Hogeschool Gent
Geraard de Duivelstraat 5 - 9000 Gent
Tel: 09 243 33 33 - E-mail: info@hogent.be
Website: www.hogent.be
Scheidingstechnieken12494/4147/1819/2/60
Studiegids

Scheidingstechnieken

12494/4147/1819/2/60
Academiejaar 2018-19
Komt voor in:
  • Bachelor in de chemie, trajectschijf 2
Dit is een samengesteld opleidingsonderdeel.
Studieomvang: 5 studiepunten
Gewicht: 5,00
Totale studietijd: 150,00 uren
Dit samengesteld opleidingsonderdeel bestaat uit volgende delen:
  • Scheidingstechnieken - theorie (3 studiepunten - gewicht: 3,00)
  • Scheidingstechnieken - oefeningen (2 studiepunten - gewicht: 2,00)
Mogelijke grensdata voor leerkrediet: vroegste grensdata van de gevolgde delen van dit opleidingsonderdeel.

Onderwijsorganisatie (studietijd)

Scheidingstechnieken

Delen van het opleidingsonderdeel:
Scheidingstechnieken - theorie
Onderwijs-, leer- en evaluatieactiviteiten
Hoorcollege24,00 uren
Zelfstudie66,00 uren
Scheidingstechnieken - oefeningen
Onderwijs-, leer- en evaluatieactiviteiten
Werkcollege36,00 uren
Zelfstudie24,00 uren
Het resultaat wordt berekend op basis van de quoteringen op delen van dit opleidingsonderdeel, dit afgerond tot op een geheel getal.
Deel van opleidingsonderdeelQuotering?Tweede examenkans mogelijk?Wanneer te herkansen?
Scheidingstechnieken - theorieop 20 (tot op een geheel getal)JaEnkel indien niet geslaagd
Scheidingstechnieken - oefeningenop 20 (tot op een geheel getal)JaEnkel indien niet geslaagd
Men kan dit opleidingsonderdeel niet volgen binnen een
  • examencontract (met het oog op het behalen van een creditbewijs).
  • examencontract (met het oog op het behalen van een diploma).
Men kan dit opleidingsonderdeel enkel mits aparte toelating volgen binnen een creditcontract.
Titularis: Catry Mieke
Andere docenten: Van den Broeck Freya
Taalvak: Nee
Onderwijstalen: Nederlands
Kalender: Semester 1

Doelstellingen

Delen van het opleidingsonderdeel:
Scheidingstechnieken - theorie
De student verwerft kennis over en inzicht in de belangrijkste scheidingstechnieken die kunnen gebruikt worden door een laborant in een chemische-, biochemische en milieu context. Hij kent de principes van de verschillende technieken en kan een selectie maken voor het scheiden van mengsels.
Scheidingstechnieken - oefeningen
Het verwerven van kennis en praktische vaardigheden om structuren van organische en bio-organische aard te scheiden en op te zuiveren.

Inhoud

Delen van het opleidingsonderdeel:
Scheidingstechnieken - theorie

Beschrijving van de inhoud: 

- Extractie
- Chromatografie (algemene aspecten van chromatografie, gaschromatografie, vloeistofchromatografie, adsorptie- en verdelingschromatografie (normaal-fase en omkeerfase), HILIC, HIC, ionuitwisselingschromatografie, ionenpaarchromatografie, ionchromatografie, exclusiechromatografie, affiniteitschromatografie, planaire chromatografie, kolomchromatografie, superkritische vloeistofchromatografie, 2D-chromatografie, solid phase extraction, gecombineerde scheidings- en detectietechnieken: LC-MS, GC-MS)
- Elektroforese (algemene aspecten van elektroforese, zone-elektroforese, isotachoforese, isoelektrische focusering, papierelektroforese, gelelektroforese, capillaire elektroforese en elektrochromatografie)

Inhoudelijke vertaling van de eindcompetenties:

- De student selecteert onder meer een gepaste scheidingstechniek voor het scheiden van een mengsel door verbanden te leggen tussen verschillende onderdelen uit de cursus.

- De student linkt onder meer verschillende onderdelen uit de cursus om op deze manier tot verschillende methodes te komen om mengsels van producten te scheiden.

- De student formuleert onder meer een helder, gestructureerd en to the point antwoord door verbanden te leggen tussen verschillende delen uit de cursus.

- De student formuleert onder meer mondeling in correct Nederlands een helder, gestructureerd en to the point antwoord op gestelde vragen.

- De student formuleert onder meer schriftelijk in correct Nederland een helder, gestructureerd en to the point antwoord op gestelde vragen.

- De student kan onder meer de verschillende scheidingstechnieken bespreken en vergelijken wat betreft principe, uitvoering en toepassing.

Scheidingstechnieken - oefeningen

Beschrijving van de inhoud: 

  • extractie
  • kristallisatie
  • destillatie
  • kolomchromatografie
  • monstervoorbereiding
  • dunnelaagchromatografie
  • papierchromatografie
  • vloeistofchromatografie
  • gaschromatografie
  • bedrijfsbezoek

Inhoudelijke vertaling van de eindcompetenties:

  • De student geeft onder meer correct berekeningen weer meet inbegrip van formules, rapporteert waarnemingen en handelingen en formuleert een wetenschappelijk onderbouwd besluit. De student rapporteert in een correcte Nederlandse en wetenschappelijke taal met een duidelijke structuur.
  • De student bereidt onder meer aan de hand van een gekregen recept de proef voor door gebruik te maken van een labologboek en voert de proef volledig zelfstandig uit op een efficiënte manier en beantwoordt vragen hieromtrent.
  • De student interpreteert en becommentarieert onder meer zelfstandig cijfermateriaal (zoals bekomen uit labomanipulaties) en achterhaalt of deze waarden correct kunnen zijn in de gegeven omstandigheden.
  • De student handelt onder meer naar de uitgevoerde risicoanalyse en brengt zichzelf en zijn omgeving niet in gevaar.
  • De student handelt onder meer volgens het milieu- en afvalbeleid van toepassing binnen HoGent.
  • De student draagt onder meer zorg voor het labomateriaal, onderhoudt het en volgt hierbij de richtlijnen verstrekt door de docent.

Volgtijdelijkheid (VT)

(geslaagd of gedelibereerd voor Organische chemie OF (geslaagd of gedelibereerd voor Organische Chemie - theorie EN geslaagd of gedelibereerd voor Organische Chemie - oefeningen)).

Begincompetenties

Delen van het opleidingsonderdeel:
Scheidingstechnieken - theorie
Beschikken over de eindcompetenties van het opleidingsonderdeel Organische chemie is verplicht.
Scheidingstechnieken - oefeningen
Beschikken over de eindcompetenties van het opleidingsonderdeel Organische chemie is verplicht.

Eindcompetenties

Delen van het opleidingsonderdeel:
Scheidingstechnieken - theorie
ABC 02.1: De student lost werkgerelateerde problemen effectief op.
Indicator 1: De student analyseert autonoom een complex probleem vanuit verschillende invalshoeken en formuleert een oplossing.

AC 01.1: De student analyseert en ziet verbanden, met het oog op het oplossen van sectorgebonden vraagstellingen.
Indicator 2: Kan zelfstandig verbanden leggen tussen verschillende kennisaspecten.
Indicator 3: De student verwerkt gegevens en kent methoden of hulpmiddelen om een vraag op te lossen.


AC 05.2: De student communiceert mondeling en schriftelijk helder en overtuigend, aangepast aan het niveau van zijn doelgroep.
Indicator 1: De student verduidelijkt zijn visie en beargumenteert overtuigend zijn standpunten. Hij verdedigt die ten aanzien van een brede of gespecialiseerde doelgroep. (mondeling)
Indicator 2: De student verduidelijkt zijn visie en beargumenteert overtuigend zijn standpunten. Hij verdedigt die ten aanzien van een brede of gespecialiseerde doelgroep. (schriftelijk)

 
BCALG01.1: De student beschikt over voldoende kennis om analyses uit te voeren
Indicator 1: De student kent en begrijpt complexe analysemethoden wat betreft principe, uitvoering en toepassing.
Scheidingstechnieken - oefeningen
AC 05.3: De student rapporteert adequaat (mondeling en schriftelijk) en gebruikt daarbij de juiste vakterminologie.
Indicator 2: De student rapporteert schriftelijk en traceerbaar over meerdere experimenten op een samenhangende manier en gebruikt daarbij de juiste vakterminologie.

BCALG01.2: De student voert analyses correct uit.
Indicator 1: De student voert aan de hand van een werkwijze een complexe analysemethode en/of techniek zelfstandig en efficiënt uit.

BCALG03.2: De student beheert apparatuur.
Indicator 2: De student lost onder begeleiding eenvoudige technische problemen op.

BCALG07.3: De student interpreteert kritisch resultaten.
Indicator 1: De student interpreteert zelfstandig resultaten in de correcte (bio-)chemische context.

BCALG09.2: De student werkt veilig.
Indicator 1: De student heeft oog voor mogelijke risico’s en gevaren en kan een risicoanalyse uitvoeren.

BCALG09.3: De student werkt milieubewust.
Indicator 1: De student handelt milieubewust.  

Onderwijsorganisatie (omschrijving)

Delen van het opleidingsonderdeel:
Scheidingstechnieken - theorie
De theoretische lessen Scheidingstechnieken worden gegeven via onderwijsleergesprekken, hoorcollege, discussie en een gastcollege. De theorie wordt gevisualiseerd met behulp van PowerPoint presentaties en de verschillende technieken worden uitgelegd aan de hand van foto's, tekeningen, schema's en filmpjes (Engelstalig). Extra verduidelijking wordt gegeven aan het bord.
De theorie wordt verwerkt aan de hand van theoretische oefeningen die individueel of in groep in de les worden voorbereid en klassikaal aan bord worden verbeterd.
Scheidingstechnieken - oefeningen
  • Praktische oefeningen: onder begeleiding worden verschillende scheidingstechnieken aangeleerd. Door het bijhouden van een labologboek en schrijven van een verslag wordt aangeleerd hoe  correct wetenschappelijk te rapporteren.
  • Studie-uitstap: demonstratie van de meest recente Scheidingsmethoden.
  • Onderwijsvorm: atelier/labo/practica, oefeningen, zelfstudie, onderwijsleergesprek,

Begeleiding

Delen van het opleidingsonderdeel:
Scheidingstechnieken - theorie
  • Studenten kunnen met vragen steeds bij de docent terecht tijdens en na de les of via mail.
  • Via de digitale leeromgeving: https://chamilo.hogent.be
Scheidingstechnieken - oefeningen
  • Studenten kunnen met vragen steeds bij de docent terecht tijdens en na het labo of via mail
  • Via de digitale leeromgeving: https://chamilo.hogent.be

Evaluatie

Delen van het opleidingsonderdeel:
Scheidingstechnieken - theorie

Eerste examenkans

Niet-periodegebonden evaluatie
Niet van toepassing

Periodegebonden evaluatie

 - Schriftelijk examen
 - Een eenvoudige rekenmachine is toegelaten. Grafische rekenmachines zijn niet toegelaten
 - Er wordt in de les duidelijk aangegeven hoe het examen is opgebouwd en op welke leerinhoud het examen zich richt.

Tweede examenkans
Mogelijkheid tot tweede examenkans.
Evaluatie gebeurt op dezelfde manier als in de eerste examenkans.

Indien een student afwezig is op 1 deelopleidingsonderdeel kan er geen examencijfer voor het samengesteld opleidingsonderdeel berekend worden.

Indien de berekende gewogen score van het samengesteld opleidingsonderdeel meer dan 9 op 20 bedraagt en er is een deelopleidingsonderdeel met een score van minder dan 8 op 20 dan krijgt de student voor het samengesteld opleidingsonderdeel niet de berekende gewogen score maar wordt er automatisch het examencijfer "9 op 20" toegekend.
            

    Scheidingstechnieken - oefeningen

    Eerste examenkans

    Niet- periodegebonden evaluatie
    Aanwezigheid is verplicht.

    Bij onwettige afwezigheid heeft de student geen recht op een inhaalmoment en wordt een score van 0/20 toegekend voor de desbetreffende oefening.

    Als het aantal gemiste evaluaties binnen de niet-periodegebonden onderwijsactiviteit meer dan 30% bedraagt, kan dit aanleiding geven tot de onmogelijkheid om de student te evalueren. In dat geval krijgt de student de vermelding ‘afwezig’.

    De studente worden beoordeeld op basis van:

    • verslaggeving
    • tussentijdse testen en controlemomenten (zowel schriftelijk als mondeling)
    • wetenschappelijke vaardigheden
    • schriftelijke eindevaluatietest (Grafische rekenmachines zijn tijdens deze test niet toegelaten)


    Periodegebonden evaluatie
    Niet van toepassing

    Tweede examenkans

    Dit is mogelijk voor 25% van de punten.  Enkel de schriftelijke eindevaluatietest wordt hernomen.

    Indien een student afwezig is op 1 deelopleidingsonderdeel kan er geen examencijfer voor het samengesteld opleidingsonderdeel berekend worden.

    Indien de berekende gewogen score van het samengesteld opleidingsonderdeel meer dan 9 op 20 bedraagt en er is een deelopleidingsonderdeel met een score van minder dan 8 op 20 dan krijgt de student voor het samengesteld opleidingsonderdeel niet de berekende gewogen score maar wordt er automatisch het examencijfer "9 op 20" toegekend.

    Boeken en syllabi

    Scheidingstechnieken

    Delen van het opleidingsonderdeel:
    Scheidingstechnieken - theorie
    2. Syllabi
    Scheidingstechnieken: theorieVerplicht
    • Auteur: Catry M.
    • Editie: 2018-2019
    Scheidingstechnieken - oefeningen
    2. Syllabi
    Scheidingstechnieken: oefeningenVerplicht
    • Auteur: Catry M.
    • Editie: 2018-2019

    Studiekosten

    Delen van het opleidingsonderdeel:
    Scheidingstechnieken - theorie
    • Cursus aan te kopen via de cursusdienst
    • Kosten voor afdrukken PowerPointpresentaties (optioneel) en oefeningen via chamilo.

    Scheidingstechnieken - oefeningen

    - Labonota's aan te kopen via de cursusdienst.
    - Kosten voor afdrukken opdrachten en taken via chamilo.
    - Zuurbestendige labojas, veiligheidsbril, spatel, peer en laboschrift.
    - Zie alle info over bijzondere studiekosten op de website.

    Trefwoorden

    Delen van het opleidingsonderdeel:
    Scheidingstechnieken - theorie
    P390 organische chemie, scheidingstechnieken
    Scheidingstechnieken - oefeningen
    P390 organische chemie, scheidingstechnieken