Academiejaar
2018-19
Komt voor in:
- Bachelor in de chemie, trajectschijf 3
Dit is een enkelvoudig opleidingsonderdeel.
Studieomvang:
3 studiepunten
Gewicht:
3,00
Totale studietijd: 90,00 uren
Mogelijke grensdata voor leerkrediet: 01.12.2018 (Semester 1)
Onderwijsorganisatie (studietijd)
Dit opleidingsonderdeel wordt gequoteerd op 20 (tot op een geheel getal).
Tweede examenkans: wel mogelijk.
Men kan dit opleidingsonderdeel niet volgen binnen een
- examencontract (met het oog op het behalen van een creditbewijs).
- examencontract (met het oog op het behalen van een diploma).
Men kan dit opleidingsonderdeel enkel mits aparte toelating volgen binnen een creditcontract.
Titularis: Van der heyden Christine
Taalvak: Nee
Onderwijstalen: Nederlands
Kalender: Semester 1
Doelstellingen
Aanleren van het microbiologisch basispakket nodig voor een adequaat milieuhygiënisch onderzoek. Het leren organiseren en uitvoeren van milieuhygiënische analyses (milieu-indicatoren) en van doelgerichte analyses (onderzoek op pathogenen, soortbepalingen, gemeenschapsanalysen), in verschillende sectoren (water, bodem, afval en/of lucht).
Inhoud
Praktijksessies milieuhygiënische microbiële indicatoren met theoretische inleidingslessen.
Overzicht van de belangrijkste milieuhygiënische indicatoren: klassieke en moderne kwalitatieve en kwantitatieve analysemethoden. Procedures voor monstername, homogenisatie, enumeratie en grensreactie.
Isolatie en identificatie van milieuhygiënische indicatoren: aëroob en anaëroob kiemgetal, Enterobacteriaceae, coliformen en E. coli, Enterococcen, Clostridium perfringens.
Bespreking van biotechnologische analysetechnieken voor onderzoek van pathogenen naar microbiële levensgemeenschappen.
Begincompetenties
Beschikken over de eindcompetenties van het opleidingsonderdeel Microbiologie is verplicht.
Eindcompetenties
AC 05.2: De student communiceert mondeling en schriftelijk helder en overtuigend, aangepast aan het niveau van zijn doelgroep.
Indicator 2: De student verduidelijkt zijn visie en beargumenteert overtuigend zijn standpunten. Hij verdedigt die ten aanzien van een brede of gespecialiseerde doelgroep. (schriftelijk)
BCALG01.4: De student maakt een gemotiveerde keuze inzake analysemethode.
Indicator 1: De student kiest zelfstandig en op een gefundeerde manier de geschikte analysemethode uit een brede waaier rekening houdend met de beperkingen en de mogelijkheden.
BCALG07.3: De student interpreteert kritisch resultaten.
Indicator 1: De student interpreteert zelfstandig resultaten in de correcte (bio-)chemische context.
BCALG10.2: De student functioneert in een team.
Indicator 1: De student neemt medeverantwoordelijkheid op voor collectieve resultaten.
BCMI01.1: De student past milieu-analyses toe en volgt ze op.
Indicator 2: De student voert aan de hand van een werkwijze complexe water-, lucht-, geluid- of bodemanalyses zelfstandig en efficiënt uit.
Onderwijsorganisatie (omschrijving)
Begeleide laboratoriumoefeningen in team.
Gezamelijke bespreking en interpretatie van de resultaten.
Begeleiding
Vraagstelling mogelijk tijdens en na de les of na afspraak.
Evaluatie
Eerste examenkans
Niet-periodegebonden evaluatie: Geleide oefeningen, gequoteerde verslagen, eindtest.
Tweede examenkans
Door de verscheidenheid aan competenties die dient te worden afgetoetst in de verschillende domeinen van dit OLOD kan geen tweede examenkans georganiseerd worden.
Boeken en syllabi
2. Syllabi
MilieumicrobiologieVerplicht - Auteur: C. Van der heyden
- Editie: 2018-2019
Studiekosten
Max. 10 euro voor syllabus.
Zie alle info over bijzondere studiekosten op de website.
Trefwoorden
Microbiologie, Micro-organismen, Milieuhygiëne, Milieuhygiënische indicatoren, B230