Hogeschool Gent
Geraard de Duivelstraat 5 - 9000 Gent
Tel: 09 243 33 33 - E-mail: info@hogent.be
Website: www.hogent.be
Scheidingstechnieken - oefeningen17259/4147/1819/12494/04
Studiegids

Scheidingstechnieken - oefeningen

17259/4147/1819/12494/04
Academiejaar 2018-19
Komt voor in:
  • Bachelor in de chemie, trajectschijf 2
Dit is een deel van het opleidingsonderdeel Scheidingstechnieken.
Studieomvang: 2 studiepunten
Gewicht: 2,00
Totale studietijd: 60,00 uren
Mogelijke grensdata voor leerkrediet: 01.12.2018 (Semester 1)

Onderwijsorganisatie (studietijd)

Onderwijs-, leer- en evaluatieactiviteiten
Werkcollege36,00 uren
Zelfstudie24,00 uren
Dit deel van het opleidingsonderdeel 'Scheidingstechnieken' wordt gequoteerd op 20 (tot op een geheel getal).
Tweede examenkans: 
  • wel mogelijk.
  • indien in eerste examenkans niet geslaagd voor opleidingsonderdeel 'Scheidingstechnieken', moet dit deel enkel herkanst worden indien niet geslaagd.
Titularis: Catry Mieke
Andere docenten: Van den Broeck Freya
Taalvak: Nee
Onderwijstalen: Nederlands
Kalender: Semester 1

Doelstellingen

Het verwerven van kennis en praktische vaardigheden om structuren van organische en bio-organische aard te scheiden en op te zuiveren.

Inhoud

Beschrijving van de inhoud: 

  • extractie
  • kristallisatie
  • destillatie
  • kolomchromatografie
  • monstervoorbereiding
  • dunnelaagchromatografie
  • papierchromatografie
  • vloeistofchromatografie
  • gaschromatografie
  • bedrijfsbezoek

Inhoudelijke vertaling van de eindcompetenties:

  • De student geeft onder meer correct berekeningen weer meet inbegrip van formules, rapporteert waarnemingen en handelingen en formuleert een wetenschappelijk onderbouwd besluit. De student rapporteert in een correcte Nederlandse en wetenschappelijke taal met een duidelijke structuur.
  • De student bereidt onder meer aan de hand van een gekregen recept de proef voor door gebruik te maken van een labologboek en voert de proef volledig zelfstandig uit op een efficiënte manier en beantwoordt vragen hieromtrent.
  • De student interpreteert en becommentarieert onder meer zelfstandig cijfermateriaal (zoals bekomen uit labomanipulaties) en achterhaalt of deze waarden correct kunnen zijn in de gegeven omstandigheden.
  • De student handelt onder meer naar de uitgevoerde risicoanalyse en brengt zichzelf en zijn omgeving niet in gevaar.
  • De student handelt onder meer volgens het milieu- en afvalbeleid van toepassing binnen HoGent.
  • De student draagt onder meer zorg voor het labomateriaal, onderhoudt het en volgt hierbij de richtlijnen verstrekt door de docent.

Begincompetenties

Beschikken over de eindcompetenties van het opleidingsonderdeel Organische chemie is verplicht.

Eindcompetenties

AC 05.3: De student rapporteert adequaat (mondeling en schriftelijk) en gebruikt daarbij de juiste vakterminologie.
Indicator 2: De student rapporteert schriftelijk en traceerbaar over meerdere experimenten op een samenhangende manier en gebruikt daarbij de juiste vakterminologie.

BCALG01.2: De student voert analyses correct uit.
Indicator 1: De student voert aan de hand van een werkwijze een complexe analysemethode en/of techniek zelfstandig en efficiënt uit.

BCALG03.2: De student beheert apparatuur.
Indicator 2: De student lost onder begeleiding eenvoudige technische problemen op.

BCALG07.3: De student interpreteert kritisch resultaten.
Indicator 1: De student interpreteert zelfstandig resultaten in de correcte (bio-)chemische context.

BCALG09.2: De student werkt veilig.
Indicator 1: De student heeft oog voor mogelijke risico’s en gevaren en kan een risicoanalyse uitvoeren.

BCALG09.3: De student werkt milieubewust.
Indicator 1: De student handelt milieubewust.  

Onderwijsorganisatie (omschrijving)

  • Praktische oefeningen: onder begeleiding worden verschillende scheidingstechnieken aangeleerd. Door het bijhouden van een labologboek en schrijven van een verslag wordt aangeleerd hoe  correct wetenschappelijk te rapporteren.
  • Studie-uitstap: demonstratie van de meest recente Scheidingsmethoden.
  • Onderwijsvorm: atelier/labo/practica, oefeningen, zelfstudie, onderwijsleergesprek,

Begeleiding

  • Studenten kunnen met vragen steeds bij de docent terecht tijdens en na het labo of via mail
  • Via de digitale leeromgeving: https://chamilo.hogent.be

Evaluatie

Eerste examenkans

Niet- periodegebonden evaluatie
Aanwezigheid is verplicht.

Bij onwettige afwezigheid heeft de student geen recht op een inhaalmoment en wordt een score van 0/20 toegekend voor de desbetreffende oefening.

Als het aantal gemiste evaluaties binnen de niet-periodegebonden onderwijsactiviteit meer dan 30% bedraagt, kan dit aanleiding geven tot de onmogelijkheid om de student te evalueren. In dat geval krijgt de student de vermelding ‘afwezig’.

De studente worden beoordeeld op basis van:

  • verslaggeving
  • tussentijdse testen en controlemomenten (zowel schriftelijk als mondeling)
  • wetenschappelijke vaardigheden
  • schriftelijke eindevaluatietest (Grafische rekenmachines zijn tijdens deze test niet toegelaten)


Periodegebonden evaluatie
Niet van toepassing

Tweede examenkans

Dit is mogelijk voor 25% van de punten.  Enkel de schriftelijke eindevaluatietest wordt hernomen.

Indien een student afwezig is op 1 deelopleidingsonderdeel kan er geen examencijfer voor het samengesteld opleidingsonderdeel berekend worden.

Indien de berekende gewogen score van het samengesteld opleidingsonderdeel meer dan 9 op 20 bedraagt en er is een deelopleidingsonderdeel met een score van minder dan 8 op 20 dan krijgt de student voor het samengesteld opleidingsonderdeel niet de berekende gewogen score maar wordt er automatisch het examencijfer "9 op 20" toegekend.

Boeken en syllabi

2. Syllabi
Scheidingstechnieken: oefeningenVerplicht
  • Auteur: Catry M.
  • Editie: 2018-2019