Hogeschool Gent
Geraard de Duivelstraat 5 - 9000 Gent
Tel: 09 243 33 33 - E-mail: info@hogent.be
Website: www.hogent.be
Analysetechnieken712/4147/1819/2/82
Studiegids

Analysetechnieken

712/4147/1819/2/82
Academiejaar 2018-19
Komt voor in:
  • Bachelor in de chemie, trajectschijf 2
Dit is een samengesteld opleidingsonderdeel.
Studieomvang: 10 studiepunten
Gewicht: 10,00
Totale studietijd: 300,00 uren
Dit samengesteld opleidingsonderdeel bestaat uit volgende delen:
  • Klassieke analysetechnieken (4 studiepunten - gewicht: 4,00)
  • Instrumentele analysetechnieken (3 studiepunten - gewicht: 3,00)
  • Analysetechnieken - oefeningen (3 studiepunten - gewicht: 3,00)
Mogelijke grensdata voor leerkrediet: vroegste grensdata van de gevolgde delen van dit opleidingsonderdeel.

Onderwijsorganisatie (studietijd)

Analysetechnieken

Delen van het opleidingsonderdeel:
Klassieke analysetechnieken
Onderwijs-, leer- en evaluatieactiviteiten
Begeleid zelfstandig/extern werk24,00 uren
Hoorcollege24,00 uren
Zelfstudie72,00 uren
Instrumentele analysetechnieken
Onderwijs-, leer- en evaluatieactiviteiten
Hoorcollege24,00 uren
Zelfstudie66,00 uren
Analysetechnieken - oefeningen
Onderwijs-, leer- en evaluatieactiviteiten
Werkcollege48,00 uren
Zelfstudie42,00 uren
Het resultaat wordt berekend op basis van de quoteringen op delen van dit opleidingsonderdeel, dit afgerond tot op een geheel getal.
Deel van opleidingsonderdeelQuotering?Tweede examenkans mogelijk?Wanneer te herkansen?
Klassieke analysetechniekenop 20 (tot op een geheel getal)JaEnkel indien niet geslaagd
Instrumentele analysetechniekenop 20 (tot op een geheel getal)JaEnkel indien niet geslaagd
Analysetechnieken - oefeningenop 20 (tot op een geheel getal)JaEnkel indien niet geslaagd
Men kan dit opleidingsonderdeel niet volgen binnen een
  • examencontract (met het oog op het behalen van een creditbewijs).
  • examencontract (met het oog op het behalen van een diploma).
Men kan dit opleidingsonderdeel enkel mits aparte toelating volgen binnen een creditcontract.
Titularis: Berckmoes Karla
Andere docenten: De Vynck Valérie
Taalvak: Nee
Onderwijstalen: Nederlands
Kalender: Semester 1

Doelstellingen

Delen van het opleidingsonderdeel:
Klassieke analysetechnieken
Theorie : De student bijbrengen welke de voornaamste technieken en methodes zijn die ter beschikking staan van een laborant om de samenstelling van een monster en de hoeveelheid van een bestanddeel in een monster te bepalen. Via de fundamentele reacties en reactievergelijkingen (volumetrie) en de fysisch-chemische principes (instrumentele analyse) verwerft de student de noodzakelijke kennis om een meetwaarde om te zetten tot een precies en betrouwbaar analyseresultaat.
Instrumentele analysetechnieken
Theorie : De student bijbrengen welke de voornaamste technieken en methodes zijn die ter beschikking staan van een laborant om de samenstelling van een monster en de hoeveelheid van een bestanddeel in een monster te bepalen. Via de fundamentele reacties en reactievergelijkingen (volumetrie) en de fysisch-chemische principes (instrumentele analyse) verwerft de student de noodzakelijke kennis om een meetwaarde om te zetten tot een precies en betrouwbaar analyseresultaat.
Analysetechnieken - oefeningen
De student de fundamentele principes bijbrengen van de analytische technieken zowel de klassieke volumetrische als de instrumentele methodes. Als toepassing daarop wordt via een aantal oefeningen praktische ervaring opgedaan in de volumetrie en de instrumentele analyse. Hierbij wordt o.a. aandacht besteed aan de nauwkeurigheid bij het uitvoeren van opdrachten. De student leert hoe men via metingen en berekeningen komt tot de kwantitatieve resultaten. Op de analyseresultaten worden enkele concepten van kwaliteitscontrole uitgevoerd. Op de gevaren van chemische producten wordt de aandacht gevestigd via het opstellen van het veiligheidsrapport van de gebruikte chemische producten.

Inhoud

Delen van het opleidingsonderdeel:
Klassieke analysetechnieken
- Het analytisch proces
- Algemene monstervoorbereidingstechnieken
- Uitdrukken en verwerken van analytische resultaten
- Automatisatie van de analysemethoden
- Gravimetrische analyse
- Volumetrische analyse
- Titraties en analysen gesteund op zuur/basereacties
- Titraties en analysen gesteund op neerslagreacties
- Titraties en analysen gesteund op complexometrische reacties
- Titraties van analysen gesteund op redoxreacties
Instrumentele analysetechnieken
Deel I : Elektrochemische analysemethoden
- Conductometrische metingen en titraties
- Basisbegrippen van de elektrochemie
- Potentiometrie : algemene begrippen / referentie-elektroden / ion-selectieve elektroden / apparatuur / kwantitatieve bepalingen / potentiometrische titraties
Deel II : Spectroscopische analysemethoden
 - Indeling van de verschillende methoden
- UV-VIS spectrofotometrie : basiswetten - apparatuur - kwantitatieve toepassingen
- Basisbegrippen van de fluorescentiespectroscopie
- Basisbegrippen van de atomaire absorptiespectroscopie (AAS)
- Basisbegrippen van de atomaire emissiespectroscopie (AES)
Analysetechnieken - oefeningen
- Uitvoeren van redoxtitraties, neerslagtitraties en complexometrische titraties
- Meten van geleidbaarheid en conductometrische titraties
- Titraties, ijking en metingen met glaselektroden
- Toepassingen op spectrofotometrie
- Kwantitatieve analysen via ijklijn
- Kjeldahl analyse

Volgtijdelijkheid (VT)

(geslaagd of gedelibereerd voor Algemene en anorganische chemie OF (geslaagd of gedelibereerd voor Algemene en anorganische chemie - theorie EN geslaagd of gedelibereerd voor Algemene en anorganische chemie - oefeningen)).

Begincompetenties

Delen van het opleidingsonderdeel:
Klassieke analysetechnieken
Raadpleeg de rubriek volgtijdelijkheid.
Instrumentele analysetechnieken
Raadpleeg de rubriek volgtijdelijkheid.
Analysetechnieken - oefeningen
Beschikken over de eindcompetenties van het opleidingsonderdeel Algemene en anorganische chemie is verplicht.

Eindcompetenties

Delen van het opleidingsonderdeel:
Klassieke analysetechnieken

ABC 02.1: De student lost werkgerelateerde problemen effectief op.
Indicator 1: De student analyseert autonoom een complex probleem vanuit verschillende invalshoeken en formuleert een oplossing.

AC 01.1: De student analyseert en ziet verbanden, met het oog op het oplossen van sectorgebonden vraagstellingen.
Indicator 2: Kan zelfstandig verbanden leggen tussen verschillende kennisaspecten.
Indicator 3: De student verwerkt gegevens en kent methoden of hulpmiddelen om een vraag op te lossen.

BCALG01.1: De student beschikt over voldoende kennis om analyses uit te voeren
Indicator 1: De student kent en begrijpt complexe analysemethoden wat betreft principe, uitvoering en toepassing.

Instrumentele analysetechnieken
ABC 02.1: De student lost werkgerelateerde problemen effectief op.
Indicator 1: De student analyseert autonoom een complex probleem vanuit verschillende invalshoeken en formuleert een oplossing.

AC 01.1: De student analyseert en ziet verbanden, met het oog op het oplossen van sectorgebonden vraagstellingen.
Indicator 2: Kan zelfstandig verbanden leggen tussen verschillende kennisaspecten.
Indicator 3: De student verwerkt gegevens en kent methoden of hulpmiddelen om een vraag op te lossen.

AC 05.2: De student communiceert mondeling en schriftelijk helder en overtuigend, aangepast aan het niveau van zijn doelgroep.
Indicator 1: De student verduidelijkt zijn visie en beargumenteert overtuigend zijn standpunten. Hij verdedigt die ten aanzien van een brede of gespecialiseerde doelgroep. (mondeling)

BCALG01.1: De student beschikt over voldoende kennis om analyses uit te voeren
Indicator 1: De student kent en begrijpt complexe analysemethoden wat betreft principe, uitvoering en toepassing.

BCALG02.1: De student past bestaande en nieuwe technieken toe.
Indicator 1: De student past zelfstandig bestaande en nieuwe technieken toe.
Analysetechnieken - oefeningen

AC 05.1: De student kent en past het (internationaal) vakjargon correct toe.
Indicator 1: De student past systematisch (internationaal) vakjargon correct toe en actualiseert voortdurend zijn vakjargon, aangepast aan de gespecialiseerde (internationale) context waarin hij zich bevindt.

BCALG01.1: De student beschikt over voldoende kennis om analyses uit te voeren
Indicator 1: De student kent en begrijpt complexe analysemethoden wat betreft principe, uitvoering en toepassing.

BCALG01.2: De student voert analyses correct uit.
Indicator 1: De student voert aan de hand van een werkwijze een complexe analysemethode en/of techniek zelfstandig en efficiënt uit.

BCALG01.3: De student beheerst een brede waaier aan instrumentele analysetechnieken.
Indicator 1: De student kent complexe instrumentele analysetechnieken en voert ze zelfstandig uit.

BCALG02.1: De student past bestaande en nieuwe technieken toe.
Indicator 1: De student past zelfstandig bestaande en nieuwe technieken toe.

BCALG03.1: De student bedient apparatuur
Indicator 1: De student bedient apparatuur aan de hand van de technische handleiding

BCALG03.2: De student beheert apparatuur.
Indicator 1: De student voert zelfstandig kalibraties uit.

BCALG07.1: De student noteert, verwerkt en interpreteert analyse- en onderzoeksresultaten op een kritische wijze. Hij beschikt hiervoor over de gepaste ICT-vaardigheden.
Indicator 1: De student gebruikt zelfstandig de correcte methode en software om complexe onderzoeksgegevens en analyseresultaten te verwerken.

BCALG07.2: De student verwerkt de onderzoeksgegevens en analyseresultaten statistisch.
Indicator 1: De student verwerkt zelfstandig onderzoeksgegevens en analyseresultaten volgens statistische methoden.

BCALG07.3: De student interpreteert kritisch resultaten.
Indicator 1: De student interpreteert zelfstandig resultaten in de correcte (bio-)chemische context.

BCALG09.2: De student werkt veilig.
Indicator 1: De student heeft oog voor mogelijke risico’s en gevaren en kan een risicoanalyse uitvoeren.

BCALG09.3: De student werkt milieubewust.

Indicator 1: De student handelt milieubewust.

Onderwijsorganisatie (omschrijving)

Delen van het opleidingsonderdeel:
Klassieke analysetechnieken

- Hoorcolleges

- Oefeningensessies ( gedeeltelijke verplichte aanwezigheid - bzl)

- Individuele en/of groepstaak ( bzl)

Instrumentele analysetechnieken
- Hoorcolleges
Analysetechnieken - oefeningen
begeleide praktische oefeningen in het labo en controle van de theoretische kennis aan de hand van korte kennistesten bij aanvang van het practicum.

Begeleiding

Delen van het opleidingsonderdeel:
Klassieke analysetechnieken
- Permanente mogelijkheid tot vraagstelling tijdens en/of na de hoorcolleges en de bzl-sessies.

- Mogelijkheid tot individuele afspraak met de titularis.
Instrumentele analysetechnieken
- Permanente mogelijkheid tot vraagstelling tijdens en/of na de hoorcolleges.

- Mogelijkheid tot individuele afspraak met de titularis.
Analysetechnieken - oefeningen
De student krijgt continue begeleiding en bijsturing tijdens de praktische oefeningen waarbij steeds kort op de bal gespeeld wordt. Met de bijsturing wordt bedoeld: een snelle feedback op de theoretische voorbereidingstesten, een continue en adequate begeleiding tijdens de praktische uitvoering van de proeven en een snelle teruggave van de verbeterde en becommentarieerde verslagen.

Evaluatie

Delen van het opleidingsonderdeel:
Klassieke analysetechnieken

Eerste examenkans

- Niet-periodegebonden evaluatie (20 punten)
BZL-gedeelte via opdrachten (o.a. groepsopdrachten voor het berekenen van verschillende soorten theoretische titratiecurven) en testen

- Periodegebonden evaluatie (60 punten)
Schriftelijk examen bestaande uit verschillende theorievragen (hoofdzakelijk open vragen), oefeningen en berekeningen als toepassing van de verschillende hoofdstukken van de cursus.

Op het examen mag gebruik gemaakt worden van een periodiek systeem en tabellen voorzien door de titularis en een gewone rekenmachine, die bij aanvang van het examen gereset wordt of waarvan het interne geheugen gewist wordt.

Tweede examenkans

- Niet-periodegebonden evaluatie (20 punten)
BZL-gedeelte: overdracht van punten niet-periodegebonden evaluatie eerste examenkans

- Periodegebonden evaluatie
Zie eerste examenkans

Indien een student afwezig is op 1 deelopleidingsonderdeel kan er geen examencijfer voor het samengesteld opleidingsonderdeel berekend worden.

Indien de berekende gewogen score van het samengesteld opleidingsonderdeel meer dan 9 op 20 bedraagt en er is een deelopleidingsonderdeel met een score van minder dan 8 op 20 dan krijgt de student voor het samengesteld opleidingsonderdeel niet de berekende gewogen score maar wordt er automatisch het examencijfer “9 op 20” toegekend .

Instrumentele analysetechnieken

Eerste examenkans

Niet-periodegebonden evaluatie
Niet van toepassing

Periodegebonden evaluatie
- Mondeling examen met schriftelijke voorbereiding (theoretische vragen) 
- Schriftelijk gedeelte (theorie, oefeningen, berekeningen)

Op het examen mag gebruik gemaakt worden van een periodiek systeem en tabellen voorzien door de titularis en een gewone rekenmachine, die bij aanvang van het examen gereset wordt of waarvan het interne geheugen gewist wordt.

Tweede examenkans:
Mogelijkheid tot tweede examenkans
Zie eerste examenkans

Indien een student afwezig is op 1 deelopleidingsonderdeel kan er geen examencijfer voor het samengesteld opleidingsonderdeel berekend worden.
Indien de berekende gewogen score van het samengesteld opleidingsonderdeel meer dan 9 op 20 bedraagt en er is een deelopleidingsonderdeel met een score van minder dan 8 op 20 dan krijgt de student voor het samengesteld opleidingsonderdeel niet de berekende gewogen score maar wordt er automatisch het examencijfer “9 op 20” toegekend .

Analysetechnieken - oefeningen

Eerste examenkans
Niet-periodegebonden evaluatie van praktische vaardigheden en kennis.     

 

Studenten worden gequoteerd op hun voorbereiding van de proeven, indien deze niet correct is kan de toegang tot het labo geweigerd worden zonder quotatie.

Studenten worden gequoteerd op hun theoretische kennis (voorbereidingstesten + 1  algemene grote test),

Studenten worden gequoteerd op het schrijven van een wetenschappelijk verslag (lay-out, correct taalgebruik, inhoud, statistiek, grafieken, rekenfouten, resultaat, risicoanalyse en afval) waarbij het analytisch resultaat van de metingen doorslaggevend is.   

De algemene labovaardigheden (gedrag, attitude, omgaan met producten en materiaal/toestellen, pipetteren, oplossingen maken, deadlines respecteren) worden gevolgd, bijgestuurd en gequoteerd.

 

Het regelement van het labo dient gerespecteerd te worden, indien afwijkend gedrag vertoond wordt zal de toegang tot het labo ontzegd worden en kan er geen quotatie gegeven worden.

Tweede examenkans
Tweede examenkans enkel mogelijk voor de theoretische test (10% van de punten)

Indien een student afwezig is op 1 deelopleidingsonderdeel kan er geen examencijfer voor het samengesteld opleidingsonderdeel berekend worden.

Indien de berekende gewogen score van het samengesteld opleidingsonderdeel meer dan
9 op 20 bedraagt en er is een deelopleidingsonderdeel met een score van minder dan 8 op
20 dan krijgt de student voor het samengesteld opleidingsonderdeel niet de berekende
gewogen score maar wordt er automatisch het examencijfer “9 op 20” toegekend


Boeken en syllabi

Analysetechnieken

Delen van het opleidingsonderdeel:
Klassieke analysetechnieken
2. Syllabi
Klassieke analysetechniekenVerplicht
  • Auteur: Karla Berckmoes
  • Editie: 2018-2019
Instrumentele analysetechnieken
2. Syllabi
Instrumentele analysetechnieken. Deel I: Elektrochemische analysetechniekenVerplicht
  • Auteur: Karla Berckmoen
  • Editie: 2018-2019
Instrumentele analysetechnieken. Deel II: Spectroscopische analysetechniekenVerplicht
  • Auteur: Karla Berckmoes
  • Editie: 2018-2019
Analysetechnieken - oefeningen
2. Syllabi
Analysetechnieken practicumVerplicht
  • Auteur: Dr. Sc. De Vynck V.
  • Editie: 2018-2019
Analysetechnieken Practicum van AnalysetechniekenVerplicht
  • Auteur: Dr. Sc. De Vynck V.
  • Editie: 2018-2019

Studiekosten

Delen van het opleidingsonderdeel:
Klassieke analysetechnieken
Zie alle info over bijzondere studiekosten op de website.
Instrumentele analysetechnieken
Zie alle info over bijzondere studiekosten op de website.
Analysetechnieken - oefeningen

Syllabus en éénmalige aankoop van zuurbestendige labojas, veiligheidsbril, spatels en pipetteerballon.

Zie alle info over bijzondere studiekosten op de website.

Trefwoorden

Delen van het opleidingsonderdeel:
Analysetechnieken - oefeningen
volumetrie, instrumentele, milieu en veiligheid