Hogeschool Gent
Geraard de Duivelstraat 5 - 9000 Gent
Tel: 09 243 33 33 - E-mail: info@hogent.be
Website: www.hogent.be
Microbiële ecologie - oefeningen17275/4147/1819/9813/52
Studiegids

Microbiële ecologie - oefeningen

17275/4147/1819/9813/52
Academiejaar 2018-19
Komt voor in:
  • Bachelor in de chemie, trajectschijf 2
    Afstudeerrichting:
    • milieuzorg
Dit is een deel van het opleidingsonderdeel Microbiële ecologie.
Studieomvang: 2 studiepunten
Gewicht: 2,00
Totale studietijd: 60,00 uren
Mogelijke grensdata voor leerkrediet: 15.03.2019 (Semester 2)

Onderwijsorganisatie (studietijd)

Onderwijs-, leer- en evaluatieactiviteiten
Werkcollege24,00 uren
Zelfstudie36,00 uren
Dit deel van het opleidingsonderdeel 'Microbiële ecologie' wordt gequoteerd op 20 (tot op een geheel getal).
Tweede examenkans: 
niet mogelijk.
Titularis: Hooft Gert
Taalvak: Nee
Onderwijstalen: Nederlands
Kalender: Semester 2

Doelstellingen

Kennismaking met de microflora van water, lucht, bodem en/of compost. Microscopische kennismaking met zuiveringsbiologie.

Inhoud

Kennismaking met de microflora van water, lucht, bodem en/of compost: dit kan gebeuren via enumeratietechnieken voor bacteriën, gisten en schimmels, (fungi), actinomyceten, door microscopisch onderzoek, door onderzoek van invertebraten, ‘contact slide assay’ of Winogradsky kolom... Onderzoek van het effect van zware metalen op micro-organismen. Microscopische kennismaking met zuiveringsbiologie: actief slib en biofilmen aan de hand van tal van experimenten en een bezoek aan een RWZI. De concrete uitwerking van deze oefeningen ligt niet vast, mogelijkheden zijn onbegrensd.

Begincompetenties

Beschikken over de eindcompetenties van de opleidingsonderdelen Biologie en Microbiologie is verplicht. Het gelijktijdig volgen of reeds gevolgd hebben van ecotoxicologie is verplicht. Beschikken over de eindcompetenties van het opleidingsonderdeel Organische chemie is wenselijk..

Eindcompetenties

AC 03.2: De student is constructief kritisch ingesteld en heeft oog voor alternatieve werkwijzen.
Indicator 1: De student werkt een alternatieve aanpak uit (methode, materialenkeuze,…) en schat ook van deze aanpak de consequenties in.
 
AC 04.2: De student stuurt aan en neemt medeverantwoordelijkheid op voor collectieve resultaten.
Indicator 1: De student bevordert het doelgericht handelen bij anderen. Hij brengt samenwerkingsverbanden tot stand en handhaaft die. Hij neemt medeverantwoordelijkheid op voor het bepalen, opvolgen en bijsturen van collectieve resultaten.
 
AC 05.2: De student communiceert mondeling en schriftelijk helder en overtuigend, aangepast aan het niveau van zijn doelgroep.
Indicator 2: De student verduidelijkt zijn visie en beargumenteert overtuigend zijn standpunten. Hij verdedigt die ten aanzien van een brede of gespecialiseerde doelgroep. (schriftelijk)
 
BCALG01.4: De student maakt een gemotiveerde keuze inzake analysemethode.
Indicator 1: De student kiest zelfstandig en op een gefundeerde manier de geschikte analysemethode uit een brede waaier rekening houdend met de beperkingen en de mogelijkheden.

BCALG12.1: De student past wetenschappelijke kennis toe binnen zijn vakgebied.
Indicator 1: De student kan zelfstandig verbanden leggen tussen verschillende (wetenschappelijke) kennisaspecten.

Onderwijsorganisatie (omschrijving)

Begeleide laboratoriumoefeningen in team. De studenten werken zelfstandig een gegeven protocol uit en breiden dit uit naar eigen wens.
De resultaten worden gezamenlijk besproken, doch interpretatie gebeurt zoveel mogelijk zelfstandig. Mogelijkheid tot bezoek van een RWZI met labogedeelte.

Begeleiding

Vraagstelling is steeds mogelijk tijdens en na de les, via mail of na afspraak.

Evaluatie

Eerste examenkans:
Oefeningen: niet-periodegebonden evaluatie en verslagen.

Tweede examenkans:

Door de verscheidenheid aan competenties die dient te worden afgetoetst in de verschillende domeinen van dit dOLOD kan geen tweede examenkans georganiseerd worden.

Indien een student afwezig is op 1 deelopleidingsonderdeel kan er geen examencijfer voor het samengesteld opleidingsonderdeel berekend worden.

Indien de berekende gewogen score van het samengesteld opleidingsonderdeel meer dan 9 op 20 bedraagt en er is een deelopleidingsonderdeel met een score van minder dan 8 op 20 dan krijgt de student voor het samengesteld opleidingsonderdeel niet de berekende gewogen score maar wordt er automatisch het examencijfer “9 op 20” toegekend

Boeken en syllabi

2. Syllabi
Microbiële ecologie - oefeningenVerplicht
  • Auteur: C. Van der heyden
  • Editie: 2018-2019