Hogeschool Gent
Geraard de Duivelstraat 5 - 9000 Gent
Tel: 09 243 33 33 - E-mail: info@hogent.be
Website: www.hogent.be
Project 1: Chemische zoektocht11866/4147/1819/1/47
Studiegids

Project 1: Chemische zoektocht

11866/4147/1819/1/47
Academiejaar 2018-19
Komt voor in:
  • Bachelor in de chemie, trajectschijf 1
Dit is een enkelvoudig opleidingsonderdeel.
Studieomvang: 3 studiepunten
Gewicht: 3,00
Totale studietijd: 78,00 uren
Mogelijke grensdata voor leerkrediet: 01.12.2018 (Semester 1)

Onderwijsorganisatie (studietijd)

Onderwijs-, leer- en evaluatieactiviteiten
Begeleid zelfstandig/extern werk48,00 uren
Zelfstudie30,00 uren
Dit opleidingsonderdeel wordt gequoteerd op 20 (tot op een geheel getal).
Tweede examenkans: niet mogelijk.
Men kan dit opleidingsonderdeel niet volgen binnen een
  • examencontract (met het oog op het behalen van een creditbewijs).
  • examencontract (met het oog op het behalen van een diploma).
Men kan dit opleidingsonderdeel enkel mits aparte toelating volgen binnen een creditcontract.
Titularis: Vlaemynck Karen
Andere docenten: De Roeck Sandra, De Witte Elise, Hooft Gert, Van Pevenage Jolien
Taalvak: Nee
Onderwijstalen: Nederlands
Kalender: Semester 1

Doelstellingen

De studenten verwerven de nodige competenties om op een adequate manier kennis over chemie en/of technologie te verwerken bij de bespreking van het projectonderwerp. In groepjes wordt een rapport gemaakt waarbij via bibliotheek en via internet informatie wordt ingewonnen en verwerkt tot een eindproduct. De voornaamste doelstellingen van het project zijn: integratie van de verworven kennis, bevorderen van teamwork, het ontwikkelen van initiatief en creativiteit, het bevorderen van het analytisch denkvermogen en het verwerven van communicatievaardigheden.

Inhoud

De studenten krijgen een thematische projectopdracht die jaarlijks inhoudelijk kan variëren.

Inhoudelijke vertaling van de eindcompetenties:

Dit betekent onder meer:
De student stelt het onderwerp en gepresteerde werk helder voor voor de medestudenten en projectcoaches.
De student schrijft met de geselecteerde informatie een literatuurstudie uit en werkt met deze informatie een experiment uit.
De student maakt een samenhangende synthese in een literatuurstudie en werkt een experiment uit.
De student refereert correct naar geraadpleegde bronnen (geen plagiaat).
De student voert een literatuurstudie uit op basis van een onderzoeksvraag.
De student werkt een experiment uit.
De student kan analyseresultaten interpreteren.
De student kan analyseresultaten kritisch reflecteren.

De student interpreteert en becommentarieert de resultaten zoals bekomen uit labomanipulaties en achterhaalt of deze correct zijn in de gegeven context.
De student draagt actief bij aan het uitwerken en uitvoeren van het project.
De student houdt zich aan deadlines en afgesproken taken.

Volgtijdelijkheid (VT)

simultaan te volgen met Chemische technologie 1 EN simultaan te volgen met Algemene en anorganische chemie - oefeningen.

Begincompetenties

Basiskennis chemie is wenselijk

Eindcompetenties

AC 05.3: De student rapporteert adequaat (mondeling en schriftelijk) en gebruikt daarbij de juiste vakterminologie.
Indicator 1: De student rapporteert en presenteert op een professionele wijze aan leken en experten en gebruikt daarbij de juiste vakterminologie.

BCALG05.1: De student zoekt wetenschappelijke informatie op.
Indicator 1: De student maakt gericht een selectie van de informatie verkregen uit betrouwbare en relevante wetenschappelijke bronnen.

BCALG05.2: De student evalueert en verwerkt wetenschappelijke bronnen.
Indicator 1: De student maakt een samenhangende synthese vanuit meerdere gespecialiseerde bronnen.

BCALG05.3: De student refereert correct naar geraadpleegde bronnen."
Indicator 1: De student refereert correct naar geraadpleegde bronnen (geen plagiaat).

BCALG06.1: De student stelt een onderzoeksvraag op en analyseert deze.
Indicator 1: De student formuleert een onderzoeksvraag en draagt bij aan het bepalen van een onderzoeksstrategie.

BCALG06.2: De student werkt projectmatig, methodisch en probleemoplossend.
Indicator 1: De student zorgt onder supervisie voor realistische en relevante doelstellingen van een project in een werkcontext en gaat daarbij methodisch en probleemoplossend te werk.

BCALG07.1: De student noteert, verwerkt en interpreteert analyse- en onderzoeksresultaten op een kritische wijze. Hij beschikt hiervoor over de gepaste ICT-vaardigheden.
Indicator 1: De student gebruikt zelfstandig de correcte methode en software om complexe onderzoeksgegevens en analyseresultaten te verwerken.

BCALG07.3: De student interpreteert kritisch resultaten.
Indicator 1: De student interpreteert zelfstandig resultaten in de correcte (bio-)chemische context.

BCALG10.2: De student functioneert in een team.
Indicator 1: De student neemt medeverantwoordelijkheid op voor collectieve resultaten.
Indicator 2: De student houdt zich aan de gemaakte afspraken binnen een multidisciplinaire groep in het werkveld.

BCALG11.2: Handelt maatschappelijk en ethisch verantwoord.
Indicator 1: De student gaat respectvol om met anderen.

Onderwijsorganisatie (omschrijving)

onderwijsgroepjes, leergesprekken, praktische labo-oefeningen

begeleid zelfstandig leren, groepsdiscussies, groepswerk, peerteaching, projectwerk, atelier/labo/practica



Begeleiding

Op vaste momenten krijgen de projectgroepen feedback van de docent. De studenten kunnen na afspraak met specifieke vragen bij de docent terecht.


Evaluatie

Eerste examenkans:

Niet-periode gebonden evaluatie:
Aanwezigheid verplicht.

In totaliteit zal het project als volgt beoordeeld worden:
-groepswerk: logboek, voorbereiding, labowerk, observatie en reflectie
-rapportering: verslag, rapport, chamilo, presentatie en verdediging
-peer- en selfassessment (dit wil zeggen dat de studenten zichzelf en elkaar onderling zullen moeten evalueren).

De student zal regelmatig tussentijds moeten rapporteren over de voortgang van het project. Dit zal gebeuren tijdens een aantal evaluatiemomenten, praktische oefeningen en onderwijsgroepjes.
Per keer dat een student op deze momenten ongewettigd afwezig is, zal hij 50% van zijn punten verliezen op het groepswerk.
Voor studenten die een sterk verschillende inzet, attitude en motivatie tonen in het groepswerk kan er overgegaan worden op een individuele quotering.

Een student die ongewettigd afwezig is of die niet of onvoldoende deelneemt aan de activiteiten tijdens de contacturen of die niet deelneemt aan (een deel van) de niet periode gebonden evaluatie, is niet geslaagd voor het opleidingsonderdeel.

Tweede examenkans
Geen mogelijkheid tot tweede examenkans.

Dit opleidingsonderdeel wordt gequoteerd op 20 (tot op een geheel getal).
Tweede examenkans: niet mogelijk

 

 

 

Studiekosten

Labojas, veiligheidsbril, spatel, zuigpeer (worden ook tijdens andere practica gebruikt).

Instructienota's

Zie alle info over bijzondere studiekosten op de website.

Trefwoorden

P360, T350, algemene chemie, chemische technologie