Academiejaar
2018-19
Komt voor in:
- Bachelor in de elektromechanica, trajectschijf 1
Dit is een deel van het opleidingsonderdeel Elektriciteit.
Studieomvang:
5 studiepunten
Gewicht:
5,00
Totale studietijd: 150,00 uren
Mogelijke grensdata voor leerkrediet: 01.12.2018 (Semester 1)
Onderwijsorganisatie (studietijd)
Dit deel van het opleidingsonderdeel 'Elektriciteit' wordt gequoteerd op 20 (tot op een geheel getal).
Tweede examenkans:
- wel mogelijk.
- indien in eerste examenkans niet geslaagd voor opleidingsonderdeel 'Elektriciteit', moet dit deel enkel herkanst worden indien niet geslaagd.
Titularis: Steleman Yves
Andere docenten: Verplaetse Caroline
Taalvak: Nee
Onderwijstalen: Nederlands
Kalender: Semester 1
Doelstellingen
Theorie
Na het volgen van dit opleidingsonderdeel moeten de studenten in staat zijn de basisprincipes van de elektriciteit correct toe te passen. Deze basiscompetenties zijn nodig voor het aanleren van specifieke vaardigheden in het verdere verloop van de opleiding. Probleemstellingen geformuleerd in andere OLOD's zoals elektriciteit toepassingen I, elektronica I, … tonen de noodzaak aan van het beheersen van de basisprincipes van de elektriciteit.
Labo
Het doel van het labo is de kennismaking met de praktijk. Het gebruik van alle elementaire meettoestellen en het maken van eenvoudige elektrische schakelingen staan centraal. Het onderzoeken of een schakeling op een juiste wijze werkt en fouten op te sporen door metingen uit te voeren met daarbij het nauwkeurig instellen van de meettoestellen, is de gebruikte werkwijze om de studenten op een actieve manier het leerproces te laten verwerken.
Inhoud
• Elektriciteit : theorie:
elektrostatica
basisformules uit de elektrotechniek
schakelingen van weerstanden
methodes tot het berekenen van elektrische kringen
magnetisme en elektromagnetisme
de spoel en condensator
wisselspanning- en stroom
wisselstroomkringen: vectorieel
wisselstroomkringen: complexe rekenwijze
driefasenspanning: inleidend
In de theorielessen en differentiatielessen worden theoretische oefeningen opgelost.
• Elektriciteit: BZL:
Het maken van BZL oefeningen via het elektronische leerplatform.
Op regelmatige tijdstippen worden contacturen voorzien voor bijsturing en feedback.
• Elektriciteit : labo
Kennismaken met de verschillende meettechnieken en meettoestellen door het maken van eenvoudige schakelingen of door gebruik te maken van de simulator NI Multisim.
Het berekenen en het meten van weerstand, stroom, spanning en vermogen in een schakeling of netwerk met als aandachtspunten het kiezen van de juiste spanning - en stroomvorm en het kiezen van het juiste meetbereik.
Het berekenen van de nauwkeurigheid van een meting.
Het zelf opsporen van fouten in de gemaakte schakeling.
Inleidend gebruik van de simulator NI Multisim.
Het visualiseren van signalen met de oscilloscoop.
Het visualiseren van het gedrag van R,L,C op gelijk- en wisselspanning.
Begincompetenties
Geen specifieke begincompetenties vereist
Eindcompetenties
Theorie
Kerncompetentie:
- De studenten hebben inzicht en kennis in de basisprincipes van gelijk- en wisselstroom
- De studenten kunnen de basiskennis vertalen naar theoretische en praktische oefeningen
Algemene competenties
- Denk- en redeneervaardigheid (AC1): oa. de studenten hebben een kritische kijk op hun werkwijze, ze kunnen hoofd- en bijzaken onderscheiden, ze kunnen de theorie toepassen in theoretische en praktische oefeningen
Labo
Kerncompetentie
- De studenten leren de meettoestellen correct te gebruiken en kunnen verschillende meetmethodes toepassen.
- De studenten moeten daarbij in staat zijn van kritisch te reflecteren door hun werk te controleren op fouten (vergelijken van theoretische berekeningen met de metingen).
Algemene competenties
Nauwkeurigheid (AC7): oa. het juist instellen van het meetbereik leidt tot een nauwkeurige meting.
Onderwijsorganisatie (omschrijving)
Elektriciteit theorie : hoorcolleges met theoretische oefeningen ; differentiatie: theoretische oefeningen
Elektriciteit labo : praktische oefeningen
Elektriciteit BZL : theoretische oefeningen- basis
Begeleiding
Binnen de opleiding en voor het OLOD Elektriciteit bestaan verscheidene activiteiten die de instroombegeleiding trachten te optimaliseren.
- Het modeltraject voor de studenten die over de nodig kennis/vaardigheden beschikken en het gedifferentieerde traject voor de studenten met een gebrek aan voorkennis.
- Er bestaan verschillende tijdstippen met de mogelijkheid tot het stellen van vragen i.v.m. het oplossen van oefeningen. Dit wordt meegedeeld via Chamilo.
- De studenten beschikken via het elektronisch leerplatform over BZL oefeningen (basis), een zelfevaluatiepakket (uitdieping) en MC-oefeningen.
Evaluatie
Eerste examenkans
Elektriciteit theorie (75%)
Eindexamen, gevolgd door de mogelijkheid tot feedbackgesprek.
Oefeningen, theoretische meerkeuzevragen zonder GIS correctie en invuloefeningen.
(zowel de leerinhoud van theorie en BZL wordt hierin afgetoetst)
Elektriciteit labo (25%)
Niet - periode gebonden evaluatie aan de hand van verslagen en testen.
Aanwezigheid in de onderwijsactiviteiten is verplicht.
Tweede examenkans
Theorie/BZL
Zie eerste examenkans.
Labo
Praktische proef en kennistoets in het labo.
Bijzondere bepalingen
Wanneer een student voor theorie elektriciteit minstens 10 op 20 behaald heeft in de eerste examenkans dient hij voor het desbetreffende deel van het opleidingsonderdeel geen examen meer af te leggen in de tweede examenkans.
Wanneer een student voor gedeelte niet-periode gebonden evaluatie minstens 10 op 20 heeft behaald in de eerste examenkans dan wordt het behaalde cijfer van de niet-periode gebonden evaluatie behouden en overgedragen naar een volgende examenkans en/of volgend academiejaar
Als de student geen gebruik wenst te maken van het behoud van het behaalde deelcijfer, deelt hij dit schriftelijk mee aan de titularis.
Rekenmachine
Voor het examen is een rekenmachine toegestaan, maar enkel van het type TI-30XB, TI-30XS of Casio FX-92b. Het gebruik van een grafische rekenmachine of een rekenmachine met opslagmogelijkheden staat gelijk met een niet-toegelaten elektronisch hulpmiddel en zal als een onregelmatigheid worden beschouwd.