Academiejaar
2018-19
Komt voor in:
- Bachelor in de chemie, trajectschijf 2
Dit is een enkelvoudig opleidingsonderdeel.
Studieomvang:
4 studiepunten
Gewicht:
4,00
Totale studietijd: 96,00 uren
Mogelijke grensdata voor leerkrediet: 15.03.2019 (Semester 2)
Onderwijsorganisatie (studietijd)
Dit opleidingsonderdeel wordt gequoteerd op 20 (tot op een geheel getal).
Tweede examenkans: niet mogelijk.
Men kan dit opleidingsonderdeel niet volgen binnen een
- examencontract (met het oog op het behalen van een creditbewijs).
- examencontract (met het oog op het behalen van een diploma).
Men kan dit opleidingsonderdeel enkel mits aparte toelating volgen binnen een creditcontract.
Titularis: Berckmoes Karla
Andere docenten: Hooft Gert
Taalvak: Nee
Onderwijstalen: Nederlands
Kalender: Semester 2
Doelstellingen
Afhankelijk van het voorgestelde onderwerp worden volgende doelstellingen nagestreefd:
- Een onderzoek in team uitvoeren en de taken op een evenwichtige manier verdelen.
- Informatie verzamelen en praktische oplossingen formuleren voor de behandeling van huishoudelijke en industriële afvalwaters en bevuilde bodems.
- Theoretische en praktische aspecten van de verschillende manieren van onderzoek van de milieucomponenten (lucht, water, bodem) bespreken.
- Een inzicht hebben in de verschillende fysico-chemische parameters van lucht-, bodem- of waterkwaliteit en de nodige analysen kunnen uitvoeren.
- Bekomen resultaten kunnen vergelijken met de (geldende) wettelijke normen.
- Een basis aanleggen ivm technische aspecten van biologische afvalwaterzuivering, type actief slib.
- Parameters van lucht-, bodem- en waterkwaliteit - zowel fysische, chemische, biologische en microbiologische- met elkaar kunnen relateren.
Inhoud
- Een onderwerp wordt vooropgesteld voor het project waarrond de studenten informatie zoeken en een plan opstellen om fysische, chemische, biologische en microbiologische parameters bestuderen, analyseren en relateren aan de kwaliteit van één van de drie milieucompartimenten (water, bodem, lucht).
- Per projectgroep wordt een rapport samengesteld waarin gegevens van een beknopte literatuurstudie, voorstellen voor analysen en/of testen, analyseresultaten en de interpretatie van deze resultaten verwerkt worden.
- Mogelijk komt ook waterbehandeling, microbieel ecologische aspecten van een waterzuivering, zaken in verband met biodegradeerbaarheid van stoffen, toxiciteitstesten e.d. aan bod.
- Het werk wordt voorgesteld in een groepspresentatie.
- Resultaten worden gelinkt aan normen in verband met lucht-, bodem- en waterkwaliteit.
Begincompetenties
Raadpleeg de rubriek volgtijdelijkheid.
Eindcompetenties
ABC 01.2: De student organiseert zijn werkzaamheden met het oog op gestelde deadlines en komt afspraken binnen een team na.
Indicator 1: De student organiseert zelfstandig complexe werkzaamheden zodat hij met het oog op verschillende deadlines de juiste prioriteiten stelt. De student anticipeert op toekomstige taken en komt afspraken na
AC 01.1: De student analyseert en ziet verbanden, met het oog op het oplossen van sectorgebonden vraagstellingen.
Indicator 1: De student verzamelt en interpreteert zelfstandig relevante gegevens en wendt geselecteerde methodes en hulpmiddelen innovatief aan om niet vertrouwde complexe vraagstellingen op te lossen.
AC 01.2: De student is op de hoogte van sectorspecifieke (internationale) onderzoeksresultaten en past die via kwalitatieve logische redeneervormen toe binnen de beroepscontext.
Indicator 1: De student past binnen het kader van zijn beroepspraktijk complexe gespecialiseerde vaardigheden toe die gelieerd zijn aan onderzoeksuitkomsten.
AC 04.2: De student stuurt aan en neemt medeverantwoordelijkheid op voor collectieve resultaten.
AIndicator 1: De student bevordert het doelgericht handelen bij anderen. Hij brengt samenwerkingsverbanden tot stand en handhaaft die. Hij neemt medeverantwoordelijkheid op voor het bepalen, opvolgen en bijsturen van collectieve resultaten.
Indicator 2: De student kan eenvoudige leidinggevende taken uitvoeren
AC 05.3: De student rapporteert adequaat (mondeling en schriftelijk) en gebruikt daarbij de juiste vakterminologie.
Indicator 1: De student rapporteert en presenteert op een professionele wijze aan leken en experten en gebruikt daarbij de juiste vakterminologie.
Indicator 2: De student rapporteert schriftelijk en traceerbaar over meerdere experimenten op een samenhangende manier en gebruikt daarbij de juiste vakterminologie.
BCALG01.4: De student maakt een gemotiveerde keuze inzake analysemethode.
Indicator 1: De student kiest zelfstandig en op een gefundeerde manier de geschikte analysemethode uit een brede waaier rekening houdend met de beperkingen en de mogelijkheden.
BCALG05.1: De student zoekt wetenschappelijke informatie op.
Indicator 1: De student maakt gericht een selectie van de informatie verkregen uit betrouwbare en relevante wetenschappelijke bronnen.
BCALG06.1: De student stelt een onderzoeksvraag op en analyseert deze.
Indicator 1: De student formuleert een onderzoeksvraag en draagt bij aan het bepalen van een onderzoeksstrategie.
BCALG06.2: De student werkt projectmatig, methodisch en probleemoplossend.
Indicator 1: De student zorgt onder supervisie voor realistische en relevante doelstellingen van een project in een werkcontext en gaat daarbij methodisch en probleemoplossend te werk.
BCALG07.1: De student noteert, verwerkt en interpreteert analyse- en onderzoeksresultaten op een kritische wijze. Hij beschikt hiervoor over de gepaste ICT-vaardigheden.
Indicator 1: De student gebruikt zelfstandig de correcte methode en software om complexe onderzoeksgegevens en analyseresultaten te verwerken.
BCALG10.2: De student functioneert in een team.
Indicator 1: De student neemt medeverantwoordelijkheid op voor collectieve resultaten.
Indicator 2: De student houdt zich aan de gemaakte afspraken binnen een multidisciplinaire groep in het werkveld.
Onderwijsorganisatie (omschrijving)
- Vergader- en evaluatiebijeenkomsten
- Groepstaken
- Praktisch werk ( labo, veldwerk)
- Bedrijfsbezoeken
- Groepspresentatie
Begeleiding
- De projectcoaches volgen het proces tijdens het project continu op en sturen bij waar nodig.
- Permanente mogelijkheid tot vraagstelling tijdens en/of na de groepsbijeenkomsten en labosessies.
- Mogelijkheid tot individuele afspraak met de titularis.
Evaluatie
Eerste examenkans
Niet-periode gebonden evaluatie
- 50 % praktische uitvoering (opzoekwerk, planning, uitvoering taak binnen het team, labowerk, inzicht in de uitvoering van de analysen/testen, verwerking van de resultaten en gegevens, peer assessment) - 30 % schriftelijk rapport
- 20 % presentatie (gemaakte presentatie, voorstelling ervan en vraagstelling)
De evaluatie zal gebeuren tijdens een aantal evaluatiemomenten, praktische oefeningen en na de presentatie
Periode gebonden evaluatie
Niet van toepassing
Tweede examenkans
Geen mogelijkheid tot tweede examenkans
Studiekosten
Mogelijke aanschaf van materiaal/producten afhankelijk van het projectonderwerp: maximaal 20 euro.
Mogelijke verplaatsingskosten voor bedrijfsbezoek.
Zie alle info over bijzondere studiekosten op de website.