Academiejaar
2018-19
Komt voor in:
- Bachelor in de elektromechanica, trajectschijf 2
Dit is een deel van het opleidingsonderdeel Energiemanagement.
Studieomvang:
3 studiepunten
Gewicht:
3,00
Totale studietijd: 75,00 uren
Mogelijke grensdata voor leerkrediet: 01.12.2018 (Semester 1)
Onderwijsorganisatie (studietijd)
Dit deel van het opleidingsonderdeel 'Energiemanagement' wordt gequoteerd op 20 (tot op een geheel getal).
Tweede examenkans:
- wel mogelijk.
- indien in eerste examenkans niet geslaagd voor opleidingsonderdeel 'Energiemanagement', moet dit deel enkel herkanst worden indien niet geslaagd.
Titularis: Depreter Patrick
Andere docenten: Goddemaer Piet
Taalvak: Nee
Onderwijstalen: Nederlands
Kalender: Semester 1
Doelstellingen
De studenten bewust maken van het huidige enegieprobleem.
Zonder te vervallen in doemdenken, moeten we erop wijzen dat eenvoudige “oplossingen” niet direct voor de hand liggen, al was het maar omdat er heel wat tegengestelde verlangens, eisen en randvoorwaarden zijn.
We bestuderen oplossingen die leiden tot een verminderd energieverbruik en oplossingen die leiden tot een meer verantwoorde energieproductie.
Bij de oefeningen worden enkele principes die hierbij van toepassing zijn verder uitgediept, er worden metingen verricht die dan op een juiste manier moeten worden geïnterpreteerd.
Inhoud
Energiebronnen:
Het energievraagstuk: de verschillende energievormen
Energie uit fossiele brandstoffen
Kernenergie
Zonne-energie: Zonnecollectoren en boiler, zonnecellen.
Waterkrachtcentrales
Windenergie
Geothermische energie
Energie uit biomassa
Energieopslag
Energieverbruik beperken:
Wetgeving: EPC en EPB kort besproken
Warmterugwinunits
Micro WKK's
Warmtepompen: de verschillende systemen
Betonkernactivering
Verlichting
Eindcompetenties
Kerncompetenties
Kennis en inzicht hebben in de verschillende hernieuwbare energiebronnen.
Zich bewust zijn van de energieproblematiek en er oplossingen kunnen naast plaatsen.
Algemene competenties
Het verwerven en verwerken van informatie (AC2)
Het besef van maatschappelijke verantwoordelijkheid samenhangend met de beroepspraktijk (AB3)
Onderwijsorganisatie (omschrijving)
Theorie:
Hoorcolleges
Oefeningen:
Er wordt in groepjes van twee studenten in een rotatiesysteem aan de verschillende opdrachten gewerkt. Aan de hand van zorgvuldig opgestelde vragenlijsten dienen de studenten hun opgedane theoretische kennis om te zetten in praktische kennis en kunde.
De proefstanden vragen een toepassing van de geziene theoretische kennis. In het labo wordt er “inzicht” verworven in de technische warmteleer EN hernieuwbare energie. Het resultaat van de doorlopen oefeningen wordt aan de hand van een opgemaakt verslag persoonlijk besproken met de studenten om op deze manier het leren interactief te maken.
Er wordt in het rotatiesysteem gewerkt aan deze opdrachten waarvan de inhoud zowel technische warmteleer als hernieuwbare energie omvat.
Begeleiding
Er bestaat de mogelijkheid tot een persoonlijke afspraak met de lesgever
Evaluatie
Eerste examenkans
Oefeningen
Niet-periode gebonden evaluatie (60%):
De evaluatie van de oefeningen gebeurt via praktische opdrachten en uit te werken oefeningen, die zowel binnen de lestijden als buiten de lestijden dienen te worden uitgewerkt.
De aanwezigheid in de onderwijsactiviteiten is verplicht
Theorie
Periode gebonden evaluatie (40%):
Mondeling examen met schriftelijke voorbereiding en oefeningen die niet verdedigd hoeven te worden.
Er mag gebruik gemaakt worden van een rekenmachine
Het examen bestaat uit open vragen en oefeningen.
Tweede examenkans
Theorie
Zelfde manier van evalueren als bij de eerste examenkans.
Oefeningen
GEEN MOGELIJKHEID TOT 2e EXAMENKANS
Rekenmachine
Voor het examen is een rekenmachine toegestaan, maar enkel van het type TI-30XB, TI-30XS of Casio FX-92b. Het gebruik van een grafische rekenmachine of een rekenmachine met opslagmogelijkheden staat gelijk met een niet-toegelaten elektronisch hulpmiddel en zal als een onregelmatigheid worden beschouwd.