Hogeschool Gent
Geraard de Duivelstraat 5 - 9000 Gent
Tel: 09 243 33 33 - E-mail: info@hogent.be
Website: www.hogent.be
PLC11357/4148/1819/23885/14
Studiegids

PLC

11357/4148/1819/23885/14
Academiejaar 2018-19
Komt voor in:
  • Bachelor in de elektromechanica, trajectschijf 2
Dit is een deel van het opleidingsonderdeel Programmeerbare sturingen.
Studieomvang: 3 studiepunten
Gewicht: 3,00
Totale studietijd: 90,00 uren
Mogelijke grensdata voor leerkrediet: 01.12.2018 (Semester 1)

Onderwijsorganisatie (studietijd)

Onderwijs-, leer- en evaluatieactiviteiten
Begeleid zelfstandig/extern werk12,00 uren
Hoorcollege12,00 uren
Werkcollege24,00 uren
Zelfstudie42,00 uren
Dit deel van het opleidingsonderdeel 'Programmeerbare sturingen' wordt gequoteerd op 20 (tot op een geheel getal).
Tweede examenkans: 
  • wel mogelijk.
  • indien in eerste examenkans niet geslaagd voor opleidingsonderdeel 'Programmeerbare sturingen', moet dit deel enkel herkanst worden indien niet geslaagd.
Titularis: Depreter Patrick
Andere docenten: Lievens Stefan
Taalvak: Nee
Onderwijstalen: Nederlands
Kalender: Semester 1

Doelstellingen

Theorie
Na het volgen van de theorie hebben de studenten zich allerlei begrippen omtrent de opbouw van de PLC eigengemaakt. Zij maken ook kennis met het programmeren van de PLC. Met deze kennis zijn de studenten in staat een PLC te configureren en te programmeren.

Labo
Na het volgen van dit opleidingsonderdeel moeten de studenten in staat zijn een PLC te configureren en te programmeren .

Inhoud

Theorie
- De opbouw van de PLC met zijn ingangen en uitgangen en informatieverwerking
- Het programmeren van basisfuncties met het gebruik van haakjes
- Het programmeren van de geheugenfunctie
- Laden, transfereren, tellers en vergelijkingsfuncties
- Verschillende timers
- Gestructureerd programmeren met OB’s (organisatiebouwstenen), parametreerbare FC’s (functies), FB’s (functiebouwstenen) en DB’s (databouwstenen)

Labo
Naast het verwerven van de kennis en het gebruik van de programmeeromgeving S7 krijgen de studenten praktische oefeningen op:
- Gebruik van haakjes
- De geheugenfunctie
- Het gebruik van tellers en timers
- Het gebruik van databouwstenen.
- Het gestructureerd programmeren met OB’s (organisatiebouwstenen), parametreerbare FC’s (functies), FB’s (functiebouwstenen) en DB’s (databouwstenen)
 
BZL
Hierbij wordt de aan gebrachte kennis verder uitgediept aan de hand van een theoretische taak en een praktische opgave die in elkaar overvloeien. De student wordt geconfronteerd een praktische situatie, waarvoor hij in eerste instantie een voorstel voor een PLC opstelling met ingangen en uitgangen moet doen, om daarna het concrete probleem te programmeren. Hierbij wordt vakoverschrijdend gewerkt.

Eindcompetenties

Theorie

Kerncompetenties
:
- De studenten zijn in staat een PLC opstelling, in functie van een gegeven probleem te configureren.
- De studenten begrijpen de werking van de PLC.
- De studenten kunnen de verschillende bewerkingen programmeren.
- De kunnen gestructureerd programmeren.

Algemene competenties:
Denk- en redeneervaardigheid (AC1)
ondermeer: kennis en inzicht hebben in programmering en automatisering met PLC’s

Labo

Kerncompetenties:
- De studenten zijn in staat een PLC opstelling, in functie van een gegeven probleem te configureren.
- De studenten begrijpen de werking van de PLC.
- De studenten kunnen de verschillende bewerkingen programmeren.
- De kunnen gestructureerd programmeren.

Algemene competenties:
het vermogen tot communiceren van informatie, ideeën, problemen en oplossingen, zowel aan specialisten als aan leken (AC6):
Ondermeer:
De studenten verdedigen hun eigen oplossing van een probleem en gaan daarbij in confrontatie met De oplossing van andere studenten

Algemene beroepsgerichte competenties:
Teamgericht kunnen werken (AB1):
Ondermeer :
De studenten werken in telkens anders samengestelde groepen

Oplossingsgericht kunnen werken in de zin van zelfstandig kunnen definiëren en analyseren van complexe probleemsituaties in de beroepspraktijk en het kunnen ontwikkelen en toepassen van zinvolle oplossingsstrategieën (AB2):
Ondermeer:
De student wordt geconfronteerd met een praktische situatie, waarvoor hij in eerste instantie een voorstel voor een PLC opstelling met ingangen en uitgangen moet doen, om daarna het concrete probleem te programmeren.

Begeleiding

Er bestaat de mogelijkheid tot afspraak met de lesgever

Evaluatie

Eerste examenkans

PLC theorie (50% van de punten)
Schriftelijk eindexamen

PLC labo (50% van de punten)
Niet-periodegebonden evaluaties

Tweede examenkans

PLC theorie
Zie eerste examenkans

PLC labo
Kennistoets, eventueel uitgebreid met praktische toets. Een voorafgaandelijke extra taak tijdens de vakantie behoort eveneens tot de mogelijkheden.

Rekenmachine

Voor het examen is een rekenmachine toegestaan, maar enkel van het type TI-30XB, TI-30XS of Casio FX-92b. Het gebruik van een grafische rekenmachine of een rekenmachine met opslagmogelijkheden staat gelijk met een niet-toegelaten elektronisch hulpmiddel en zal als een onregelmatigheid worden beschouwd.