Hogeschool Gent
Geraard de Duivelstraat 5 - 9000 Gent
Tel: 09 243 33 33 - E-mail: info@hogent.be
Website: www.hogent.be
Technische wiskunde 123863/4148/1819/23861/79
Studiegids

Technische wiskunde 1

23863/4148/1819/23861/79
Academiejaar 2018-19
Komt voor in:
  • Bachelor in de elektromechanica, trajectschijf 1
Dit is een deel van het opleidingsonderdeel Rekenkundige technieken I.
Studieomvang: 3 studiepunten
Gewicht: 3,00
Totale studietijd: 90,00 uren
Mogelijke grensdata voor leerkrediet: 01.12.2018 (Semester 1)

Onderwijsorganisatie (studietijd)

Onderwijs-, leer- en evaluatieactiviteiten
Begeleid zelfstandig/extern werk12,00 uren
Hoorcollege24,00 uren
Zelfstudie54,00 uren
Dit deel van het opleidingsonderdeel 'Rekenkundige technieken I' wordt gequoteerd op 20 (tot op een geheel getal).
Tweede examenkans: 
  • wel mogelijk.
  • indien in eerste examenkans niet geslaagd voor opleidingsonderdeel 'Rekenkundige technieken I', moet dit deel enkel herkanst worden indien niet geslaagd.
Titularis: Campens Caroline
Andere docenten: Trenson Seppe
Taalvak: Nee
Onderwijstalen: Nederlands
Kalender: Semester 1

Doelstellingen

Elke student in een bacheloropleiding heeft een zekere wiskundige vorming nodig. In deze opleiding is de wiskunde geen doel op zich, maar heeft ze een ondersteunende en inzichtverruimende functie ten aanzien van de beroepsgerichte opleidingsonderdelen van de opleiding. Bovendien moet de wiskundige vorming tegemoet komen aan bepaalde attitudes en vaardigheden.(zie eindcompetenties) Door "de wiskunde" niet te spreiden over verschillende opleidingsonderdelen maar te bundelen in één cursus worden inhoudelijke overlappingen voorkomen.
In dit opleidingsonderdeel wordt de theorie tot een minimum herleid en primeert vooral de praktische kant. Hierdoor leert de student zijn kennis in nieuwe situaties toepassen. De opgenomen praktische toepassingen kunnen de studenten helpen in de "vertaling" van de werkelijkheid naar een wiskundig model.
Gelet op de mogelijkheden die programmeerbare zakrekenmachines bieden, is het voor de hand liggend om te kiezen voor een aanpak, waarbij het gebruik van de grafische rekenmachine met de leerstof verweven is.

Inhoud

Toelichting
De beste aansluiting op de heterogene vooropleiding van de studenten wordt verkregen door een gedeeltelijke overlap met de leerstof uit het secundair. Voor deze overlap is gekozen uit een serie onderwerpen waarvan bekend is dat ze onvoldoende ingeoefend zijn in de vooropleiding.

Alle items uit de leerinhoud leiden zowel in de theorie als in de begeleide zelfstudie tot :
• logische redeneervormen
• technieken in verband met probleemanalyse en probleemoplossing 
• toepassen van kennis in nieuwe situaties

Lineair geordende leerinhoud
• basisprincipes van de vlakke analytische meetkunde: afstand, evenwijdigheid en orthogonaliteit
• vectorrekening in 2 en 3 dimensies: ontbinden van een vector in componenten, grootte en richtingshoek van een vector, bewerkingen (som, inproduct, uitproduct) met vectoren
• functies en grafieken, parameter- en impliciete vergelijking van een kromme
• goniometrische getallen en formules
• goniometrische functies
• oplossingsmethodes voor van vergelijkingen (veelterm graad > 2, rationaal, irrationaal, goniometrisch, exponentieel en logaritmisch) en ongelijkheden in één onbekende
• oplossingsmethodes voor stelsels vergelijkingen en ongelijkheden met meerdere onbekenden
• groeifuncties, verval en dempingsfuncties, verzadigingsfuncties
• logaritmische schaal en functies
• complexe getallen, complex rekenen in normaalvorm, goniometrische en exponentiële vorm

Begincompetenties

Algemene rekenvaardigheid met rationale en reële getallen bezitten, bewerkingen met veeltermen kunnen uitvoeren, kennis hebben van merkwaardige producten, eenvoudige vergelijkingen en ongelijkheden kunnen oplossen, kennis hebben van congruentie en gelijkvormigheid van vlakke figuren, omtrek , oppervlakte en inhoud van eenvoudige figuren en lichamen kunnen berekenen zijn aangewezen.

Eindcompetenties

Kerncompetenties 

kennis hebben van
• de basisprincipes van de vlakke analytische meetkunde
• goniometrische getallen en functies
• oplossingsmethodes voor vergelijkingen, ongelijkheden, stelsels vergelijkingen en ongelijkheden
• exponentiële en logaritmische functies
• complexe getallen 

denk- en redeneervaardigheid (AC1)
• kan op methodische wijze over een probleem redeneren
• kan een oplossing uitwerken
• kan orde scheppen in een probleem



nauwkeurigheid (AC7)
• controleert eigen werk op fouten



Algemene competenties 

creativiteit (AC4)
• legt verrassende verbanden
• kan andere denkwijzen (niet enkel diegene die aangeleerd zijn) vinden 

zelfstandigheid en besluitvaardigheid (AB4)
• kan met hulp en onder toezicht opgegeven taken volbrengen
• vraagt indien nodig advies

Onderwijsorganisatie (omschrijving)

Hoorcolleges, leergesprekken, oefeningen, begeleid zelfstandig leren

Begeleiding

Binnen de opleiding en voor het OLOD Technische wiskunde 1 bestaan verscheidene activiteiten die de instroombegeleiding trachten te optimaliseren.
- Er wordt een instapproef georganiseerd.
- Naast het modeltraject wordt voor studenten met een beperkte voorkennis een gedifferentieerd traject voorzien.
- Er bestaat de mogelijkheid tot afspraak met de lesgever.
- Via digitale leeromgeving wordt het leerproces verder begeleid. 
- In de syllabus wordt per hoofdstuk aangegeven wat de noodzakelijke kennis en vaardigheden zijn.

Evaluatie

Eerste examenkans

Niet-periodegebonden evaluatie: 20% punten
• Test begincompetenties (cfr. instaptoets start.hogent.be)

Periodegebonden evaluatie: 80% punten

• Schriftelijk examen: open en gesloten vragen in verband met het toepassen van de theorie, leggen van logische
verbanden tussen verschillende begrippen, oefeningen en toepassingen. De student krijgt een formularium ter
beschikking.

Tweede examenkans
Schriftelijk examen

Andere studiematerialen

Syllabus "Technische wiskunde 1", aan te schaffen via de elektronische leeromgeving

Werkboek "Technische wiskunde 1", aan te schaffen via de elektronische leeromgeving
Grafisch rekentoestel