Hogeschool Gent
Geraard de Duivelstraat 5 - 9000 Gent
Tel: 09 243 33 33 - E-mail: info@hogent.be
Website: www.hogent.be
Integrale Kwaliteitszorg23887/4148/1819/1/93
Studiegids

Integrale Kwaliteitszorg

23887/4148/1819/1/93
Academiejaar 2018-19
Komt voor in:
  • Bachelor in de elektromechanica, trajectschijf 2
Dit is een enkelvoudig opleidingsonderdeel.
Studieomvang: 3 studiepunten
Gewicht: 3,00
Totale studietijd: 75,00 uren
Mogelijke grensdata voor leerkrediet: 15.03.2019 (Semester 2)

Onderwijsorganisatie (studietijd)

Onderwijs-, leer- en evaluatieactiviteiten
Begeleid zelfstandig/extern werk
Hoorcollege24,00 uren
Werkcollege
Zelfstudie51,00 uren
Dit opleidingsonderdeel wordt gequoteerd op 20 (tot op een geheel getal).
Tweede examenkans: wel mogelijk.
Men kan dit opleidingsonderdeel enkel mits aparte toelating volgen binnen een
  • creditcontract.
  • examencontract (met het oog op het behalen van een creditbewijs).
  • examencontract (met het oog op het behalen van een diploma).
Titularis: De Knibber Johan
Taalvak: Nee
Onderwijstalen: Nederlands
Kalender: Semester 2

Doelstellingen

• Genereren van kwaliteitsbewustzijn als basispijler voor duurzaam ondernemen.
• De student bewust maken voor genereren van productkwaliteit via procesbeheersing (Quality by Design principe).
• De student vertrouwd te maken met de basistechnieken voor:
     o Systematische aanpakken en oplossen van problemen.
     o Statistisch beoordelen & analyseren van meetgegevens en het gebruikte meetsysteem.
     o Efficiënt opzetten van een experiment (Design of experiments).

Inhoud

• Inleiding: Definities kwaliteit, historiek en Deming PDCA cyclus

• Bedrijf en Integrale Kwaliteitszorg & Overzicht Kwaliteitsystemen (ISO)

• Verzamelen, voorstellen en beoordelen van meetgegevens
   o Berekening %uitval en niet conformiteit op basis van de standaard normaalverdeling.
   o Betrouwbaarheidsintervallen en testen van een hypothese
       - 95% betrouwbaarheidsinterval voor het gemiddelde; hypothese testen (z-,t-, F-test) 
       - Betekenis en rapportering van statistische significantie
   o Variantie analyse: ANNOVA
   o Basisprincipes correlatie- en regressieanalyse
   o Meetsysteem analyse

• Procesbeheersing: Statistische Proces Controle (SPC)
   o Product en procesnormen
   o Shewhart Controlekaart individuele metingen
   o Process capability analyse: Cp en Cpk

• Technieken kwaliteitsverbetering:
   o Systematische Probleemanalyse:
       - Brainstorming
       - Oorzaak- en gevolganalyse/Ishikawa(visgraat) diagram
       - S(ymptoom)O(orzaak)R(emedie)A(ctie) methode
   o Probleem prioritering: Pareto analyse
   o Probleem preventie: F(ailure)M(ode)E(ffect) A(nalysis)
   o Design of Experiments (Proefopzet)

Volgtijdelijkheid (VT)

Op dit opleidingsonderdeel is er geen volgtijdelijkheid van toepassing.

Eindcompetenties

Kerncompetenties

1) Actief deelnemen aan kwaliteitswerking en genereren van een kwaliteitscultuur in de onderneming. De student heeft inzicht in belang/toepassing van:
• Klantgerichtheid
• Een onderneming waarin het kwaliteitsbewustzijn een onderdeel van het denken moet worden.
• Continue kwaliteitsverbetering op basis van de Deming PDCA cyclus.
• Inbouwen van kwaliteit in de processen; reductie van procesvariatie.
• Procedures & instructies, product- en procestoleranties voor verbetering productiviteit en kwaliteit.
• Systematisch aanpakken en elimineren van problemen & probleem preventie.

2) Basiskennis statistisch analyseren en beoordelen van meetresultaten.

3) Inzicht in Procesbeheersing op basis van Statistische Procescontrole (SPC).

4) Proefopzet (Design of Experiments) concept voor het opstellen van een experimenteel plan.

Begeleiding

Er bestaat de mogelijkheid tot persoonlijke afspraak met de lesgever

Evaluatie

Eerste examenkans

Schriftelijk eindexamen (100%)

Tweede examenkans

Zie eerste examenkans (100%)

Studiekosten

Kostprijs syllabus