Hogeschool Gent
Geraard de Duivelstraat 5 - 9000 Gent
Tel: 09 243 33 33 - E-mail: info@hogent.be
Website: www.hogent.be
Statistische methoden23003/4147/1819/23002/60
Studiegids

Statistische methoden

23003/4147/1819/23002/60
Academiejaar 2018-19
Komt voor in:
  • Bachelor in de chemie, trajectschijf 1
Dit is een deel van het opleidingsonderdeel ICT en statistische methoden.
Studieomvang: 2 studiepunten
Gewicht: 2,00
Totale studietijd: 60,00 uren
Mogelijke grensdata voor leerkrediet: 01.12.2018 (Semester 1)

Onderwijsorganisatie (studietijd)

Onderwijs-, leer- en evaluatieactiviteiten
Begeleid zelfstandig/extern werk12,00 uren
Hoorcollege18,00 uren
Werkcollege6,00 uren
Zelfstudie24,00 uren
Dit deel van het opleidingsonderdeel 'ICT en statistische methoden' wordt gequoteerd op 20 (tot op een geheel getal).
Tweede examenkans: 
  • wel mogelijk.
  • indien in eerste examenkans niet geslaagd voor opleidingsonderdeel 'ICT en statistische methoden', moet dit deel enkel herkanst worden indien niet geslaagd.
Titularis: Campens Caroline
Andere docenten: Van Pevenage Jolien
Taalvak: Nee
Onderwijstalen: Nederlands
Kalender: Semester 1

Doelstellingen

De technieken en onderwerpen die in het opleidingsonderdeel statistische methoden behandeld worden, hebben een ondersteunende en inzichtverruimende functie ten aanzien van de beroepsgerichte opleidingsonderdelen van de opleiding. Er wordt niet gestreefd naar een behandeling van alle bestaande onderdelen, maar naar een selectie van onderwerpen die bij een eerste grondige kennismaking met de statistiek noodzakelijk zijn. In dit opleidingsonderdeel wordt de theorie tot een minimum herleid en primeert vooral de praktische kant. Hierdoor leert de student zijn kennis in nieuwe situaties toepassen. De opgenomen praktische toepassingen leggen de nadruk op het aanleren van diverse begrippen en methoden om de werkelijkheid via een wiskundig model te beschrijven, te verklaren en te beheersen. Gelet op de mogelijkheden die programmeerbare zakrekenmachines en softwarepakketten o.a. Excel bieden, is het voor de hand liggend om te kiezen voor een aanpak, waarbij het gebruik hiervan met de leerstof verweven is.

Inhoud

De nadruk wordt vooral gelegd op het aanleren van diverse begrippen en methoden die later hun meerwaarde in het werkveld zullen hebben.

Lineair geordende leerinhoud
1. Beschrijvende statistiek
     • gegevens verzamelen
     • gegevens verwerken : frequentieverdelingen, grafische voorstellingen
     • gegevens karakteriseren : maten van centraliteit, spreiding en vorm
     • beschrijving van de samenhang tussen twee variabelen: kruistabellen, spreidingsdiagrammen, associatiematen, correlatie- en regressieanalyse

2. Inductieve statistiek
     • kansrekenen & toeval 
     • waarschijnlijkheidsverdelingen : normaalverdeling, t-student verdeling, F-verdeling. 
     • verdelingen van steekproefgrootheden
     • gevolgtrekkingen gebaseerd op één enkele steekproef : schatten met betrouwbaarheidsintervallen, toetsen van een hypothese
     • gevolgtrekkingen gebaseerd op twee steekproeven

Begincompetenties

Algemene wiskundige vaardigheden.

Eindcompetenties

AC 01.1: De student analyseert en ziet verbanden, met het oog op het oplossen van sectorgebonden vraagstellingen.
Indicator 2: De student kan zelfstandig verbanden leggen tussen verschillende kennisaspecten.
Indicator 3: De student verwerkt gegevens en kent methoden of hulpmiddelen om een vraag op te lossen.


AC 07.1: De student zorgt ervoor dat zijn werk beantwoordt aan de gestelde eisen.
Indicator 2: De student beoordeelt zijn resultaat.

Onderwijsorganisatie (omschrijving)

hoorcolleges, leergesprekken, oefeningen, begeleid zelfstandig leren

Begeleiding

• In de syllabus wordt per hoofdstuk aangegeven wat de noodzakelijke kennis en vaardigheden zijn.
• Het leerproces wordt bijkomend begeleid via digitale leeromgeving.
• Contact met de lector (digitaal en volgens afspraak), ook tijdens de niet-verplichte contactmomenten.
• Er is feedback bij eventuele opdrachten

Evaluatie

Eerste en tweede examenkans:

Periode gebonden evaluatie : 
 90%
Schriftelijk examen: open en gesloten vragen in verband met het toepassen van de theorie, leggen van logische verbanden tussen verschillende begrippen, oefeningen. Student krijgt een formularium ter beschikking.

Niet-periode gebonden evaluatie : 10%

BZL-taak


Indien afwezig op 1 deelopleidingsonderdeel kan er geen examencijfer voor het samengesteld opleidingsonderdeel berekend worden.

Indien de berekende gewogen score van het samengesteld opleidingsonderdeel meer dan 9 op 20 bedraagt en er is een deelopleidingsonderdeel met een score van minder dan 8 op20 dan is de score voor het samengesteld opleidingsonderdeel niet de berekende gewogen score maar wordt er automatisch het examencijfer “9 op 20” toegekend.

Andere studiematerialen

Syllabus opgesteld door de lesgever (digitaal verkrijgbaar) aangevuld met eigen lesnota's

Grafische rekenmachine met mogelijkheid tot het berekenen van theoretische verdelingen.
Laptop met windows 10.