Hogeschool Gent
Geraard de Duivelstraat 5 - 9000 Gent
Tel: 09 243 33 33 - E-mail: info@hogent.be
Website: www.hogent.be
Kunststoftechnologie - oefeningen23076/4147/1819/23073/62
Studiegids

Kunststoftechnologie - oefeningen

23076/4147/1819/23073/62
Academiejaar 2018-19
Komt voor in:
  • Bachelor in de chemie, trajectschijf 3
    Afstudeerrichting:
    • chemie
Dit is een deel van het opleidingsonderdeel Materialenleer en kunststoftechnologie.
Studieomvang: 2 studiepunten
Gewicht: 2,00
Totale studietijd: 60,00 uren
Mogelijke grensdata voor leerkrediet: 01.12.2018 (Semester 1)

Onderwijsorganisatie (studietijd)

Onderwijs-, leer- en evaluatieactiviteiten
Werkcollege36,00 uren
Zelfstudie24,00 uren
Dit deel van het opleidingsonderdeel 'Materialenleer en kunststoftechnologie' wordt gequoteerd op 20 (tot op een geheel getal).
Tweede examenkans: 
niet mogelijk.
Titularis: Vlaemynck Karen
Taalvak: Nee
Onderwijstalen: Nederlands
Kalender: Semester 1

Doelstellingen

Het opleidingsonderdeel materialenleer en kunststoffentechnologie is een essentieel onderdeel voor de opleiding Professionele Bachelor Chemie voor de verwerving van competenties in verband met materialenleer en kunststoffentechnologie. De cursus heeft inzicht in de bouw van chemische apparatuur, het opslaan van chemische producten en de diverse productietechnieken. In de cursus wordt nader ingegaan op de ferrometallurgie, non-ferrometallurgie, constructiematerialen en kunststofmaterialen.

Inhoud

• Identificatie van kunststoffen
• Spuitgieten
• Extrusie
• Persen
• Warmvervormen
• Kwaliteitscontrole


Inhoudelijke vertaling van de eindcompetenties:

De student kan onder meer verbanden leggen tussen de verschillende basisprocessen binnen de kunststofindustrie.

De student heeft onder meer kennis van verschillende soorten grondstoffen en hun voornaamste eigenschappen als input voor het productieproces, vormgeving en karakteriseringsproeven.

De student draagt onder meer bij tot verbetering van de kunststofverwerkingsprocessen: procesinstallatie sturen, controleren en analyseren.

De student beheerst onder meer hoogtechnologische productieprocessen of delen ervan en kan bijdrage leveren tot verbetering van de procesvoering, ook in verband met veiligheids- en milieubeleid van het productieproces.

Begincompetenties

Beschikken over de eindcompetenties van het opleidingsonderdeel Organische Chemie en polymeerchemie is verplicht.

Eindcompetenties

BCALG12.1: De student past wetenschappelijke kennis toe binnen zijn vakgebied.
Indicator 1: De student kan zelfstandig verbanden leggen tussen verschillende (wetenschappelijke) kennisaspecten.
 
BCCH03.1: De student beheerst hoogtechnologische productieprocessen of delen ervan.
Indicator 1: De student heeft inzicht in een volledig productieproces.

BCCH03.2: De student stuurt en controleert de procesinstallatie en draagt bij tot de verbetering van het proces.
Indicator 2: De student draagt in team bij tot de verbetering van productieprocessen in het bijzonder op het gebied van energie-efficiëntie.

BCCH03.3: De student heeft aandacht voor veiligheid en kwaliteit van productieprocessen.
Indicator 1: De student bespreekt in team mogelijke verbeteringen betreffende de veiligheid van het productieproces.
Indicator 2: De student bespreekt in team mogelijke verbeteringen betreffende de kwaliteit van het productieproces.


Onderwijsorganisatie (omschrijving)

Praktische oefeningen onder begeleiding. Door het bijhouden van een labologboek en het schrijven van een verslag wordt geleerd hoe correct wetenschappelijk te rapporteren.

Onderwijsvorm: atelier/labo/practica, oefeningen, zelfstudie, onderwijsleergesprek

Begeleiding

Permanente mogelijkheid tot vraagstelling tijdens en na de uren.

Evaluatie

Eerste examenkans

Niet-periode gebonden evaluatie (verplichte aanwezigheid)

Tweede examenkans

Door de verscheidenheid aan competenties die dient te worden afgetoetst in de verschillende domeinen van dit dOLOD kan geen tweede examenkans georganiseerd worden.

Indien een student afwezig is op 1 deelopleidingsonderdeel kan er geen examencijfer voor het samengesteld opleidingsonderdeel berekend worden.

Indien de berekende gewogen score van het samengesteld opleidingsonderdeel meer dan 9 op 20 bedraagt en er is een deelopleidingsonderdeel met een score van minder dan 8 op 20 dan krijgt de student voor het samengesteld opleidingsonderdeel niet de berekende gewogen score maar wordt er automatisch het examencijfer “9 op 20” toegekend