Hogeschool Gent
Geraard de Duivelstraat 5 - 9000 Gent
Tel: 09 243 33 33 - E-mail: info@hogent.be
Website: www.hogent.be
Klassieke analysetechnieken23011/4147/1819/712/24
Studiegids

Klassieke analysetechnieken

23011/4147/1819/712/24
Academiejaar 2018-19
Komt voor in:
  • Bachelor in de chemie, trajectschijf 2
Dit is een deel van het opleidingsonderdeel Analysetechnieken.
Studieomvang: 4 studiepunten
Gewicht: 4,00
Totale studietijd: 120,00 uren
Mogelijke grensdata voor leerkrediet: 01.12.2018 (Semester 1)

Onderwijsorganisatie (studietijd)

Onderwijs-, leer- en evaluatieactiviteiten
Begeleid zelfstandig/extern werk24,00 uren
Hoorcollege24,00 uren
Zelfstudie72,00 uren
Dit deel van het opleidingsonderdeel 'Analysetechnieken' wordt gequoteerd op 20 (tot op een geheel getal).
Tweede examenkans: 
  • wel mogelijk.
  • indien in eerste examenkans niet geslaagd voor opleidingsonderdeel 'Analysetechnieken', moet dit deel enkel herkanst worden indien niet geslaagd.
Titularis: Berckmoes Karla
Taalvak: Nee
Onderwijstalen: Nederlands
Kalender: Semester 1

Doelstellingen

Theorie : De student bijbrengen welke de voornaamste technieken en methodes zijn die ter beschikking staan van een laborant om de samenstelling van een monster en de hoeveelheid van een bestanddeel in een monster te bepalen. Via de fundamentele reacties en reactievergelijkingen (volumetrie) en de fysisch-chemische principes (instrumentele analyse) verwerft de student de noodzakelijke kennis om een meetwaarde om te zetten tot een precies en betrouwbaar analyseresultaat.

Inhoud

- Het analytisch proces
- Algemene monstervoorbereidingstechnieken
- Uitdrukken en verwerken van analytische resultaten
- Automatisatie van de analysemethoden
- Gravimetrische analyse
- Volumetrische analyse
- Titraties en analysen gesteund op zuur/basereacties
- Titraties en analysen gesteund op neerslagreacties
- Titraties en analysen gesteund op complexometrische reacties
- Titraties van analysen gesteund op redoxreacties

Begincompetenties

Raadpleeg de rubriek volgtijdelijkheid.

Eindcompetenties

ABC 02.1: De student lost werkgerelateerde problemen effectief op.
Indicator 1: De student analyseert autonoom een complex probleem vanuit verschillende invalshoeken en formuleert een oplossing.

AC 01.1: De student analyseert en ziet verbanden, met het oog op het oplossen van sectorgebonden vraagstellingen.
Indicator 2: Kan zelfstandig verbanden leggen tussen verschillende kennisaspecten.
Indicator 3: De student verwerkt gegevens en kent methoden of hulpmiddelen om een vraag op te lossen.

BCALG01.1: De student beschikt over voldoende kennis om analyses uit te voeren
Indicator 1: De student kent en begrijpt complexe analysemethoden wat betreft principe, uitvoering en toepassing.

Onderwijsorganisatie (omschrijving)

- Hoorcolleges

- Oefeningensessies ( gedeeltelijke verplichte aanwezigheid - bzl)

- Individuele en/of groepstaak ( bzl)

Begeleiding

- Permanente mogelijkheid tot vraagstelling tijdens en/of na de hoorcolleges en de bzl-sessies.

- Mogelijkheid tot individuele afspraak met de titularis.

Evaluatie

Eerste examenkans

- Niet-periodegebonden evaluatie (20 punten)
BZL-gedeelte via opdrachten (o.a. groepsopdrachten voor het berekenen van verschillende soorten theoretische titratiecurven) en testen

- Periodegebonden evaluatie (60 punten)
Schriftelijk examen bestaande uit verschillende theorievragen (hoofdzakelijk open vragen), oefeningen en berekeningen als toepassing van de verschillende hoofdstukken van de cursus.

Op het examen mag gebruik gemaakt worden van een periodiek systeem en tabellen voorzien door de titularis en een gewone rekenmachine, die bij aanvang van het examen gereset wordt of waarvan het interne geheugen gewist wordt.

Tweede examenkans

- Niet-periodegebonden evaluatie (20 punten)
BZL-gedeelte: overdracht van punten niet-periodegebonden evaluatie eerste examenkans

- Periodegebonden evaluatie
Zie eerste examenkans

Indien een student afwezig is op 1 deelopleidingsonderdeel kan er geen examencijfer voor het samengesteld opleidingsonderdeel berekend worden.

Indien de berekende gewogen score van het samengesteld opleidingsonderdeel meer dan 9 op 20 bedraagt en er is een deelopleidingsonderdeel met een score van minder dan 8 op 20 dan krijgt de student voor het samengesteld opleidingsonderdeel niet de berekende gewogen score maar wordt er automatisch het examencijfer “9 op 20” toegekend .

Boeken en syllabi

2. Syllabi
Klassieke analysetechniekenVerplicht
  • Auteur: Karla Berckmoes
  • Editie: 2018-2019