Hogeschool Gent
Geraard de Duivelstraat 5 - 9000 Gent
Tel: 09 243 33 33 - E-mail: info@hogent.be
Website: www.hogent.be
Project 2: Bio-organische zoektocht11873/4147/1819/1/91
Studiegids

Project 2: Bio-organische zoektocht

11873/4147/1819/1/91
Academiejaar 2018-19
Komt voor in:
  • Bachelor in de chemie, trajectschijf 1
Dit is een enkelvoudig opleidingsonderdeel.
Studieomvang: 4 studiepunten
Gewicht: 4,00
Totale studietijd: 108,00 uren
Mogelijke grensdata voor leerkrediet: 15.03.2019 (Semester 2)

Onderwijsorganisatie (studietijd)

Onderwijs-, leer- en evaluatieactiviteiten
Begeleid zelfstandig/extern werk48,00 uren
Zelfstudie60,00 uren
Dit opleidingsonderdeel wordt gequoteerd op 20 (tot op een geheel getal).
Tweede examenkans: niet mogelijk.
Men kan dit opleidingsonderdeel niet volgen binnen een
  • examencontract (met het oog op het behalen van een creditbewijs).
  • examencontract (met het oog op het behalen van een diploma).
Men kan dit opleidingsonderdeel enkel mits aparte toelating volgen binnen een creditcontract.
Titularis: Catry Mieke
Andere docenten: De Roeck Sandra, Van den Broeck Freya, Vanderputten Dana, Van Pevenage Jolien
Taalvak: Nee
Onderwijstalen: Nederlands
Kalender: Semester 2

Doelstellingen

In groepjes maken de studenten een rapport over een chemisch onderwerp, waarin organische en microbiële aspecten aan bod komen. De student moet in staat zijn om in groep de basiskennis die hij verwerft in de cursus organische chemie, microbiologie, biologie,... op zelfstandige basis verder aan te vullen met specifieke informatie.
Via de bibliotheek, internet en/of de elektronische leeromgeving winnen de studenten informatie in en verwerken deze tot een overzichtstekst, dit aan de hand van opdrachten. Bovendien dienen een aantal onderwerpen ook praktisch te worden uitgewerkt in de daarvoor voorziene tijd in het labo organische chemie en in het labo microbiologie.

Inhoud

Beschrijving van de inhoud:

De student krijgt een thematische projectopdracht die inhoudelijk jaarlijks kan variëren.
Het theoretische gedeelte omvat een literatuurstudie omtrent een projectopdracht over een organisch chemisch onderwerp gelinkt aan een microbiologisch aspect. De studenten gaan op zoek naar verdere informatie omtrent hun thematische projectopdracht. Het experimenteel gedeelte bestaat uit een organisch chemisch en/of een microbiologisch praktisch onderdeel. Experimenten gebeuren aan de hand van de aan de hogeschool beschikbare technieken en apparatuur.

Inhoudelijke vertaling van de eindcompetenties:
- De student schrijft onder meer het uitgevoerde werk op een heldere manier neer in een correcte Nederlandse en wetenschappelijke taal. Hij heeft hierbij aandacht voor het trekken van besluiten uit de verzamelde gegevens door vergelijking met literatuurgegevens in een labologboek.
- De student stelt onder meer het onderwerp en gepresteerde werk helder voor voor de medestudenten en projectcoaches.
- De student schrijft onder meer met de gevonden wetenschappelijke informatie een literatuurstudie en werkt een experiment uit gestaafd met betrouwbare bronnen.
- De student interpreteert onder meer kritisch resultaten.
- De student interpreteert en becommentarieert onder meer de resultaten (zoals bekomen uit labomanipulaties) en achterhaalt of deze correct kunnen zijn in de gegeven context.
- De student houdt zich onder meer aan deadlines en afgesproken taken.
- De student draagt onder meer actief bij aan het uitwerken en uitvoeren van het project.

Volgtijdelijkheid (VT)

simultaan te volgen met Organische Chemie - oefeningen EN simultaan te volgen met Microbiologie - oefeningen.

Begincompetenties

Er zijn geen beroepsspecifieke begincompetenties vereist. Basiskennis chemie is wenselijk.

Eindcompetenties

ABC 01.1: De student staat open voor de inbreng van anderen en levert een constructieve bijdrage binnen een multidisciplinair team.
Indicator 1: De student levert in het kader van een complexe opdracht een constructieve inbreng in een multidisciplinair team. Hij toont respect voor de inbreng van anderen. Hij is opbouwend, assertief en handelt integer ten opzichte van zijn teamleden.

AC 03.1: De student reflecteert over zijn eigen functioneren.
Indicator 1: De student reflecteert kritisch over zichzelf en geeft zijn sterktes en zwaktes helder aan. De student formuleert spontaan verbeterdoelen en stuurt uit zichzelf zijn eigen aanpak bij op basis van feedback en nieuwe inzichten.

AC 04.2: De student stuurt aan en neemt medeverantwoordelijkheid op voor collectieve resultaten.
Indicator 1: De student bevordert het doelgericht handelen bij anderen. Hij brengt samenwerkingsverbanden tot stand en handhaaft die. Hij neemt medeverantwoordelijkheid op voor het bepalen, opvolgen en bijsturen van collectieve resultaten.

AC 05.3: De student rapporteert adequaat (mondeling en schriftelijk) en gebruikt daarbij de juiste vakterminologie.
Indicator 1: De student rapporteert en presenteert op een professionele wijze aan leken en experten en gebruikt daarbij de juiste vakterminologie.
Indicator 2: De student rapporteert schriftelijk en traceerbaar over meerdere experimenten op een samenhangende manier en gebruikt daarbij de juiste vakterminologie.

BCALG05.1: De student zoekt wetenschappelijke informatie op.
Indicator 1: De student maakt gericht een selectie van de informatie verkregen uit betrouwbare en relevante wetenschappelijke bronnen.
 
BCALG05.2: De student evalueert en verwerkt wetenschappelijke bronnen.
Indicator 1: De student maakt een samenhangende synthese vanuit meerdere gespecialiseerde bronnen.

BCALG05.3: De student refereert correct naar geraadpleegde bronnen.
Indicator 1: De student refereert correct naar geraadpleegde bronnen (geen plagiaat).

BCALG06.1: De student stelt een onderzoeksvraag op en analyseert deze.
Indicator 1: De student formuleert een onderzoeksvraag en draagt bij aan het bepalen van een onderzoeksstrategie.

BCALG06.2: De student werkt projectmatig, methodisch en probleemoplossend.
Indicator 1: De student zorgt onder supervisie voor realistische en relevante doelstellingen van een project in een werkcontext en gaat daarbij methodisch en probleemoplossend te werk.

BCALG07.1: De student noteert, verwerkt en interpreteert analyse- en onderzoeksresultaten op een kritische wijze. Hij beschikt hiervoor over de gepaste ICT-vaardigheden.
Indicator 1: De student gebruikt zelfstandig de correcte methode en software om complexe onderzoeksgegevens en analyseresultaten te verwerken.

BCALG07.3: De student interpreteert kritisch resultaten.
Indicator 1: De student interpreteert zelfstandig resultaten in de correcte (bio-)chemische context.

BCALG10.2: De student functioneert in een team.
Indicator 1: De student neemt medeverantwoordelijkheid op voor collectieve resultaten.
Indicator 2: De student houdt zich aan de gemaakte afspraken binnen een multidisciplinaire groep in het werkveld.


BCALG11.2: Handelt maatschappelijk en ethisch verantwoord.
Indicator 1: De student gaat respectvol om met anderen.

Onderwijsorganisatie (omschrijving)

Onderwijsgroepjes, leergesprekken, praktische labo-oefeningen
Begeleid zelfstandig leren, discussie, groepswerk, peerteaching, projectwerk, atelier/labo/practica

Begeleiding

Op vaste momenten krijgen de projectgroepen feedback van de docent. De studenten kunnen na afspraak met specifieke vragen bij de docent terecht.

Evaluatie

Eerste examenkans:

Niet- periodegebonden evaluatie:
Aanwezigheid is verplicht.

In totaliteit zal het project als volgt beoordeeld worden:
-groepswerk: logboek, voorbereiding, labowerk, observatie en reflectie
-rapportering: verslag, rapport, chamilo, presentatie en verdediging
-peer- en selfassessment (dit wil zeggen dat de studenten zichzelf en elkaar onderling zullen moeten evalueren)

De student zal regelmatig tussentijds moeten rapporteren over de voortgang van het project. Dit zal gebeuren tijdens een aantal evaluatiemomenten, praktische oefeningen en onderwijsgroepjes.
Per keer dat een student op deze momenten ongewettigd afwezig is, zal hij 50% van zijn punten verliezen op het groepswerk.
Voor studenten die een sterk verschillende inzet, attitude en motivatie tonen in het groepswerk kan er overgegaan worden op een individuele quotering.

Tweede examenkans:
Geen mogelijkheid tot tweede examenkans.



Studiekosten

  • Opzoekwerk op internet -bibliotheek kan men gratis vanuit de Hogeschool Gent doen.
  • Basisuitrusting chemie:  zuurbestendige en vuurbestendige labojas, veiligheidsbril, spatel, propipet (te gebruiken in alle praktische oefeningen in laboratoria): een éénmalige kost van ongeveer 75 euro.
  • Kosten voor afdrukken projecthandleiding via chamilo
  • Zie alle info over bijzondere studiekosten op de website.

Trefwoorden

B230 (microbiologie), p390 (organische chemie), p004 (biochemie)