Hogeschool Gent
Geraard de Duivelstraat 5 - 9000 Gent
Tel: 09 243 33 33 - E-mail: info@hogent.be
Website: www.hogent.be
Biochemische analysetechnieken - oefeningen31707/4147/1819/1/06
Studiegids

Biochemische analysetechnieken - oefeningen

31707/4147/1819/1/06
Academiejaar 2018-19
Komt voor in:
  • Bachelor in de chemie, trajectschijf 2
    Afstudeerrichting:
    • biochemie
Dit is een enkelvoudig opleidingsonderdeel.
Studieomvang: 3 studiepunten
Gewicht: 3,00
Totale studietijd: 90,00 uren
Mogelijke grensdata voor leerkrediet: 15.03.2019 (Semester 2)

Onderwijsorganisatie (studietijd)

Onderwijs-, leer- en evaluatieactiviteiten
Werkcollege36,00 uren
Zelfstudie54,00 uren
Dit opleidingsonderdeel wordt gequoteerd op 20 (tot op een geheel getal).
Tweede examenkans: wel mogelijk.
Men kan dit opleidingsonderdeel niet volgen binnen een
  • examencontract (met het oog op het behalen van een creditbewijs).
  • examencontract (met het oog op het behalen van een diploma).
Men kan dit opleidingsonderdeel enkel mits aparte toelating volgen binnen een creditcontract.
Titularis: Van Houdt Sara
Taalvak: Nee
Onderwijstalen: Nederlands
Kalender: Semester 2

Doelstellingen

Tijdens deze oefeningen zal aandacht besteed worden aan basistechnieken in de biochemie. De technieken omvatten de isolatie, kwantificatie, identificatie en analyse van biomoleculen.

Inhoud

Inhoud

- werken met micropipetten en onderhoud van micropipetten
- bufferbereidingen uitschrijven en buffers maken
- absorbantiemetingen
- eiwitisolatie en opzuivering
- kwantificatie van eiwitten
- Kwantificatie van suikers
- Activiteitstesten op geïsoleerde eiwitten
- enzymkinetiek, enzymbeïnvloeding (inhibitoren, temperatuur, pH)



Inhoudelijke vertaling van de eindcompetenties:
Dit betekent onder meer:
De student is in staat om courant gebruikte apparatuur zelfstandig te bedienen in verschillende toepassingen, op basis van de technische handleiding van de apparatuur.
De student is in staat om de geproduceerde data objectief te observeren.
De student is in staat die data correct te verwerken met de juiste ICT-hulpmiddelen.
De student begrijpt frequent toegepaste biochemische technieken en kan deze uitvoeren op basis van een eenvoudig protocol.
De student kan een biochemische analyse nauwkeurig uitvoeren.
De student kan in de oefeningen biochemische aanvullingen kwalitatief tot een goed resultaat kan komen.
De student houdt rekening met kritische factoren voor het bekomen van kwaliteitsvolle resultaten.
De student past in zijn labologboek en verslagen de vakterminologie correct toe.
De student is in staat een gestructureerd en overzichtelijk verslag te schrijven in correct Standaardnederlands met zakelijk taalgebruik en gepaste vakterminologie.

Volgtijdelijkheid (VT)

(geslaagd of gedelibereerd voor Algemene en anorganische chemie OF (geslaagd of gedelibereerd voor Algemene en anorganische chemie - theorie EN geslaagd of gedelibereerd voor Algemene en anorganische chemie - oefeningen)) EN (simultaan te volgen met Analysetechnieken OF geslaagd of gedelibereerd voor Analysetechnieken) EN (simultaan te volgen met Biochemie OF geslaagd of gedelibereerd voor Biochemie (keuze)) EN simultaan te volgen met Biochemische analysetechnieken - theorie.

Begincompetenties

Noodzakelijke begincompetenties zijn kennis van Algemene en anorganische chemie, van organische chemie en van biologie. Het reeds gevolgd hebben van biochemie is noodzakelijk.

Eindcompetenties

AC 04.1: De student werkt projectmatig.
Indicator 1: De student zorgt voor realistische en relevante doelstellingen door rekening te houden met de beschikbare tijd en middelen, en met onvoorziene omstandigheden. De student plant
en structureert complexe werkzaamheden op een methodische, realistische en soepele manier. De student focust en beheerst het verloop van de werkzaamheden.

AC 05.1: De student kent en past het (internationaal) vakjargon correct toe.
Indicator 1: De student past systematisch (internationaal) vakjargon correct toe en actualiseert voortdurend zijn vakjargon, aangepast aan de gespecialiseerde (internationale) context waarin hij
zich bevindt.

AC 05.3: De student rapporteert adequaat (mondeling en schriftelijk) en gebruikt daarbij de juiste vakterminologie.
Indicator 2: De student rapporteert schriftelijk en traceerbaar over meerdere experimenten op een samenhangende manier en gebruikt daarbij de juiste vakterminologie.

AC 07.1: De student zorgt ervoor dat zijn werk beantwoordt aan de gestelde eisen.
Indicator 1: De student legt zelf de eisen vast voor een complexe taak en oriënteert zijn gedrag daarop. Hij stelt autonoom verbeterdoelen op met het oog op kwaliteitsindicatoren.

BCALG02.2: De student beoordeelt en valideert methoden.
Indicator 2: De student valideert zelfstandig de methode.

BCALG03.1: De student bedient apparatuur
Indicator 1: De student bedient apparatuur aan de hand van de technische handleiding.

BCALG05.3: De student refereert correct naar geraadpleegde bronnen.
Indicator 1: De student refereert correct naar geraadpleegde bronnen (geen plagiaat).

BCALG07.1: De student noteert, verwerkt en interpreteert analyse- en onderzoeksresultaten op een kritische wijze. Hij beschikt hiervoor over de gepaste ICT-vaardigheden.
Indicator 1: De student gebruikt zelfstandig de correcte methode en software om complexe onderzoeksgegevens en analyseresultaten te verwerken.

BCALG09.2: De student werkt veilig.
Indicator 1: De student heeft oog voor mogelijke risico’s en gevaren en kan een risicoanalyse uitvoeren.

BCALG09.3: De student werkt milieubewust.
Indicator 1: De student handelt milieubewust.

BCALG11.2: Handelt maatschappelijk en ethisch verantwoord
Indicator 2: De student gaat respectvol en economisch om met materialen en apparatuur.

BCBC02.1: De student voert met kennis van zaken microbiologische en biochemische analyses uit.
Indicator 1: De student kent en begrijpt complexe microbiologische en biochemische analyses wat betreft principe, uitvoering en toepassing.


BCBC02.2: De student voert microbiologische en biochemische analyses correct uit.
Indicator 1: De student voert aan de hand van een werkwijze een complexe microbiologische en biochemische analysemethode en/of techniek zelfstandig en efficiënt uit.

Onderwijsorganisatie (omschrijving)

Praktische oefeningen

Evaluatie

Eerste examenkans

Niet-periodegebonden evaluatie:
Evaluatie van het dagelijks werk, verslagen en een test.
100% aanwezigheid tijdens de oefeningen is vereist.


Tweede examenkans

Tweede examenkans enkel mogelijk voor de theoretische test (20% van de punten).

Boeken en syllabi

2. Syllabi
Biochemische analysetechnieken - oefeningenVerplicht
  • Auteur: Sara Van Houdt
  • Editie: 2018-2019

Studiekosten

Zie alle info over bijzondere studiekosten op de website.