Hogeschool Gent
Geraard de Duivelstraat 5 - 9000 Gent
Tel: 09 243 33 33 - E-mail: info@hogent.be
Website: www.hogent.be
Meet- en regeltechniek - oefeningen17435/4147/1819/9690/72
Studiegids

Meet- en regeltechniek - oefeningen

17435/4147/1819/9690/72
Academiejaar 2018-19
Komt voor in:
  • Bachelor in de chemie, trajectschijf 3
    Afstudeerrichting:
    • chemie
Dit is een deel van het opleidingsonderdeel Meet- en regeltechniek.
Studieomvang: 2 studiepunten
Gewicht: 2,00
Totale studietijd: 60,00 uren
Mogelijke grensdata voor leerkrediet: 01.12.2018 (Semester 1)

Onderwijsorganisatie (studietijd)

Onderwijs-, leer- en evaluatieactiviteiten
Werkcollege24,00 uren
Zelfstudie36,00 uren
Dit deel van het opleidingsonderdeel 'Meet- en regeltechniek' wordt gequoteerd op 20 (tot op een geheel getal).
Tweede examenkans: 
  • wel mogelijk.
  • indien in eerste examenkans niet geslaagd voor opleidingsonderdeel 'Meet- en regeltechniek', moet dit deel enkel herkanst worden indien niet geslaagd.
Titularis: Vermeulen Mauricette
Taalvak: Nee
Onderwijstalen: Nederlands
Kalender: Semester 1

Doelstellingen

Het is de bedoeling dat de studenten zich de basisbegrippen van de regeltechniek eigen maken door simulaties en experimenten met diverse processen, stuur- en regelkringen.
De studenten kunnen een proces onderzoeken en beoordelen.
De studenten kunnen de instellingen van een regelkring bepalen, de kwaliteit van kring beoordelen en optimaliseren.
De studenten kunnen de onderdelen van een regelkring herkennen op een schematische voorstelling van industriële installatie (P & ID).
De studenten hebben inzicht in de taken van een procesoperator, die hoogtechnologische productieprocessen of delen ervan moet beheersen en controleren.
De studenten hebben kennis van sensortypes die in regelkringen voorkomen.

Inhoud

Praktische proeven op de volgende opstellingen:
1. Niveauregeling
2. Temperatuurregeling
3. Tweede orde proces regelkring
4. Hard en software simulaties van verschillende processen en regelsystemen



Werken met P & ID - symbolen.

Met regelkringen die voorkomen in de chemische sector.

Begincompetenties

Beschikken over de eindcompetenties van het opleidingsonderdeel Toegepaste Elektriciteit en toegepaste mechanica is verplicht.

Eindcompetenties

AC 01.1: De student analyseert en ziet verbanden, met het oog op het oplossen van sectorgebonden vraagstellingen.
Indicator 1: De student verzamelt en interpreteert zelfstandig relevante gegevens en wendt geselecteerde methodes en hulpmiddelen innovatief aan om niet vertrouwde complexe vraagstellingen op te lossen.

AC 02.1: De student verwerkt kritisch informatie binnen zijn beroepssector en hij verwerft zo nieuwe beroepskennis.
Indicator 1: De student evalueert en combineert kritisch de kennis en de inzichten uit zijn beroepssector.

AC 05.1: De student kent en past het (internationaal) vakjargon correct toe.
Indicator 1: De student past systematisch (internationaal) vakjargon correct toe en actualiseert voortdurend zijn vakjargon, aangepast aan de gespecialiseerde (internationale) context waarin hij zich bevindt.

AC 07.1: De student zorgt ervoor dat zijn werk beantwoordt aan de gestelde eisen.
Indicator 2: De student beoordeelt zijn resultaat.

BCALG03.1: De student bedient apparatuur
Indicator 1: De student bedient apparatuur aan de hand van de technische handleiding.

BCALG03.2: De student beheert apparatuur.
Indicator 3: De student is bekwaam om plannen en technische documenten te lezen en deze te gebruiken/implementeren in een werkveldgerelateerde context.

BCALG07.1: De student noteert, verwerkt en interpreteert analyse- en onderzoeksresultaten op een kritische wijze. Hij beschikt hiervoor over de gepaste ICT-vaardigheden.
Indicator 1: De student gebruikt zelfstandig de correcte methode en software om complexe onderzoeksgegevens en analyseresultaten te verwerken.

BCCH03.2: De student stuurt en controleert de procesinstallatie en draagt bij tot de verbetering van het proces.
Indicator 1: De student stelt verschillende regelaars optimaal af afhankelijk van de opdracht waarvoor ze gehanteerd moeten worden.
Indicator 2: De student draagt in team bij tot de verbetering van productieprocessen in het bijzonder op het gebied van energie-efficiƫntie.

Onderwijsorganisatie (omschrijving)

Labo: Oefeningen met computersimulaties en didactische opstellingen
leergesprek en groepswerk (24 u)

Begeleiding

Praktische begeleiding in het labo
Continue mondelinge feedback tijdens de labo's

Evaluatie

Eerste examenkans

Oefeningen of labo
Niet-periodegebonden evaluatie met verplichte aanwezigheid.


Tweede examenkans

Mogelijkheid tot tweede examenkans, hierbij worden 60% van de verworven punten uit de eerste examenkans behouden. De tweede examenkans zal bestaan uit een computeroefening met mondelinge verdediging voor 40% van de punten.

Indien een student afwezig is op 1 deelopleidingsonderdeel kan er geen examencijfer voor het samengesteld opleidingsonderdeel berekend worden.

Indien de berekende gewogen score van het samengesteld opleidingsonderdeel meer dan 9 op 20 bedraagt en er is een deelopleidingsonderdeel met een score van minder dan 8 op 20 dan krijgt de student voor het samengesteld opleidingsonderdeel niet de berekende gewogen score maar wordt er automatisch het examencijfer “9 op 20” toegekend

Boeken en syllabi

2. Syllabi
Meet- en regeltechniek: opgavenbundel laboVerplicht
  • Auteur: M. Vermeulen
  • Editie: 2018-2019

Andere studiematerialen

De opgaven voor de labo-oefeningen worden ter beschikking gesteld via het elektronisch leerplatform (Chamilo)
Extra opdrachten worden tijdens het labo voorzien.