Hogeschool Gent
Geraard de Duivelstraat 5 - 9000 Gent
Tel: 09 243 33 33 - E-mail: info@hogent.be
Website: www.hogent.be
Algemene en anorganische chemie - oefeningen17233/4147/1819/1/68
Studiegids

Algemene en anorganische chemie - oefeningen

17233/4147/1819/1/68
Academiejaar 2018-19
Komt voor in:
  • Bachelor in de chemie, trajectschijf 1
Dit is een enkelvoudig opleidingsonderdeel.
Studieomvang: 3 studiepunten
Gewicht: 3,00
Totale studietijd: 90,00 uren
Mogelijke grensdata voor leerkrediet: 01.12.2018 (Semester 1)

Onderwijsorganisatie (studietijd)

Onderwijs-, leer- en evaluatieactiviteiten
Werkcollege48,00 uren
Zelfstudie42,00 uren
Dit opleidingsonderdeel wordt gequoteerd op 20 (tot op een geheel getal).
Tweede examenkans: wel mogelijk.
Men kan dit opleidingsonderdeel niet volgen binnen een
  • examencontract (met het oog op het behalen van een creditbewijs).
  • examencontract (met het oog op het behalen van een diploma).
Men kan dit opleidingsonderdeel enkel mits aparte toelating volgen binnen een creditcontract.
Titularis: Van de Meerssche Caroline
Andere docenten: De Witte Elise, Van Pevenage Jolien
Taalvak: Nee
Onderwijstalen: Nederlands
Kalender: Semester 1

Doelstellingen

De labo-oefeningen hebben tot doel
- het verwerven van noodzakelijke labovaardigheden. Dit betekent onder meer het correct gebruik van glaswerk, het nastreven van orde en netheid, het implementeren van de regels met betrekking tot veiligheids- en milieuvoorschriften

- het verwerven van attitudes met betrekking tot analytisch-wetenschappelijk denken (zowel in voorbereiding als in uitvoering) en kritische evaluatie
- het verwerven en het correct uitvoeren van courante labotechnieken zoals gloeien, pipetteren, (analytisch) bereiden van referentie oplossingen en verdunningen, titreren
- het verwerven van vaardigheden met betrekking tot wetenschappelijk rapporteren (mondeling en schriftelijk) en wetenschappelijk verwerken van gegevens/ praktische informatie (enkel schriftelijk)

Tijdens elke laboratoriumsessie wordt de nodige aandacht besteed aan afvalbeheer en het voorkomen van afval. De student informeert zich omtrent de veiligheids- en milieuvoorschriften essentieel voor elke gegeven labo-oefening. De student kan het risico voor zichzelf, anderen en het milieu inschatten voor elke concrete labo-oefening.

Inhoud

Anorganische bereidingen;
Fysico-chemische metingen;
Volumetrie: zuur/base titraties// Redoxtitraties
Elektrochemische toepassingen
De laboratoriumoefeningen maken ook gebruik van chemische aspecten die aan bod komen tijdens de theoretische lessen. Dit laat de student toe om de theoretische bagage te plaatsen in een ruimer (praktisch) kader.

Inhoudelijke vertaling van de eindcompetenties:
De student geeft onder meer correcte berekeningen weer met inbegrip van formules, rapporteert waarnemingen en formuleert een wetenschappelijk onderbouwd besluit. De student rapporteert in een wetenschappelijk correcte taal en met een duidelijke structuur.
De student heeft onder meer aandacht voor afwijkende resultaten en maakt hiervan melding in verslag en eventuele testen.
De student interpreteert en becommentarieert onder meer zelfstandig cijfermateriaal (zoals bekomen uit labo manipulaties) en achterhaalt of deze waarden correct kunnen zijn in de gegeven omstandigheden.
De student stelt vóór elk labo een risico-analyse op; de student neemt de nodige veiligheidsmaatregelen vóór en tijdens het labo.
De student heeft in zijn voorbereiding onder meer aandacht voor afval- en milieubeleid concreet gelinkt aan het labo van toepassing.

De student heeft in zijn voorbereiding onder meer aandacht voor de analytische aspecten van het uit te voeren experiment.
De student stelt onder meer een concreet stappenplan op om de voorziene labotijd efficiënt te gebruiken.
De student maakt onder meer actief gebruik van zijn labologboek om afwijkende omstandigheden te noteren; heeft aandacht voor afwijkende waarden en kan die becommentariëren.
De student gaat respectvol om met labomateriaal, dit betekent ondermeer, de student neemt (voor materialen) niet meer dan nodig is voor de gegeven proef, gebruikt het labomateriaal (waaronder glaswerk) met de nodige voorzichtigheid

Volgtijdelijkheid (VT)

Begincompetenties

Enige ervaring met labowerk is een pluspunt maar is niet noodzakelijk.

Eindcompetenties

AC 05.3: De student rapporteert adequaat (mondeling en schriftelijk) en gebruikt daarbij de juiste vakterminologie.
Indicator 2: De student rapporteert schriftelijk en traceerbaar over meerdere experimenten op een samenhangende manier en gebruikt daarbij de juiste vakterminologie.

AC 07.1: De student zorgt ervoor dat zijn werk beantwoordt aan de gestelde eisen.
Indicator 2: De student beoordeelt zijn resultaat.

BCALG05.1: De student zoekt wetenschappelijke informatie op.
Indicator 1: De student maakt gericht een selectie van de informatie verkregen uit betrouwbare en relevante wetenschappelijke bronnen.

BCALG07.3: De student interpreteert kritisch resultaten.
Indicator 1: De student interpreteert zelfstandig resultaten in de correcte (bio-)chemische context.

BCALG09.2: De student werkt veilig.
Indicator 1: De student heeft oog voor mogelijke risico’s en gevaren en kan een risicoanalyse uitvoeren.

BCALG09.3: De student werkt milieubewust.
Indicator 1: De student handelt milieubewust.

BCALG10.1: De student functioneert zelfstandig.
Indicator 1: De student organiseert zelfstandig en gelijktijdig meerdere taken op een efficiënte manier. Hij voert deze taken uit binnen de voorziene tijd en stuurt de planning bij waar nodig.

BCALG11.1: Reflecteert kritisch over eigen handelen.
Indicator 1: De student analyseert zijn handelen kritisch, stuurt bij indien nodig en vraagt indien nodig advies aan collega's en specialisten.

BCALG11.2: Handelt maatschappelijk en ethisch verantwoord
Indicator 2: De student gaat respectvol en economisch om met materialen en apparatuur

Onderwijsorganisatie (omschrijving)

Het OLOD Algemene& Anorganische chemie: Oefeningen bestaat uit:

  • Voorbereidingssessie

Deze voorbereidingen gebeuren individueel door de student. De informatie essentieel aan elke voorbereiding wordt ter beschikking gesteld in de ELO.

Elke voorbereidingssessie wordt afgesloten met een test. Een bepaalde richtscore (meegedeeld voor elke voorbereidingspakket) is bepalend om het praktisch labo te kunnen starten.

  • Praktische oefeningen in het labo.
    Deelname aan deze praktische oefeningen is onderworpen aan volgende voorwaarden:

- de student heeft de richtscore uit de voorbereidingssessie behaald

- de student heeft het labo correct en volledig voorbereid. Deze individuele labovoorbereiding bevat onder andere de voorbereidende labo berekeningen; uitgewerkte risico-analyse; uitgewerkt afvalbeleid. Deze voorbereidingen zijn specifiek voor elke uit te voeren oefening. Wat wordt verwacht van de student op vlak van labovoorbereiding komt tijdens de inleidingslessen uitvoerig aan bod.

- de student beschikt over het nodige praktische materiaal en uitrusting

Wanneer de student de toegang tot het labo wordt geweigerd, zal dit als een onwettige afwezigheid worden geregistreerd.

 

De aanwezigheid tijdens deze praktische oefeningen (inclusief de schriftelijke eindevaluatie test) is verplicht.

Begeleiding

- Voorbereidende inleidingslessen (kan zowel theoretisch als praktisch zijn)

- Inleidingsles bij de start van elk labo, inclusief mogelijkheid tot stellen van vragen.
- Er is mogelijkheid tot het vragen van bijkomende uitleg voor en tijdens de labo oefeningen.

- Feedback op de verschillende onderdelen.

Evaluatie

Eerste Examenkans
Niet-periode gebonden evaluatie:
aanwezigheid tijdens Oefeningen is verplicht; bij onwettige afwezigheid heeft de student geen recht op een inhaallabo en wordt het cijfer van 00/20 toegekend voor dat labo.
Puntenverdeling:
- 75% permanente evaluatie
- 25% schriftelijke eindevaluatietest.
Voor deze 25% van de punten is een tweede examenkans mogelijk. De andere punten worden overgenomen uit de eerste examenkans.

Periodegebonden evaluatie: niet van toepassing

Tweede Examenkans

Enkel voor de eindevaluatietest is een tweede examenkans mogelijk.

Boeken en syllabi

2. Syllabi
Algemene en anorganische chemie - oefeningenVerplicht
  • Auteur: Caroline Van de Meerssche
  • Editie: 2018-2019
Oefeningen algemene en anorganische chemieVerplicht
  • Auteur: Caroline Van de Meerssche
  • Editie: 2018-2019

Studiekosten

Oefeningenbundel te verkrijgen bij de Cursusdienst
Labojas (zuurbestendig), veiligheidsbril, spatel, zuigpeer (worden ook tijdens andere practica gebruikt).
Zie alle info over bijzondere studiekosten op de website.

Trefwoorden

P360: Anorganische Chemie
P401: Elektrochemie