Hogeschool Gent
Geraard de Duivelstraat 5 - 9000 Gent
Tel: 09 243 33 33 - E-mail: info@hogent.be
Website: www.hogent.be
Meet- en regeltechniek9690/4147/1819/2/75
Studiegids

Meet- en regeltechniek

9690/4147/1819/2/75
Academiejaar 2018-19
Komt voor in:
  • Bachelor in de chemie, trajectschijf 3
    Afstudeerrichting:
    • chemie
Dit is een samengesteld opleidingsonderdeel.
Studieomvang: 4 studiepunten
Gewicht: 4,00
Totale studietijd: 120,00 uren
Dit samengesteld opleidingsonderdeel bestaat uit volgende delen:
  • Meet- en regeltechniek - theorie (2 studiepunten - gewicht: 2,00)
  • Meet- en regeltechniek - oefeningen (2 studiepunten - gewicht: 2,00)
Mogelijke grensdata voor leerkrediet: vroegste grensdata van de gevolgde delen van dit opleidingsonderdeel.

Onderwijsorganisatie (studietijd)

Meet- en regeltechniek

Delen van het opleidingsonderdeel:
Meet- en regeltechniek - theorie
Onderwijs-, leer- en evaluatieactiviteiten
Begeleid zelfstandig/extern werk24,00 uren
Hoorcollege12,00 uren
Zelfstudie24,00 uren
Meet- en regeltechniek - oefeningen
Onderwijs-, leer- en evaluatieactiviteiten
Werkcollege24,00 uren
Zelfstudie36,00 uren
Het resultaat wordt berekend op basis van de quoteringen op delen van dit opleidingsonderdeel, dit afgerond tot op een geheel getal.
Deel van opleidingsonderdeelQuotering?Tweede examenkans mogelijk?Wanneer te herkansen?
Meet- en regeltechniek - theorieop 20 (tot op een geheel getal)JaEnkel indien niet geslaagd
Meet- en regeltechniek - oefeningenop 20 (tot op een geheel getal)JaEnkel indien niet geslaagd
Men kan dit opleidingsonderdeel niet volgen binnen een
  • examencontract (met het oog op het behalen van een creditbewijs).
  • examencontract (met het oog op het behalen van een diploma).
Men kan dit opleidingsonderdeel enkel mits aparte toelating volgen binnen een creditcontract.
Titularis: Vermeulen Mauricette
Taalvak: Nee
Onderwijstalen: Nederlands
Kalender: Semester 1

Doelstellingen

Delen van het opleidingsonderdeel:
Meet- en regeltechniek - theorie

De studenten kennen het onderscheid tussen de verschillende soorten stuur- en regelkringen.
De studenten kunnen de onderdelen van een regelkring en hun functie in de kring bespreken.
De studenten kunnen een proces beoordelen aan de hand van de proceskenmerken.
De studenten kennen de verschillende types regelaars en hun voor- en nadelen.
De studenten kunnen de instellingen van een regelkring bepalen in functie van het gewenste verloop van een proces.

Meet- en regeltechniek - oefeningen
Het is de bedoeling dat de studenten zich de basisbegrippen van de regeltechniek eigen maken door simulaties en experimenten met diverse processen, stuur- en regelkringen.
De studenten kunnen een proces onderzoeken en beoordelen.
De studenten kunnen de instellingen van een regelkring bepalen, de kwaliteit van kring beoordelen en optimaliseren.
De studenten kunnen de onderdelen van een regelkring herkennen op een schematische voorstelling van industriële installatie (P & ID).
De studenten hebben inzicht in de taken van een procesoperator, die hoogtechnologische productieprocessen of delen ervan moet beheersen en controleren.
De studenten hebben kennis van sensortypes die in regelkringen voorkomen.

Inhoud

Delen van het opleidingsonderdeel:
Meet- en regeltechniek - theorie
1. Grondslagen van de regeltechniek aan de hand van concrete voorbeelden.
2. Enkele aanvullende wiskundige begrippen ; blokschema's, transferfuncties, bode, fase en polair diagrammen
3. Bespreking verschillende typen van processen; nulde orde, eerste, tweede en derde orde ; zelfstabiliserend en niet-zelfstabiliserend
4. Regelaars, On-Off, PID regelaar
5. Regelsystemen; Stabiliteit

BZL: Studie van sensoren
Met toepassingen uit de industrie en de chemische sector.
Meet- en regeltechniek - oefeningen

Praktische proeven op de volgende opstellingen:
1. Niveauregeling
2. Temperatuurregeling
3. Tweede orde proces regelkring
4. Hard en software simulaties van verschillende processen en regelsystemen



Werken met P & ID - symbolen.

Met regelkringen die voorkomen in de chemische sector.

Volgtijdelijkheid (VT)

geslaagd of gedelibereerd voor Toegepaste elektriciteit en toegepaste mechanica OF ((geslaagd of gedelibereerd voor Toegepaste elektriciteit OF geslaagd of gedelibereerd voor Toegepaste elektriciteit) EN (geslaagd of gedelibereerd voor Toegepaste mechanica (che) OF geslaagd of gedelibereerd voor Toegepaste mechanica (mil))) .

Begincompetenties

Delen van het opleidingsonderdeel:
Meet- en regeltechniek - theorie
Beschikken over de eindcompetenties van het opleidingsonderdeel Toegepaste Elektriciteit en toegepaste mechanica is verplicht.
Meet- en regeltechniek - oefeningen

Beschikken over de eindcompetenties van het opleidingsonderdeel Toegepaste Elektriciteit en toegepaste mechanica is verplicht.

Eindcompetenties

Delen van het opleidingsonderdeel:
Meet- en regeltechniek - theorie
AC 02.1: De student verwerkt kritisch informatie binnen zijn beroepssector en hij verwerft zo nieuwe beroepskennis.
Indicator 1: De student evalueert en combineert kritisch de kennis en de inzichten uit zijn beroepssector.

AC 05.1: De student kent en past het (internationaal) vakjargon correct toe.
Indicator 1: De student past systematisch (internationaal) vakjargon correct toe en actualiseert voortdurend zijn vakjargon, aangepast aan de gespecialiseerde (internationale) context waarin hij zich bevindt.

AC 07.1: De student zorgt ervoor dat zijn werk beantwoordt aan de gestelde eisen.
Indicator 2: De student beoordeelt zijn resultaat.

BCCH03.2: De student stuurt en controleert de procesinstallatie en draagt bij tot de verbetering van het proces.
Indicator 1: De student stelt verschillende regelaars optimaal af afhankelijk van de opdracht waarvoor ze gehanteerd moeten worden.  
Indicator 2: De student draagt in team bij tot de verbetering van productieprocessen in het bijzonder op het gebied van energie-efficiëntie.

 
Meet- en regeltechniek - oefeningen
AC 01.1: De student analyseert en ziet verbanden, met het oog op het oplossen van sectorgebonden vraagstellingen.
Indicator 1: De student verzamelt en interpreteert zelfstandig relevante gegevens en wendt geselecteerde methodes en hulpmiddelen innovatief aan om niet vertrouwde complexe vraagstellingen op te lossen.

AC 02.1: De student verwerkt kritisch informatie binnen zijn beroepssector en hij verwerft zo nieuwe beroepskennis.
Indicator 1: De student evalueert en combineert kritisch de kennis en de inzichten uit zijn beroepssector.

AC 05.1: De student kent en past het (internationaal) vakjargon correct toe.
Indicator 1: De student past systematisch (internationaal) vakjargon correct toe en actualiseert voortdurend zijn vakjargon, aangepast aan de gespecialiseerde (internationale) context waarin hij zich bevindt.

AC 07.1: De student zorgt ervoor dat zijn werk beantwoordt aan de gestelde eisen.
Indicator 2: De student beoordeelt zijn resultaat.

BCALG03.1: De student bedient apparatuur
Indicator 1: De student bedient apparatuur aan de hand van de technische handleiding.

BCALG03.2: De student beheert apparatuur.
Indicator 3: De student is bekwaam om plannen en technische documenten te lezen en deze te gebruiken/implementeren in een werkveldgerelateerde context.

BCALG07.1: De student noteert, verwerkt en interpreteert analyse- en onderzoeksresultaten op een kritische wijze. Hij beschikt hiervoor over de gepaste ICT-vaardigheden.
Indicator 1: De student gebruikt zelfstandig de correcte methode en software om complexe onderzoeksgegevens en analyseresultaten te verwerken.

BCCH03.2: De student stuurt en controleert de procesinstallatie en draagt bij tot de verbetering van het proces.
Indicator 1: De student stelt verschillende regelaars optimaal af afhankelijk van de opdracht waarvoor ze gehanteerd moeten worden.
Indicator 2: De student draagt in team bij tot de verbetering van productieprocessen in het bijzonder op het gebied van energie-efficiƫntie.

Onderwijsorganisatie (omschrijving)

Delen van het opleidingsonderdeel:
Meet- en regeltechniek - theorie
Theorie: Doceren en geleide oefeningen (12 u) )

BZL: De studenten krijgen in het begin van het semester de opdracht om gegevens te verzamelen betreffende een vijftal types van sensoren. In een groepsgesprek worden dan de verzamelde gegevens betreffende de sensoren doorgenomen en geëvalueerd. Uit dit groepsgesprek volgen een aantal vragen betreffende sensoren. Deze vragen komen dan aan bod op het mondeling examen. Dit theoretisch gedeelte kan hernomen worden in de tweede examenkans. Het groepsgesprek en de voorlegging van de verschillende gegevens vertalen zich als een labo, waarvoor geen tweede zittijd mogelijk is.  (24 u)
Meet- en regeltechniek - oefeningen
Labo: Oefeningen met computersimulaties en didactische opstellingen
leergesprek en groepswerk (24 u)

Begeleiding

Delen van het opleidingsonderdeel:
Meet- en regeltechniek - theorie

Mogelijkheid tot vragen stellen.



Meet- en regeltechniek - oefeningen
Praktische begeleiding in het labo
Continue mondelinge feedback tijdens de labo's

Evaluatie

Delen van het opleidingsonderdeel:
Meet- en regeltechniek - theorie

Eerste examenkans

Theorie
Mondeling examen met schriftelijke voorbereiding, met mogelijkheid tot 2de examenkans, eindexamen bij het afsluiten van het semester, theorievragen, vragen in verband met het toepassen van de theorie, oefeningen.

BZL
Evaluatie via het theoretisch examen

Tweede examenkans
Mogelijkheid tot tweede examenkans


Indien een student afwezig is op 1 deelopleidingsonderdeel kan er geen examencijfer voor het samengesteld opleidingsonderdeel berekend worden.

Indien de berekende gewogen score van het samengesteld opleidingsonderdeel meer dan 9 op 20 bedraagt en er is een deelopleidingsonderdeel met een score van minder dan 8 op 20 dan krijgt de student voor het samengesteld opleidingsonderdeel niet de berekende gewogen score maar wordt er automatisch het examencijfer “9 op 20” toegekend

Meet- en regeltechniek - oefeningen

Eerste examenkans

Oefeningen of labo
Niet-periodegebonden evaluatie met verplichte aanwezigheid.


Tweede examenkans

Mogelijkheid tot tweede examenkans, hierbij worden 60% van de verworven punten uit de eerste examenkans behouden. De tweede examenkans zal bestaan uit een computeroefening met mondelinge verdediging voor 40% van de punten.

Indien een student afwezig is op 1 deelopleidingsonderdeel kan er geen examencijfer voor het samengesteld opleidingsonderdeel berekend worden.

Indien de berekende gewogen score van het samengesteld opleidingsonderdeel meer dan 9 op 20 bedraagt en er is een deelopleidingsonderdeel met een score van minder dan 8 op 20 dan krijgt de student voor het samengesteld opleidingsonderdeel niet de berekende gewogen score maar wordt er automatisch het examencijfer “9 op 20” toegekend

Boeken en syllabi

Meet- en regeltechniek

Delen van het opleidingsonderdeel:
Meet- en regeltechniek - theorie
2. Syllabi
Meet- en regeltechniekVerplicht
  • Auteur: M. Vermeulen
  • Editie: 2018-2019
Meet- en regeltechniek - oefeningen
2. Syllabi
Meet- en regeltechniek: opgavenbundel laboVerplicht
  • Auteur: M. Vermeulen
  • Editie: 2018-2019

Andere studiematerialen

Delen van het opleidingsonderdeel:
Meet- en regeltechniek - theorie
Cursus en documentatie wordt online verspreid via het elektronisch leerplatform (Chamilo)
Meet- en regeltechniek - oefeningen
De opgaven voor de labo-oefeningen worden ter beschikking gesteld via het elektronisch leerplatform (Chamilo)
Extra opdrachten worden tijdens het labo voorzien.

Studiekosten

Delen van het opleidingsonderdeel:
Meet- en regeltechniek - theorie
Theorie: ong. 5 € (zelf afdrukken van de cursus)
Meet- en regeltechniek - oefeningen
Zie alle info over bijzondere studiekosten op de website.

Trefwoorden

Delen van het opleidingsonderdeel:
Meet- en regeltechniek - theorie
T125, Meet- en regeltechniek
Meet- en regeltechniek - oefeningen
T125, Meet- en regeltechniek