Academiejaar
2018-19
Komt voor in:
- Bachelor in de chemie, trajectschijf 2
Dit is een deel van het opleidingsonderdeel Levensmiddelenanalyse en -microbiologie.
Studieomvang:
4 studiepunten
Gewicht:
4,00
Totale studietijd: 120,00 uren
Mogelijke grensdata voor leerkrediet: 01.12.2018 (Semester 1)
Onderwijsorganisatie (studietijd)
Dit deel van het opleidingsonderdeel 'Levensmiddelenanalyse en -microbiologie' wordt gequoteerd op 20 (tot op een geheel getal).
Tweede examenkans:
- wel mogelijk.
- indien in eerste examenkans niet geslaagd voor opleidingsonderdeel 'Levensmiddelenanalyse en -microbiologie', moet dit deel altijd herkanst worden.
Titularis: Messens Ann
Taalvak: Nee
Onderwijstalen: Nederlands
Kalender: Semester 1
Doelstellingen
In het kader van deze cursus wordt de problematiek van microbiële contaminaties van levensmiddelen bestudeerd en mogelijke analysetechnieken behandeld. Hieraan wordt de problematiek van HACCP gekoppeld. Daarnaast wordt er de nodige aandacht besteed aan de bestanddelen van levensmiddelen en hun chemische eigenschappen en worden de chemische reacties, welke optreden bij de verwerking en bewerking van levensmiddelen, behandeld.
Inhoud
1. Herhaling van belangrijke begrippen uit de biochemie.
2. Microbiologisch onderzoek van levensmiddelen.
3. Voedselinfecties en voedselintoxicaties.
4. Mycotoxinen.
5. Ontwikkeling en toepassing van het HACCPsysteem in de voedingsmiddelenindustrie
6. Technologische modificaties van voedingsmiddelen
7. Levensmiddelenanalyse (vochtbepaling, eiwitbepaling, bepaling van vetten en bepaling van koolhydraten)
Begincompetenties
Beschikken over de eindcompetenties van de opleidingsonderdelen organische chemie en microbiologie is verplicht.
Eindcompetenties
AC 01.1: De student analyseert en ziet verbanden, met het oog op het oplossen van sectorgebonden vraagstellingen.
Indicator 2: Kan zelfstandig verbanden leggen tussen verschillende kennisaspecten.
BCALG12.1: De student past wetenschappelijke kennis toe binnen zijn vakgebied.
Indicator 1: De student kan zelfstandig verbanden leggen tussen verschillende (wetenschappelijke) kennisaspecten.
BCBC02.2: De student voert microbiologische en biochemische analyses correct uit.
Indicator 2: De student is op de hoogte van HACCP wetgeving en kan deze toepassen in de toebedeelde opdrachten.
Onderwijsorganisatie (omschrijving)
Theorie : doceren, leergesprek
Evaluatie
Eerste examenkans
Mondeling examen met schriftelijke voorbereiding.
Tweede examenkans
Mogelijkheid tot tweede examenkans.
Indien een student afwezig is op 1 deelopleidingsonderdeel kan er geen examencijfer voor
het samengesteld opleidingsonderdeel berekend worden.
Indien de berekende gewogen score van het samengesteld opleidingsonderdeel meer dan
9 op 20 bedraagt en er is een deelopleidingsonderdeel met een score van minder dan 8 op
20 dan krijgt de student voor het samengesteld opleidingsonderdeel niet de berekende
gewogen score maar wordt er automatisch het examencijfer “9 op 20” toegekend