
Onder meer: in staat zijn een oplossing schematisch voor te stellen, de eigen gedachtegang gestructureerd kunnen weergeven, leggen van contacten met docenten en medestudenten, in staat zijn een reflectieverslag en een theoretisch verslag op te stellen, een presentatie kunnen geven van het bereikte resultaat.
- teamgericht kunnen werken (AB1)
Onder meer: actief luisteren naar anderen, aanwezig zijn op teambijeenkomsten, gemaakte afspraken respecteren, open staan voor feedback, indien nodig anderen helpen bij het uitvoeren van hun opdracht.

Algemene competenties:
 
- denk- en redeneervaardigheid (AC1)
- het verwerven en verwerken van informatie (AC2)
- het vermogen tot kritische reflectie en projectmatig werken (AC3)
- nauwkeurigheid (AC7)
- zin voor initiatief (AC8)
- oplossingsgericht kunnen werken in de zin van zelfstandig kunnen definiëren en analyseren van complexe probleemsituaties in de beroepspraktijk en het kunnen ontwikkelen en toepassen van zinvolle oplossingsstrategieën. (AB3)
- zelfstandigheid en besluitvaardigheid (AB4)
- kwaliteits-, milieu- en veiligheidsbewustzijn (AB5)

Onderwijsorganisatie (omschrijving)

BZL, begeleid zelfstandig leren
projectwerking

Begeleiding

De projectcoach begeleidt de studenten in hun proces.

De technisch adviseur verduidelijkt de opdracht en geeft antwoord op de technische vragen.

De projectteams hebben ( per projectopdracht) een projectcoach, die tevens technisch adviseur is.

Voor niet vakgebonden problemen kunnen ze terecht bij de projectcoördinator.


Evaluatie

Eerste examenkans


Productevaluatie
Aftoetsen product(specificaties) en technische tekeningen: 30%
Presentatie en verdediging: 20%
As built dossier: 15%

Procesevaluatie
Planning: 9%
Groepsblog en technische artikels:15%
Administratief dossier:1%
Teamwerking (peer-assessment) : 10%


Aanwezigheid op de vergaderingen met coach/technisch adviseur is verplicht.
Aanwezigheid op de presentatie en verdediging is verplicht.
Deadlines nakomen zoals voorzien in de planning is verplicht.
Invullen van het peerassessment is verplicht.

Iedere ongewettigde afwezigheid wordt in rekening gebracht bij alle items van de beoordeling.( -20% op het eindtotaal per ongewettigde afwezigheid)


OPGELET: GEEN MOGELIJKHEID TOT TWEEDE EXAMENKANS