Academiejaar
2018-19
Komt voor in:
- Bachelor in de elektromechanica, trajectschijf 3
Dit is een enkelvoudig opleidingsonderdeel.
Studieomvang:
6 studiepunten
Gewicht:
6,00
Totale studietijd: 150,00 uren
Mogelijke grensdata voor leerkrediet: 01.12.2018 (Semester 1)
Onderwijsorganisatie (studietijd)
Dit opleidingsonderdeel wordt gequoteerd op 20 (tot op een geheel getal).
Tweede examenkans: wel mogelijk.
Men kan dit opleidingsonderdeel niet volgen binnen een
- examencontract (met het oog op het behalen van een creditbewijs).
- examencontract (met het oog op het behalen van een diploma).
Men kan dit opleidingsonderdeel enkel mits aparte toelating volgen binnen een creditcontract.
Titularis: Goddemaer Piet
Taalvak: Nee
Onderwijstalen: Nederlands
Kalender: Semester 1
Doelstellingen
Inzicht verwerven in koelkringsystemen en warmtepompsystemen. Het is de bedoeling dat de student na het met succes vervolledigen van deze cursus de gangbare koelkring- en warmtepompsystemen ten gronde begrijpt. Hij zal eveneens inzichten krijgen in de heersende parameters die compressiekoelkringsystemen sturen.
De student zal tevens inzicht krijgen in koelkringsystemen die niet behoren tot de compressiekoelkringsystemen (absorptie-, adsorbtiekoeling, peltier- en seebeck elementen).
Op deze manier zal de cursist een beter inzicht krijgen in specifieke energietransportsystemen die in de groeiende markt van hernieuwbare energie bestaan.
Inhoud
Theorie
- compressiekoelsystemen
- verdampers
- condensors
- vloeistoftoevoerregelingen
- compressoren
- regelingen en beveiligingen van koelmachines
- appendages in het koudemiddelcircuit
- leidingen
- toepassingen en selectie van koelers en koelmachines
- opstelling, montage en veiligheid
- onderhoud en storingen
- warmtepompen
- absorbtiekoelmachines
- nieuwe ontwikkelingen
Begeleid zelfstandig leren
Het ontwerpen van een warmtepompinstallatie (verwarmen en koelen) voor een privé woning, hiertoe dient een warmteverlies- en een koellastberekening te worden gemaakt.
Labo
Er wordt in groepjes van twee studenten in een rotatiesysteem aan de verschillende opdrachten gewerkt. Aan de hand van zorgvuldig opgestelde vragenlijsten dienen de studenten hun opgedane theoretische kennis om te zetten in praktische kennis en kunde. De proefstanden (allerlei koelmachine- en warmtepomp-opstellingen) vragen een toepassing van de geziene theoretische kennis. In het labo wordt er “inzicht” verworven in de koelprocessen. Het resultaat van de doorlopen oefeningen wordt aan de hand van een opgemaakt verslag persoonlijk besproken met de studenten om op deze manier het leren interactief te maken.
Het principe van blended learning en flipped classroom wordt toegepast in het permanent evaluatiesysteem.
Eindcompetenties
Kerncompetenties
1. Kennis en inzicht in koeltechnieken en warmtepompsystemen
Onder meer:
- Gebruik kunnen maken van het log Ph-diagramma, steunend op de thermodynamische begrippen, voor het ontwerpen van koelcircuits en warmtepompsystemen
- In staat zijn de problemen die bij de koeling/verwarming moeten overwonnen worden onderscheiden met de hulpmiddelen die ter beschikking staan
- Kennis en inzicht in de diverse standaardprocédés en kunnen afwegen van de voor- en nadelen van de gevolgde technieken
Algemene competenties
1. Besef van de maatschappelijke verantwoordelijkheid samenhangend met de beroepspraktijk (AB3)
Onder meer:
De problemen die zich stellen op een ecologisch verantwoorde wijze oplossen
Onderwijsorganisatie (omschrijving)
Theorie:
Hoorcolleges , interactieve course
BZL:
Begeleid zelfstandig leren, individueel uitwerken van een specifieke opdracht , gerelateerd aan koeltechnieken/warmtepomptechniek
Oefeningen:
Er wordt in groepjes van twee studenten in een rotatiesysteem aan de verschillende opdrachten gewerkt. Aan de hand van zorgvuldig opgestelde vragenlijsten dienen de studenten hun opgedane theoretische kennis om te zetten in praktische kennis en kunde , dit door het oplossen van de gestelde vragen .
Door middel van recente meettechnieken binnen de koeltechnieken dienen de studenten het proces te analyseren.
De proefstanden vragen een toepassing van de geziene theoretische kennis. In het labo wordt er “inzicht” verworven in de koeltechnieken. Het resultaat van de doorlopen oefeningen wordt aan de hand van een opgemaakt verslag persoonlijk besproken met de studenten om op deze manier het leren interactief te maken.
Blended learning en toepassing van flipped classroom
Begeleiding
De mogelijkheid is er om een persoonlijk leercontact met de lesgever te hebben, er is tijdens de labo's "tijd" om persoonlijke begeleiding in het leerproces te krijgen.
Evaluatie
Eerste examenkans
Theorie (60%)
Mondeling examen met schriftelijke voorbereiding
Oefeningen (40%)
Niet-periodegebonden evaluatie
Tweede examenkans
Theorie
Mondeling examen met schriftelijke voorbereiding
Oefeningen
ER IS GEEN TWEEDE EXAMENKANS MOGELIJK VOOR HET GEDEELTE LABO
Rekenmachine
Voor het examen is een rekenmachine toegestaan, maar enkel van het type TI-30XB, TI-30XS of Casio FX-92b. Het gebruik van een ander type rekenmachine zal als een onregelmatigheid worden beschouwd.
Andere studiematerialen
eigen syllabi , wordt via het leerplatform aangeboden aan de studenten
Studiekosten
Zie alle info over bijzondere studiekosten op de website.
Trefwoorden
koeltechnieken
compressiekoelkringsystemen
koudemiddelen
F-gassen
ad- en absorbtiekoelmachines
warmtepompen