Hogeschool Gent
Geraard de Duivelstraat 5 - 9000 Gent
Tel: 09 243 33 33 - E-mail: info@hogent.be
Website: www.hogent.be
Organische Chemie - theorie17290/4147/1819/1/66
Studiegids

Organische Chemie - theorie

17290/4147/1819/1/66
Academiejaar 2018-19
Komt voor in:
  • Bachelor in de chemie, trajectschijf 1
Dit is een enkelvoudig opleidingsonderdeel.
Studieomvang: 7 studiepunten
Gewicht: 7,00
Totale studietijd: 210,00 uren
Mogelijke grensdata voor leerkrediet: 15.03.2019 (Semester 2)

Onderwijsorganisatie (studietijd)

Onderwijs-, leer- en evaluatieactiviteiten
Begeleid zelfstandig/extern werk12,00 uren
Hoorcollege48,00 uren
Zelfstudie150,00 uren
Dit opleidingsonderdeel wordt gequoteerd op 20 (tot op een geheel getal).
Tweede examenkans: wel mogelijk.
Men kan dit opleidingsonderdeel enkel mits aparte toelating volgen binnen een
  • creditcontract.
  • examencontract (met het oog op het behalen van een creditbewijs).
  • examencontract (met het oog op het behalen van een diploma).
Titularis: Meert Christel
Taalvak: Nee
Onderwijstalen: Nederlands
Kalender: Semester 2

Doelstellingen

Organische chemie speelt een essentiële rol in het dagelijkse leven. We komen er voortdurend mee in contact: medicijnen, kunststoffen, tal van natuurlijke verbindingen zijn organisch van aard. Organische chemie vormt de directe basis voor andere opleidingsonderdelen binnen de PB Chemie zoals biochemie, polymeerchemie, industriële chemie, ...
Tijdens dit dOLOD verwerft de student inzicht in de organische functionele groepsklassen en de ermee verbonden fysische eigenschappen (zoal kookpunt, smeltpunt, dichtheid, oplosbaarheid/mengbaarheid met verschillende solventen).
De student kent de reactiemechanismen gekoppeld aan elke groepsklasse. De student herkent reactie-omstandigheden en kan evalueren welke organische verbindingen zullen worden gevormd. Hij is bovendien op de hoogte van eventuele nevenracties die kunnen optreden en het eindresultaat dus nadelig beïnvloeden.
De student kan vanuit deze kennis een eenvoudig syntheseschema opstellen en uitwerken.

Inhoud

Beschrijving van de cursusinhoud:
Naamgeving en structuur van organische functionele groepsklassen
Fysische eigenschappen van organische functionele groepsklassen
Isomerie (constitutionele isomerie en stereoisomerie)
Chemisch evenwicht in organische chemie (waaronder organische zuur/base reacties)
Chemische reactiviteit van organische functionele groepsklassen.

Inhoudelijke vertaling van de eindcompetenties
De student kan onder meer uit de cursus de nodige informatie/ formules selecteren om een gericht antwoord op de vraag/probleemstelling te formuleren.
De student kan onder meer verbanden leggen tussen verschillende paragrafen binnen één hoofdstuk en/of tussen verschillende hoofdstukken om zijn antwoord te ondersteunen.
De student maakt onder meer gebruik van de juiste terminologie, gestructureerde redenering, … bij het formuleren van zijn antwoord.
De student maakt onder meer gebruik van de correcte vakterminologie in de context van de te beantwoorden vraag.
De antwoorden zijn onder meer gestructureerd opgebouwd en voorzien van de nodige verbanden, in vraagstukken worden de gebruikte formules, waarden (met inbegrip van eenheden) en tussenstappen verduidelijkt.
De student kan onder meer vanuit een correcte analyse van de vraagstelling een wetenschappelijk onderbouwd (~ selectie informatie, verwerking informatie) antwoord/redenering opstellen.

Volgtijdelijkheid (VT)

Op dit opleidingsonderdeel is er geen volgtijdelijkheid van toepassing.

Begincompetenties

Eindtermen secundair onderwijs
Basiskennis Algemene en Anorganische Chemie is wenselijk.

Eindcompetenties

AC 01.1: De student analyseert en ziet verbanden, met het oog op het oplossen van sectorgebonden vraagstellingen.
Indicator 1: De student verzamelt en interpreteert zelfstandig relevante gegevens en wendt geselecteerde methodes en hulpmiddelen innovatief aan om niet vertrouwde complexe vraagstellingen op te lossen.
Indicator 2: Kan zelfstandig verbanden leggen tussen verschillende kennisaspecten.
Indicator 3: De student verwerkt gegevens en kent methoden of hulpmiddelen om een vraag op te lossen.

AC 05.1: De student kent en past het (internationaal) vakjargon correct toe.
Indicator 1: De student past systematisch (internationaal) vakjargon correct toe en actualiseert voortdurend zijn vakjargon, aangepast aan de gespecialiseerde (internationale) context waarin hij zich bevindt.

AC 05.2: De student communiceert mondeling en schriftelijk helder en overtuigend, aangepast aan het niveau van zijn doelgroep.
Indicator 2: De student verduidelijkt zijn visie en beargumenteert overtuigend zijn standpunten. Hij verdedigt die ten aanzien van een brede of gespecialiseerde doelgroep. (schriftelijk)

BCALG12.1: De student past wetenschappelijke kennis toe binnen zijn vakgebied.
Indicator 1: De student kan zelfstandig verbanden leggen tussen verschillende (wetenschappelijke) kennisaspecten.

Onderwijsorganisatie (omschrijving)

De lessen worden gegeven als een mix van offline en online leren en dit in functie van de te verwerken leerstof.

Het offline leren bestaat uit

  •   contactmomenten volgend op verwerken van online leerstof. Deze contactmomenten zijn vooral gericht op het uitdiepen van de leerstof door interactie student - lesgever. Tijdens dergelijke offline momenten worden enkel studenten toegelaten die kunnen aantonen de online leerstof te hebben bestudeerd.
  • contactmomenten waarbij nieuwe leerstof wordt aangebracht. Tijdens deze klassieke hoorcolleges wordt gewerkt volgens principe van activerend onderwijsleergesprek.

BZL
Oefeningen op verschillende onderdelen van de theorie worden via de elektronische leeromgeving ter beschikking gesteld.

De student komt voorbereid naar de BLZ contactmomenten. Dit betekent onder meer dat de studenten oefeningen heeft gemaakt.

Tijdens de BZL contactmomenten wordt vooral ingezet op interactie met "peers". 


Begeleiding

Ondersteunende info wordt ter beschikking gesteld op elektronische leeromgeving: https://chamilo.hogent.be

Persoonlijke begeleiding: mogelijkheid tot vraagstelling voor en na de lessen en tijdens BZL alsook via mail

Evaluatie

Eerste Examenkans
- Niet-periode gebonden evaluatie:

1. op basis van testen (minimum 1) afgenomen tijdens vooraf geplande BZL-sessies. Tijdens deze BZL evaluatiemomenten is de aanwezigheid van de student verplicht.

2. op basis van deelname aan zelftesten in Curios omgeving. De voorwaarden hiervan worden tijdens de lessen gecommuniceerd.

Inhoud van de test(en): het onderwerp wordt meegedeeld in de planning (zie ELO).
o 10% van de punten voor theorie - periode gebonden evaluatie.


- Periode gebonden evaluatie: Schriftelijk examen
Gebruik van eigen rekenmachine; het periodiek systeem wordt door de lesgever ter beschikking gesteld (bijlage bij examencopy)

Open vragen en oefeningen: het aantal vragen wordt bepaald in functie van de tijd voorzien voor dit examen. De vragen kunnen zowel betrekking hebben op 1 hoofdstuk als op meerdere met elkaar gerelateerde delen binnen de cursus. In deze vragen wordt zowel getest naar de kennis (30%) als naar de inzichten (70%) die de student heeft verworven binnen organische chemie. Via oefeningen wordt geëvalueerd of de student ook oplossingsgericht kan werken.

2de examenkans mogelijk

Tweede Examenkans
Inhoud en organisatie: zie Eerste Examenkans

Enkel mogelijk voor periode gebonden evaluatie. De 10% uit de niet-periode gebonden evaluatie blijft behouden in de score van tweede examenkans.


Boeken en syllabi

1. Verplicht aan te kopen boeken
Code Organische chemie Deel 1: naamgevingVerplicht
  • Auteur: Christel Meert
  • Editie: 2018-2019
  • ISBN-nr: 978-10-902-8001-5
2. Syllabi
Organische Chemie: Theorie Deel 3: reactiviteitVerplicht
  • Auteur: Christel Meert
  • Editie: 2018-2019

Studiekosten

De uitgeprinte versie van de powerpoint presentatie wordt ter beschikking gesteld via de Cursusdienst
Kosten verbonden aan het zelf uitprinten van extra oefeningen en documentatie.

Trefwoorden

P390: Organische Chemie
T370: Koolwaterstofchemie