Hogeschool Gent
Geraard de Duivelstraat 5 - 9000 Gent
Tel: 09 243 33 33 - E-mail: info@hogent.be
Website: www.hogent.be
Scheidingstechnieken - theorie17351/4147/1819/12494/26
Studiegids

Scheidingstechnieken - theorie

17351/4147/1819/12494/26
Academiejaar 2018-19
Komt voor in:
  • Bachelor in de chemie, trajectschijf 2
Dit is een deel van het opleidingsonderdeel Scheidingstechnieken.
Studieomvang: 3 studiepunten
Gewicht: 3,00
Totale studietijd: 90,00 uren
Mogelijke grensdata voor leerkrediet: 01.12.2018 (Semester 1)

Onderwijsorganisatie (studietijd)

Onderwijs-, leer- en evaluatieactiviteiten
Hoorcollege24,00 uren
Zelfstudie66,00 uren
Dit deel van het opleidingsonderdeel 'Scheidingstechnieken' wordt gequoteerd op 20 (tot op een geheel getal).
Tweede examenkans: 
  • wel mogelijk.
  • indien in eerste examenkans niet geslaagd voor opleidingsonderdeel 'Scheidingstechnieken', moet dit deel enkel herkanst worden indien niet geslaagd.
Titularis: Catry Mieke
Taalvak: Nee
Onderwijstalen: Nederlands
Kalender: Semester 1

Doelstellingen

De student verwerft kennis over en inzicht in de belangrijkste scheidingstechnieken die kunnen gebruikt worden door een laborant in een chemische-, biochemische en milieu context. Hij kent de principes van de verschillende technieken en kan een selectie maken voor het scheiden van mengsels.

Inhoud

Beschrijving van de inhoud: 

- Extractie
- Chromatografie (algemene aspecten van chromatografie, gaschromatografie, vloeistofchromatografie, adsorptie- en verdelingschromatografie (normaal-fase en omkeerfase), HILIC, HIC, ionuitwisselingschromatografie, ionenpaarchromatografie, ionchromatografie, exclusiechromatografie, affiniteitschromatografie, planaire chromatografie, kolomchromatografie, superkritische vloeistofchromatografie, 2D-chromatografie, solid phase extraction, gecombineerde scheidings- en detectietechnieken: LC-MS, GC-MS)
- Elektroforese (algemene aspecten van elektroforese, zone-elektroforese, isotachoforese, isoelektrische focusering, papierelektroforese, gelelektroforese, capillaire elektroforese en elektrochromatografie)

Inhoudelijke vertaling van de eindcompetenties:

- De student selecteert onder meer een gepaste scheidingstechniek voor het scheiden van een mengsel door verbanden te leggen tussen verschillende onderdelen uit de cursus.

- De student linkt onder meer verschillende onderdelen uit de cursus om op deze manier tot verschillende methodes te komen om mengsels van producten te scheiden.

- De student formuleert onder meer een helder, gestructureerd en to the point antwoord door verbanden te leggen tussen verschillende delen uit de cursus.

- De student formuleert onder meer mondeling in correct Nederlands een helder, gestructureerd en to the point antwoord op gestelde vragen.

- De student formuleert onder meer schriftelijk in correct Nederland een helder, gestructureerd en to the point antwoord op gestelde vragen.

- De student kan onder meer de verschillende scheidingstechnieken bespreken en vergelijken wat betreft principe, uitvoering en toepassing.

Begincompetenties

Beschikken over de eindcompetenties van het opleidingsonderdeel Organische chemie is verplicht.

Eindcompetenties

ABC 02.1: De student lost werkgerelateerde problemen effectief op.
Indicator 1: De student analyseert autonoom een complex probleem vanuit verschillende invalshoeken en formuleert een oplossing.

AC 01.1: De student analyseert en ziet verbanden, met het oog op het oplossen van sectorgebonden vraagstellingen.
Indicator 2: Kan zelfstandig verbanden leggen tussen verschillende kennisaspecten.
Indicator 3: De student verwerkt gegevens en kent methoden of hulpmiddelen om een vraag op te lossen.


AC 05.2: De student communiceert mondeling en schriftelijk helder en overtuigend, aangepast aan het niveau van zijn doelgroep.
Indicator 1: De student verduidelijkt zijn visie en beargumenteert overtuigend zijn standpunten. Hij verdedigt die ten aanzien van een brede of gespecialiseerde doelgroep. (mondeling)
Indicator 2: De student verduidelijkt zijn visie en beargumenteert overtuigend zijn standpunten. Hij verdedigt die ten aanzien van een brede of gespecialiseerde doelgroep. (schriftelijk)

 
BCALG01.1: De student beschikt over voldoende kennis om analyses uit te voeren
Indicator 1: De student kent en begrijpt complexe analysemethoden wat betreft principe, uitvoering en toepassing.

Onderwijsorganisatie (omschrijving)

De theoretische lessen Scheidingstechnieken worden gegeven via onderwijsleergesprekken, hoorcollege, discussie en een gastcollege. De theorie wordt gevisualiseerd met behulp van PowerPoint presentaties en de verschillende technieken worden uitgelegd aan de hand van foto's, tekeningen, schema's en filmpjes (Engelstalig). Extra verduidelijking wordt gegeven aan het bord.
De theorie wordt verwerkt aan de hand van theoretische oefeningen die individueel of in groep in de les worden voorbereid en klassikaal aan bord worden verbeterd.

Begeleiding

  • Studenten kunnen met vragen steeds bij de docent terecht tijdens en na de les of via mail.
  • Via de digitale leeromgeving: https://chamilo.hogent.be

Evaluatie

Eerste examenkans

Niet-periodegebonden evaluatie
Niet van toepassing

Periodegebonden evaluatie

 - Schriftelijk examen
 - Een eenvoudige rekenmachine is toegelaten. Grafische rekenmachines zijn niet toegelaten
 - Er wordt in de les duidelijk aangegeven hoe het examen is opgebouwd en op welke leerinhoud het examen zich richt.

Tweede examenkans
Mogelijkheid tot tweede examenkans.
Evaluatie gebeurt op dezelfde manier als in de eerste examenkans.

Indien een student afwezig is op 1 deelopleidingsonderdeel kan er geen examencijfer voor het samengesteld opleidingsonderdeel berekend worden.

Indien de berekende gewogen score van het samengesteld opleidingsonderdeel meer dan 9 op 20 bedraagt en er is een deelopleidingsonderdeel met een score van minder dan 8 op 20 dan krijgt de student voor het samengesteld opleidingsonderdeel niet de berekende gewogen score maar wordt er automatisch het examencijfer "9 op 20" toegekend.
            

    Boeken en syllabi

    2. Syllabi
    Scheidingstechnieken: theorieVerplicht
    • Auteur: Catry M.
    • Editie: 2018-2019