Hogeschool Gent
Geraard de Duivelstraat 5 - 9000 Gent
Tel: 09 243 33 33 - E-mail: info@hogent.be
Website: www.hogent.be
Wiskunde15743/4147/1819/1/42
Studiegids

Wiskunde

15743/4147/1819/1/42
Academiejaar 2018-19
Komt voor in:
  • Bachelor in de chemie, trajectschijf 1
Dit is een enkelvoudig opleidingsonderdeel.
Studieomvang: 3 studiepunten
Gewicht: 3,00
Totale studietijd: 90,00 uren
Mogelijke grensdata voor leerkrediet: 01.12.2018 (Semester 1)

Onderwijsorganisatie (studietijd)

Onderwijs-, leer- en evaluatieactiviteiten
Begeleid zelfstandig/extern werk12,00 uren
Hoorcollege24,00 uren
Zelfstudie54,00 uren
Dit opleidingsonderdeel wordt gequoteerd op 20 (tot op een geheel getal).
Tweede examenkans: wel mogelijk.
Men kan dit opleidingsonderdeel enkel mits aparte toelating volgen binnen een
  • creditcontract.
  • examencontract (met het oog op het behalen van een creditbewijs).
  • examencontract (met het oog op het behalen van een diploma).
Titularis: Trenson Seppe
Andere docenten: Van Holle Sofie
Taalvak: Nee
Onderwijstalen: Nederlands
Kalender: Semester 1

Doelstellingen

Elke student in een bacheloropleiding heeft een zekere wiskundige vorming nodig. In deze opleiding is de wiskunde geen doel op zich, maar heeft ze een ondersteunende en inzichtverruimende functie ten aanzien van de beroepsgerichte opleidingsonderdelen van de opleiding. Bovendien moet de wiskundige vorming tegemoet komen aan bepaalde attitudes en vaardigheden.(zie eindcompetenties) Door "de wiskunde" niet te spreiden over verschillende opleidingsonderdelen maar te bundelen in één cursus worden inhoudelijke overlappingen voorkomen

In dit opleidingsonderdeel wordt de theorie tot een minimum herleid en primeert vooral de praktische kant. Hierdoor leert de student zijn kennis in nieuwe situaties toe te passen. De opgenomen praktische toepassingen kunnen de studenten helpen in de "vertaling" van de werkelijkheid naar een wiskundig model.

Gelet op de mogelijkheden die programmeerbare zakrekenmachines bieden, is het voor de hand liggend om te kiezen voor een aanpak, waarbij het gebruik van de grafische rekenmachine met de leerstof verweven is.

Inhoud

Toelichting
De beste aansluiting op de heterogene vooropleiding van de studenten wordt verkregen door een gedeeltelijke overlap met de leerstof uit het secundair. Voor deze overlap is gekozen uit een serie onderwerpen waarvan bekend is dat ze onvoldoende ingeoefend zijn in de vooropleiding. Alle items uit de leerinhoud leiden zowel in de theorie als in de begeleide zelfstudie tot :
logische redeneervormentechnieken in verband met probleemanalyse en probleemoplossingtoepassen van kennis in nieuwe situaties.

Lineair geordende leerinhoud

• basisprincipes coördinaten, functies en grafieken

• goniometrische getallen, functies en vergelijkingen

• vergelijkingen en ongelijkheden

• oplossen van stelsels van vergelijkingen en ongelijkheden

• machten en logaritmen

• basisafgeleiden en basisintegralen

   


Volgtijdelijkheid (VT)

Op dit opleidingsonderdeel is er geen volgtijdelijkheid van toepassing.

Begincompetenties

Algemene rekenvaardigheid met rationale en reële getallen bezitten, bewerkingen met veeltermen kunnen uitvoeren, kennis hebben van merkwaardige producten, eenvoudige vergelijkingen kunnen oplossen, kennis hebben van congruentie en gelijkvormigheid van driehoeken, omtrek, oppervlakte en inhoud van eenvoudige figuren en lichamen kunnen berekenen is aangewezen.

Eindcompetenties

AC 01.1: De student analyseert en ziet verbanden, met het oog op het oplossen van sectorgebonden vraagstellingen.
Indicator 2: Kan zelfstandig verbanden leggen tussen verschillende kennisaspecten.  
Indicator 3: De student verwerkt gegevens en kent methoden of hulpmiddelen om een vraag op te lossen.

 
AC 07.1: De student zorgt ervoor dat zijn werk beantwoordt aan de gestelde eisen.
Indicator 2: De student beoordeelt zijn resultaat.
 

Onderwijsorganisatie (omschrijving)

hoorcolleges, leergesprekken, oefeningen, begeleid zelfstandig leren

Begeleiding

Binnen de opleiding en voor het OLOD wiskunde bestaan verscheidene activiteiten die de instroombegeleiding trachten te optimaliseren.

Via digitale leeromgeving wordt het leerproces begeleid en kunnen de studenten gebruik maken van zelfevaluatiepakketten.
In de syllabus wordt per hoofdstuk aangegeven wat de noodzakelijke kennis en vaardigheden zijn.
Contact met de lector (digitaal en volgens afspraak), ook tijdens de niet-verplichte contactmomenten is mogelijk.

Evaluatie

Eerste examenkans

 

Niet-periodegebonden evaluatie (30%)
• Test begincompetenties (cfr. instaptoets start.hogent.be)



Periodegebonden evaluatie (70%)
• Schriftelijk examen: open en gesloten vragen in verband met het toepassen van de theorie, leggen van logische verbanden tussen verschillende begrippen, oefeningen en toepassingen.



Tweede examenkans

- Mogelijkheid tot tweede examenkans
- In geval van tweede examenkans omvat de leerstof alle delen

Boeken en syllabi

2. Syllabi
Syllabus Wiskunde ChemieVerplicht
  • Auteur: Caroline Campens
  • Editie: 2018-2019
WiskundeVerplicht
  • Auteur: C. Campens
  • Editie: 2018-2019
Wiskunde - werkboekVerplicht
  • Auteur: C. Campens
  • Editie: 2018-2019

Andere studiematerialen

Syllabus en werkboek vormen basis van de cursus wiskunde en is online beschikbaar via Chamilo.

Presentaties en extra materialen worden eveneens op Chamilo aangeboden.

Studenten zijn vrij om dit materiaal al dan niet te laten afdrukken of zelf af te drukken.

Studiekosten

Syllabus en werkboek: ± €10 voor zwart-wit afdruk

Trefwoorden

Wiskunde