Academiejaar
2018-19
Komt voor in:
- Bachelor in de elektromechanica, trajectschijf 3
Afstudeerrichting:
- automatisering
- elektromechanica
Dit is een enkelvoudig opleidingsonderdeel.
Studieomvang:
7 studiepunten
Gewicht:
7,00
Totale studietijd: 175,00 uren
Mogelijke grensdata voor leerkrediet: 01.12.2018 (Semester 1)
Onderwijsorganisatie (studietijd)
Dit opleidingsonderdeel wordt gequoteerd op 20 (tot op een geheel getal).
Tweede examenkans: wel mogelijk.
Men kan dit opleidingsonderdeel niet volgen binnen een
- examencontract (met het oog op het behalen van een creditbewijs).
- examencontract (met het oog op het behalen van een diploma).
Men kan dit opleidingsonderdeel enkel mits aparte toelating volgen binnen een creditcontract.
Titularis: Pieters Koen
Taalvak: Nee
Onderwijstalen: Nederlands
Kalender: Semester 1
Doelstellingen
Theorie
• kennis van pneumatisch en hydraulisch materiaal
• bewuste automatiseringskeuzes maken pneumatica versus hydraulica
• inzicht in logische vergelijkingen: pneumatische en elektropneumatische benaderingen
• inzicht in volgordeschakelingen met bi- en monostabiele verdelers ; pneumatisch/ elektropneumatisch/hydraulisch
• “material handling “ en vacuümtechniek
• inzicht in persluchtmachines gekoppeld aan PLC
• toepassingen met servo pneumatica en – hydraulica
• Compacte hydraulische schakelsystemen
• Inzicht in type hydraulische schema’s
• oplossen van diverse automatiseringsproblemen en de koppeling met machinebouw
Labo
De studenten leren binnen dit opleidingsonderdeel de theorie om te zetten in de praktijk. Ze passen dit praktisch op een veilige manier toe met verschillende labo-opdrachten en dienen tevens verklaringen te geven voor diverse verschijnselen. Ze leren daarbij de verschillende componenten te gebruiken en leren deze correct aan te sluiten. De studenten leren ook op een efficiënte gestructureerde manier programma’s schrijven. Sommige labo-opdrachten kunnen worden gesimuleerd via fluidsim-P, fluidsim-H.
Inhoud
Theorie
Pneumatica
• Productie en verdeling van perslucht
• Arbeidselementen en ventielen
• Elektrische signaalgevers en sensoren en signaalomzetting
• Pneumatische en elektropneumatische schakeltechniek
• Logische schakelingen
• Volgordeschakelingen bi- en monostabiele ventielen /pneumatisch en elektropneumatisch
• Vacuümtechniek
• PLC-sturingen en ventieleilanden
• Proportionele pneumatica
Hydraulica
• Fysische eigenschappen van fluïda (kort linken aan hydraulica)
• Het pompaggregaat
• Arbeidselementen en verdelers
• Hydraulische en elektrohydraulische schakeltechniek
• Compacte schakelsystemen
Labo
• Ontwerp en opbouw van basis schema’s pneumatica
• Ontwerp , veréénvoudiging en opbouw van logische schakelingen
• Ontwerp en opbouw van elektropneumatische schakelingen
• Ontwerp en opbouw van volgordeschakelingen
• Ontwerp en opbouw van elektropneumatische volgordeschakelingen
• Ontwerp en opbouw van schema’s met betrekking tot vacuümtechniek
• Ontwerp en opbouw van PLC- programma’s in ladder
• Ontwerp en opbouw van PLC- programma’s in SFC
• Ontwerp en opbouw van programma’s voor het aansturen van servo-as(sen)
• Ontwerp en opbouw van basisschema’s hydraulica • Ontwerp en opbouw van elektrohydraulische schema’s • Ontwerp en opbouw van schema’s met betrekking tot proportioneelhydraulica
Begincompetenties
raadpleeg de rubriek volgtijdelijkheid
Eindcompetenties
Theorie
Kerncompetenties
• complexe pneumatische en hydraulische problemen kunnen herleiden tot kleine deelproblemen
• bewuste keuzes bij automatiseringsproblemen
• ontwerpen van basis-, logische -, volgorde schakelingen
• schrijven van PLC-programma’s en schrijven van programma’s voor servopneumatische assen aan te sturen
• ontwerpen van hydraulische schakelingen
• ontwerpen van servo hydraulische schakelingen
• ontwerpen van elektrohydraulische schakelingen
Analytisch denkvermogen : één of meerdere vragen op het examen zijn hoofdstukoverschrijdend en moeten dus als deelproblemen worden aangepakt.
Labo
Kerncompetentie
• ontwerpen en opbouwen van diverse schakelingen en programma’s
• probleemoplossend denken (fouten op een gestructureerde manier opsporen)
• verklaren van hydraulische verschijnselen aan de hand van de theorie
Algemene competentie
Creativiteit (AC4)
• vb. de studenten kunnen bij bepaalde schakeling met creatieve oplossingen voor de dag komen , dit is vaak noodzakelijk om tot snellere oplossingen te komen
Denk- en redeneervaardigheid (AC1)
• vb. de opgaven worden zodanig opgesteld dat een probleem vaak moet worden opgedeeld in kleine deelproblemen Bij het opsporen van fouten moet men heel gestructureerd te werk gaan
Algemene beroepsgerichte competentie
Teamgericht kunnen werken (AB1) vb. de groepen zijn variabel (studenten werken zelden met dezelfde “partner”). Om zo goed mogelijk te scoren moeten de groepjes vlot samenwerken zodat ze op een beperkte tijd veel verschillende oefeningen kunnen maken Zelfstandigheid en besluitvaardigheid (AB2) Men moet alle oefeningen zelf opstellen en zelf uittesten en pas nadien ter controle voorleggen
Begeleiding
Vragen kunnen tijdens de les gesteld worden.
Studenten met specifieke problemen kunnen bij de lesgever terecht voor bijkomende uitleg.
Daarnaast kan de software fluidsim ter beschikking gesteld worden om pneumatische en hydraulische oefeningen uit te tekenen en te simuleren.
Evaluatie
Eerste examenkans
Theorie (60%)
schriftelijk examen met meerkeuzevragen, open vragen en oefeningen (50%)
BZL-leerinhoud via een taak/ testen (10%)
Tweede examenkans mogelijk
Theorie
Eén examen waarin alle leerinhouden worden geëvalueerd (100% van de punten) (BZL maakt bij 2e examenkans deel uit van het examen)
Eerste examenkans
Labo (40%)
Niet-periodegebonden evaluatie. Per opdracht, uitgevoerd tijdens het labo krijgt de student een evaluatie.
Verplichte aanwezigheid
ER IS GEEN TWEEDE EXAMENKANS MOGELIJK VOOR HET GEDEELTE LABO
Bijzondere bepaling
Wanneer een student voor gedeelte niet-periode gebonden evaluatie minstens 10 op 20 heeft behaald in de eerste examenkans dan wordt het behaalde cijfer van de niet-periode gebonden evaluatie behouden en overgedragen naar een volgende examenkans en/of volgend academiejaar
Als de student geen gebruik wenst te maken van het behoud van het behaalde deelcijfer, deelt hij dit schriftelijk mee aan de titularis.
Andere studiematerialen
software Fluidsim-P en Fluidsim-H voor het simuleren van gemaakte schema's.