Academiejaar
2018-19
Komt voor in:
- Bachelor in de chemie, trajectschijf 2
Dit is een enkelvoudig opleidingsonderdeel.
Studieomvang:
3 studiepunten
Gewicht:
3,00
Totale studietijd: 90,00 uren
Mogelijke grensdata voor leerkrediet: 01.12.2018 (Semester 1)
Onderwijsorganisatie (studietijd)
Dit opleidingsonderdeel wordt gequoteerd op 20 (tot op een geheel getal).
Tweede examenkans: wel mogelijk.
Men kan dit opleidingsonderdeel enkel mits aparte toelating volgen binnen een
- creditcontract.
- examencontract (met het oog op het behalen van een creditbewijs).
- examencontract (met het oog op het behalen van een diploma).
Titularis: Deruyck Frank
Taalvak: Nee
Onderwijstalen: Nederlands
Kalender: Semester 1
Doelstellingen
Doelstellingen
De student
kan een aantal termen en begrippen rond kwaliteitszorg omschrijven
kent de belangrijkste pijlers van een kwaliteitszorgsysteem
kan op basis van gegevens oordelen welke statistische controlekaart dient opgesteld te worden
kan op basis van gemeten waarnemingen kritisch evalueren of het proces statistisch beheerst verloopt
is in staat om aan de hand van een aantal kwaliteitstechnieken problemen op te lossen en bij te sturen
kan een meetsysteem analyse correct, kritisch en zelfstandig uitvoeren en de (analyse)resultaten statistisch analyseren, correct beoordelen en rapporteren
Inhoud
De cursus omvat volgende twee onderdelen:
A. KWALITEITSBEHEERSING & Kwaliteitszorgsystemen
1. Wat is kwaliteit
Definities kwaliteit
Verband kwaliteit – Arbeidsveiligheid – Milieu (KAM)
Historische ontwikkeling
DEMING cyclus
2. Bedrijf en Kwaliteit
Huidig IKZ bedrijfsmodel
Integratie van integrale kwaliteitszorg in bedrijfsprocessen productontwikkeling, inkoop, productie, verkoop en kwaliteitsdienst.
Begrip “interne klant”
3. Systemen Kwaliteits- Veiligheids- en Milieuzorg
Systeemnormen versus technische normen
ISO 9001 en 17025 normen
4. Procesbeheersing
Verzamelen, voorstellen en beoordelen van meetgegevens
Herhaling statistische basisbegrippen
Berekening van %niet conform product (%Uitval)
Statistische Procescontrole (SPC)
5. Systematisch oplossen van chronische problemen
Stappenplan: S(ymptoom) - O(orzaak) - R(emedie) - A(ctie)
Pareto analyse, Oorzaak- en gevolganalyse (Visgraat diagram), Failure Mode en Effect Analyse
B. CHEMOMETRIE
1. Inleiding
Wat is chemometrie
Validatie van een analytische meetmethode
Primaire en secundaire validatiecriteria
Accuraatheid en precisie
2. Herhaling statistische basisbegrippen
Begrip steekproef
Betrouwbaarheidsinterval
3. Hypothese testen chemie
Alfa en Beta risico & type I en type II fout
Vergelijking van een experimenteel gemiddelde met een gekende waarde
Vergelijking van twee experimentele gemiddelden
Gepaarde t-test (Paired t-test)
Eénzijdige versus Tweezijdige testen
F-test voor vergelijken variantie steekproeven
Variantie analyse: Unifactorieel en Multifactorieel ANOVA
Uitgewerkt voorbeeld unifactorieel ANOVA met gegevensanalyse Excel
4. Meetsysteem analyse “Gage R&R”
Herhaalbaarheid en Reproduceerbaarheid
Criteria %Gage R&R & Precisie/Tolerantie ratio
Beoordeling meetsysteem
Procedure Gage R&R
Uitgewerkt voorbeeld met Gegevensanalyse Excel
Kalibratie
5. Regressie bij ontwikkelen van een meetmethode
Correlatie & Regressie
Enkelvoudige en meervoudige regressie
Bepaling van het Lineaire Meetgebied in een kalibratiecurve
Betrouwbaarheidsinterval Regressie Coëfficiënten
Uitgewerkt voorbeeld met Gegevensanalyse Excel
Detectielimiet en Bepalingslimiet
Validatie van een analytische methode
Begincompetenties
Beschikken over de eindcompetenties van opleidingsonderdelen ICT en statistische methoden MT1
Eindcompetenties
• Algemene competenties
AC 1.1 De student analyseert en ziet verbanden, met het oog op het oplossen van sectorgebonden vraagstellingen.
Indicator 1.1.3 De student verwerkt gegevens en kent methoden of hulpmiddelen om een vraag op te lossen
(Niveau 4) De student kan het antwoord op een complexe vraag formuleren
Onder meer:
– Het zelfstandig kunnen definiëren en analyseren van complexe probleemsituaties in de beroepspraktijk en het kunnen ontwikkelen en toepassen van zinvolle oplossingsstrategieën.
– De student kan gegevens en waarnemingen beoordelen en omvormen tot waardevolle informatie ter ondersteuning van kwaliteitsbeleid en validatie van meetsystemen.
Het besef van maatschappelijke verantwoordelijkheid samenhangend met de beroepspraktijk. De student beseft het belang van een kwaliteitsvolle bedrijfsomgeving.
Wordt getoetst in BZL en theoretisch examen
• Beroepspecifieke competenties
BCALG 7.2 De student verwerkt de onderzoeksgegevens en analyseresultaten statistisch.
Indicator 7.2.1 De student verwerkt zelfstandig onderzoeksgegevens en analyseresultaten volgens statistische methoden.
(Niveau 2) De student verwerkt onderzoeksgegevens en analyseresultaten volgens gangbare statistische methoden
Wordt getoetst in BZL en theoretisch examen
BCALG 7.3 De student verwerkt de onderzoeksgegevens en analyseresultaten statistisch.
Indicator 7.3.1 De student interpreteert zelfstandig resultaten in de correcte (bio-)chemische context.
(Niveau 3) De student interpreteert zelfstandig resultaten in de correcte (bio-) chemische context
Wordt getoetst in BZL en theoretisch examen
BCALG 9.1 De student werkt mee aan het opstellen en implementeren van kwaliteitszorgsystemen
Indicator 9.1.1 De student functioneert onder begeleiding binnen een kwaliteitszorgsysteem.
(Niveau 1) De student kent integrale kwaliteitszorgsystemen
Onder meer:
– De student kent de technieken voor procesbeheersing en continue verbetering.
– De student kent de methodes voor preventief en systematisch aanpakken en elimineren van problemen
Wordt getoetst in theoretisch examen
Onderwijsorganisatie (omschrijving)
hoorcolleges
bzl-oefeningen
Begeleiding
Interactieve hoorcolleges en bzl contactmomenten met mogelijkheid tot persoonlijk contact met de docent op afspraak
Evaluatie
Eerste examenkans
Theorie (50 punten)
- Deel kwaliteitsbeheersing (25 punten): schriftelijk examen met meerkeuzevragen
- Deel chemometrie (25 punten): schriftelijk examen met meerkeuzevragen en oefeningen
BZL (10 punten)
Tweede examenkans
- Theorie: mogelijkheid tot tweede examenkans
- BZL: mogelijkheid tot tweede examenkans waarbij volgende puntenverdeling:
6 punten = 60% BZL score uit 1ste examenkans
4 punten = oefening 2de examenkans
Boeken en syllabi
2. Syllabi
Cursus Kwaliteitsbeheersing Chemie MT2Verplicht - Auteur: Frank Deruyck
- Editie: 2018-2019
Andere studiematerialen
* Presentaties kwaliteitsbeheersing Chamilo
* Cursus slides Chemometrie Chamilo
* Boek "Statistics and Chemometrics for Analytial Chemistry" Sixt edition James N Miller & Jane C Miller beschikbaar in de bibliotheek
Studiekosten
Zie alle info over bijzondere studiekosten op de website.