Academiejaar
2018-19
Komt voor in:
- Bachelor in de chemie, trajectschijf 2
Dit is een deel van het opleidingsonderdeel Levensmiddelenanalyse en -microbiologie.
Studieomvang:
3 studiepunten
Gewicht:
3,00
Totale studietijd: 90,00 uren
Mogelijke grensdata voor leerkrediet: 01.12.2018 (Semester 1)
Onderwijsorganisatie (studietijd)
Dit deel van het opleidingsonderdeel 'Levensmiddelenanalyse en -microbiologie' wordt gequoteerd op 20 (tot op een geheel getal).
Tweede examenkans:
niet mogelijk.
Titularis: Van Houdt Sara
Andere docenten: Van der Eecken Nathan, Van Holle Sofie
Taalvak: Nee
Onderwijstalen: Nederlands
Kalender: Semester 1
Doelstellingen
Onderzoek uitvoeren naar de chemische samenstelling van levensmiddelen.
Onderzoek uitvoeren naar de microbiële verontreinigingen in levensmiddelen.
Inhoud
1. Microbiologisch onderzoek van lucht.
2. Microbiologisch onderzoek van water.
3. Microbiologisch onderzoek van vleeswaren.
4. Microbiologisch onderzoek van bier.
5. Microbiologische controle van melkproducten. (optioneel)
6. Controle op antibiotica in vruchtensappen. (optioneel)
7. Isolatie en identificatie van MO op groenten. (optioneel)
8. Toepassingen op de analyse van levensmiddelen
Begincompetenties
Beschikken over de eindcompetenties van de opleidingsonderdelen organische chemie en microbiologie is verplicht.
Eindcompetenties
ABC 02.1: De student lost werkgerelateerde problemen effectief op.
Indicator 1: De student analyseert autonoom een complex probleem vanuit verschillende invalshoeken en formuleert een oplossing.
AC 05.3: De student rapporteert adequaat (mondeling en schriftelijk) en gebruikt daarbij de juiste vakterminologie.
Indicator 2: De student rapporteert schriftelijk en traceerbaar over meerdere experimenten op een samenhangende manier en gebruikt daarbij de juiste vakterminologie.
AC 07.1: De student zorgt ervoor dat zijn werk beantwoordt aan de gestelde eisen.
Indicator 2: De student beoordeelt zijn resultaat.
BCALG01.1: De student beschikt over voldoende kennis om analyses uit te voeren
Indicator 1: De student kent en begrijpt complexe analysemethoden wat betreft principe, uitvoering en toepassing.
BCALG01.2: De student voert analyses correct uit.
Indicator 1: De student voert aan de hand van een werkwijze een complexe analysemethode en/of techniek zelfstandig en efficiënt uit.
BCALG01.5: De student neemt op een correcte manier stalen en bereidt deze voor.
Indicator 1: De student neemt zelfstandig een representatief staal voor analyse en bereidt het op een gepaste manier voor.
BCALG03.1: De student bedient apparatuur
Indicator 1: De student bedient apparatuur aan de hand van de technische handleiding.
Onderwijsorganisatie (omschrijving)
Practicum : demonstreren, practicum
Evaluatie
Eerste examenkans
- 2/3 op het deel oefeningen levensmiddelenmicrobiologie
- 1/3 op het deel oefeningen levensmiddelenanalyse aan de hand van dagelijks werk en verslagen
Tweede examenkans
Door de verscheidenheid aan competenties die dient te worden afgetoetst in de verschillende domeinen van dit dOLOD kan geen tweede examenkans georganiseerd worden.
Indien een student afwezig is op 1 deelopleidingsonderdeel kan er geen examencijfer voor het samengesteld opleidingsonderdeel berekend worden.
Indien de berekende gewogen score van het samengesteld opleidingsonderdeel meer dan 9 op 20 bedraagt en er is een deelopleidingsonderdeel met een score van minder dan 8 op 20 dan krijgt de student voor het samengesteld opleidingsonderdeel niet de berekende gewogen score maar wordt er automatisch het examencijfer “9 op 20” toegekend