Academiejaar
2018-19
Komt voor in:
- Bachelor in de elektromechanica, trajectschijf 1
Dit is een deel van het opleidingsonderdeel Project en praktijk I.
Studieomvang:
7 studiepunten
Gewicht:
7,00
Totale studietijd: 210,00 uren
Mogelijke grensdata voor leerkrediet: 15.03.2019 (Semester 2)
Onderwijsorganisatie (studietijd)
Dit deel van het opleidingsonderdeel 'Project en praktijk I' wordt gequoteerd op 20 (tot op een geheel getal).
Tweede examenkans:
niet mogelijk.
Titularis: Verplaetse Caroline
Andere docenten: De Koning Guy, De Schrijver Wim, Pieters Isabel, Poelman Lode, Steleman Yves, Van Assche Johan, Van Belle Yvan, Vandekerchove Marianne, Vantieghem Geert, Vermeulen Mathias, Vertriest Yves
Taalvak: Nee
Onderwijstalen: Nederlands
Kalender: Semester 2
Doelstellingen
De arbeidsmarkt vraagt om afgestudeerden die naast een gedegen vakkennis ook beschikken over communicatieve vaardigheden, het vermogen tot samenwerking en tot analytisch en probleemoplossend denken. Jezelf kennen en het reflecteren op het eigen gedrag is van wezenlijk belang voor een goede communicatie met de collega's en de klanten. Met praktijkgeoriënteerde probleemstellingen en realistische opdrachten wordt specifiek aandacht besteed aan het ontwikkelen van een brede beroepsbekwaamheid.
Inhoud
De vakoverschrijdende projecten zijn thematisch en multidisciplinair opgebouwd vanuit verschillende studieonderdelen. Er worden accenten gelegd op beroepsspecifieke werksituaties. De studenten bestuderen en integreren de leerinhoud van diverse vakken die bij het project betrokken zijn. In het eerste jaar ligt de klemtoon op het kennis maken met het beroep en het leren projectmatig werken. Iedere student is verantwoordelijk voor de eigen inbreng in het project en zijn functioneren binnen de groep.
Eindcompetenties
Kerncompetenties:
Binnen het project de basiskennis- en inzichten in volgende kennisgebieden kunnen integreren: basiswetenschappen, elektriciteit en toepassingen, mechanica en toepassingen,elektronica, materiaalkennis en onderzoeks- en communicatievaardigheden
Deze kennis is vereist om tot een tot een efficiënte en bruikbare oplossing van het gestelde probleem te kunnen komen.
- creativiteit (AC4)
Onder meer: de eigen werkwijze kunnen aanpassen wanneer het resultaat in gevaar komt, nieuwe ideeën kunnen ontwikkelen.
- het kunnen uitvoeren van eenvoudige leidinggevende taken (AC5)
Onder meer: kunnen anticiperen en alert reageren op de omgeving, beheersen van de beginselen van vergadertechnieken en notuleren, vergaderingen kunnen voorzitten, werkplanningen kunnen opstellen voor teamleden.
- het vermogen tot communiceren van informatie, ideeën, problemen en oplossingen, zowel aan specialisten als aan leken (AC6)
Onder meer: in staat zijn een oplossing schematisch voor te stellen, de eigen gedachtegang gestructureerd kunnen weergeven, leggen van contacten met docenten en medestudenten, in staat zijn een reflectieverslag en een theoretisch verslag op te stellen, een presentatie kunnen geven van het bereikte resultaat, een begeleidende brief bij een offerte kunnen opstellen.
- teamgericht kunnen werken (AB1)
Onder meer: actief luisteren naar anderen, aanwezig zijn op teambijeenkomsten, gemaakte afspraken respecteren, open staan voor feedback, indien nodig anderen helpen bij het uitvoeren van hun opdracht.
Algemene competenties:
- denk- en redeneervaardigheid (AC1)
- het verwerven en verwerken van informatie (AC2)
- het vermogen tot kritische reflectie en projectmatig werken (AC3)
- nauwkeurigheid (AC7)
- zin voor initiatief (AC8)
- oplossingsgericht kunnen werken in de zin van zelfstandig kunnen definiëren en analyseren van complexe probleemsituaties in de beroepspraktijk en het kunnen ontwikkelen en toepassen van zinvolle oplossingsstrategieën. (AB3)
- zelfstandigheid en besluitvaardigheid (AB4)
- kwaliteits-, milieu- en veiligheidsbewustzijn (AB5)
Onderwijsorganisatie (omschrijving)
BZL (begeleid zelfstandig leren)
projectwerking in team met daaraan gekoppelde vergadermoment.
Begeleiding
De projectteams ontvangen op regelmatige basis feedback van de verschillende coaches (Planningscoach, Mechanisch en Elektrische coaches, taalbegeleiding)
Bij technische problemen kunnen de studenten een adviseur raadplegen en voor niet - vakgebonden problemen kunnen ze terecht bij de projectcoördinator.
Iedere maandag zijn het labo mechanica en labo elektronica na afspraak beschikbaar met ondersteuning/begeleiding voor praktische uitvoeringen en testen.
Evaluatie
Eerste examenkans
Aftoetsen product(specificaties)
Presentatie
Taalbegeleiding
Eindrapport
Procesevaluatie:
Planning
Eindontwerp : Mechanisch/Elektrisch
Logboek
Reflectieverslag + sterkte/zwakte analyse + Persoonlijk Ontwikkelingsplan
Portfolio
Teamwerking (peer-assessments)
Aanwezigheid op de projectvergaderingen met coach is verplicht.
Aanwezigheid op de momenten van taalbegeleiding is verplicht.
Aanwezigheid op de presentatie en verdediging is verplicht.
Deadlines nakomen zoals voorzien op de planning is verplicht.
Invullen van het peerassessment is verplicht.
Iedere ongewettigde afwezigheid wordt in rekening gebracht bij alle items van de beoordeling.( -20% op het eindtotaal per ongewettigde afwezigheid)
OPGELET: GEEN MOGELIJKHEID TOT TWEEDE EXAMENKANS
Boeken en syllabi
2. Syllabi
Vakoverschrijdend project 1Verplicht - Auteur: Verplaetse Caroline
- Editie: 2018-2019