Hogeschool Gent
Geraard de Duivelstraat 5 - 9000 Gent
Tel: 09 243 33 33 - E-mail: info@hogent.be
Website: www.hogent.be
Technische wiskunde 223869/4148/1819/23868/79
Studiegids

Technische wiskunde 2

23869/4148/1819/23868/79
Academiejaar 2018-19
Komt voor in:
  • Bachelor in de elektromechanica, trajectschijf 1
Dit is een deel van het opleidingsonderdeel Rekenkundige technieken II.
Studieomvang: 3 studiepunten
Gewicht: 3,00
Totale studietijd: 90,00 uren
Mogelijke grensdata voor leerkrediet: 15.03.2019 (Semester 2)

Onderwijsorganisatie (studietijd)

Onderwijs-, leer- en evaluatieactiviteiten
Begeleid zelfstandig/extern werk12,00 uren
Hoorcollege24,00 uren
Werkcollege
Zelfstudie54,00 uren
Dit deel van het opleidingsonderdeel 'Rekenkundige technieken II' wordt gequoteerd op 20 (tot op een geheel getal).
Tweede examenkans: 
  • wel mogelijk.
  • indien in eerste examenkans niet geslaagd voor opleidingsonderdeel 'Rekenkundige technieken II', moet dit deel enkel herkanst worden indien niet geslaagd.
Titularis: Campens Caroline
Taalvak: Nee
Onderwijstalen: Nederlands
Kalender: Semester 2

Doelstellingen

Elke student in een bacheloropleiding heeft een zekere wiskundige vorming nodig. In deze opleiding is de wiskunde geen doel op zich, maar heeft ze een ondersteunende en inzichtverruimende functie ten aanzien van de beroepsgerichte opleidingsonderdelen van de opleiding. Bovendien moet de wiskundige vorming tegemoet komen aan bepaalde attitudes en vaardigheden.(zie eindcompetenties) Door "de wiskunde" niet te spreiden over verschillende opleidingsonderdelen maar te bundelen in één cursus worden inhoudelijke overlappingen voorkomen.
In dit opleidingsonderdeel wordt de theorie tot een minimum herleid en primeert vooral de praktische kant. Hierdoor leert de student zijn kennis in nieuwe situaties toepassen. De opgenomen praktische toepassingen kunnen de studenten helpen in de "vertaling" van de werkelijkheid naar een wiskundig model.
Gelet op de mogelijkheden die programmeerbare zakrekenmachines bieden, is het voor de hand liggend om te kiezen voor een aanpak, waarbij het gebruik van de grafische rekenmachine met de leerstof verweven is.

Inhoud

Integraal- en differentiaalrekening :
• limieten
• afgeleiden en differentialen
• toepassingen op differentiaalrekening (extremumvraagstukken, raaklijn en normaal op een kromme,...)
• onbepaalde en bepaalde integraal
• toepassingen op integraalrekening (oppervlakte van een vlakke figuur, inhoud en manteloppervlak van een ruimtefiguur, massamiddelpunt,                 traagheidsmoment)

Begincompetenties

Algemene rekenvaardigheid met rationale en reële getallen bezitten, bewerkingen met veeltermen kunnen uitvoeren, kennis hebben van merkwaardige producten, vergelijkingen en ongelijkheden kunnen oplossen, kennis hebben van congruentie en gelijkvormigheid van vlakke figuren, omtrek , oppervlakte en inhoud van eenvoudige figuren en lichamen kunnen berekenen, kennis hebben van functies zijn aangewezen.

Eindcompetenties

Kerncompetenties
kennis hebben van
• limieten
• afgeleiden
• onbepaalde integralen
• bepaalde integralen

denk- en redeneervaardigheid (AC1)
• kan op methodische wijze over een probleem redeneren
• kan een oplossing uitwerken
• kan orde scheppen in een probleemnauwkeurigheid
• controleert eigen werk op fouten 

nauwkeurigheid (AC7)

Algemene competenties 
creativiteit (AC4)
• legt verrassende verbanden
• kan andere denkwijzen (niet enkel diegene die aangeleerd zijn) vinden 

zelfstandigheid en besluitvaardigheid (AB4)
kan met hulp en onder toezicht opgegeven taken volbrengen
- vraagt indien nodig advies

Onderwijsorganisatie (omschrijving)

Hoorcolleges, leergesprekken, oefeningen, begeleid zelfstandig leren

Begeleiding

Binnen de opleiding en voor het OLOD Technische wiskunde 2 bestaan verscheidene activiteiten die de instroombegeleiding trachten te optimaliseren.  De keuze van het te volgen traject : het modeltraject voor de studenten die over de nodig kennis/vaardigheden beschikken en het gedifferentieerde traject voor de studenten met een gebrek aan voorkennis.
- er bestaat de mogelijkheid tot een afspraak met de lesgever.
- via digitale leeromgeving wordt het leerproces verder begeleid.
- in de syllabus wordt per hoofdstuk aangegeven wat de noodzakelijke kennis en vaardigheden zijn.

Evaluatie

Eerste examenkans
Schriftelijk examen: open en gesloten vragen in verband met het toepassen van de theorie, leggen van logische verbanden tussen verschillende begrippen, oefeningen en toepassingen. Student krijgt een formularium ter beschikking.

Tweede examenkans
Schriftelijk examen

Andere studiematerialen

Syllabus "Technische wiskunde 2", aan te schaffen via de elektronische leeromgeving

Werkboek "Technische wiskunde 2", aan te schaffen via de elektronische leeromgeving

Grafische rekenmachine