Hogeschool Gent
Geraard de Duivelstraat 5 - 9000 Gent
Tel: 09 243 33 33 - E-mail: info@hogent.be
Website: www.hogent.be
Integraal waterbeheer - theorie17267/4147/1819/7523/78
Studiegids

Integraal waterbeheer - theorie

17267/4147/1819/7523/78
Academiejaar 2018-19
Komt voor in:
  • Bachelor in de chemie, trajectschijf 3
    Afstudeerrichting:
    • milieuzorg
Dit is een deel van het opleidingsonderdeel Integraal waterbeheer.
Studieomvang: 3 studiepunten
Gewicht: 3,00
Totale studietijd: 90,00 uren
Mogelijke grensdata voor leerkrediet: 01.12.2018 (Semester 1)

Onderwijsorganisatie (studietijd)

Onderwijs-, leer- en evaluatieactiviteiten
Hoorcollege24,00 uren
Zelfstudie66,00 uren
Dit deel van het opleidingsonderdeel 'Integraal waterbeheer' wordt gequoteerd op 20 (tot op een geheel getal).
Tweede examenkans: 
  • wel mogelijk.
  • indien in eerste examenkans niet geslaagd voor opleidingsonderdeel 'Integraal waterbeheer', moet dit deel enkel herkanst worden indien niet geslaagd.
Titularis: Berckmoes Karla
Taalvak: Nee
Onderwijstalen: Nederlands
Kalender: Semester 1

Doelstellingen

Theoretisch inzicht in integraal waterbeheer en verschillende aspecten uit het domein water. Dit omvat de kennis van opvang en gebruik van regenwater, het aanwenden van infiltratietechnieken het winnen en bereiden van drinkwater, het beheersen van afvalwaterstromen, het aanwenden van de gepaste zuiveringsstrategieën en -technologieën, het kunnen interpreteren van lozingsvergunningen en -voorwaarden. Kennismaking met de regelgeving inzake water afgeleid van de Europese Kaderrichtlijn Water. De student moet aan de hand van aangeleerde vuistregels en strategieën, gekoppeld aan formules in staat zijn de werking van een waterzuiveringsinstallatie te beoordelen, een waterzuiveringsontwerp te ontwikkelen, aspecten van een dimensionering te berekenen.

Inhoud

Het medium water.
De Europese kaderrichtlijn water.
Winning en behandeling van drinkwater.
Opvang en gebruik van regenwater, infiltratietechnieken.
Parameters van waterverontreiniging.
Meettechnologieën : debieten, vuilvrachten.
Bronnen van waterverontreiniging : bevolking, industrie, landbouw, overige. Afvalwaterzuiveringstechnologie :
Bespreking van de primaire zuiveringstechnieken: roosters, snijroosters, zeven, egaliseren, neutraliseren, bezinking, zandvang, vetvang en olieafscheiders, flotatie, coagulatie-flocculatie, precipitatie van zware metalen ...
Bespreking van secundaire of biologische zuiveringstechnieken: actief slibsystemen, biofilters, biorotoren, ondergedompeld belucht vastbed, SAF- systemen, plantensystemen, anaerobe zuiveringssystemen...
Bespreking tertiaire zuivering : nitrificatie, denitrificatie, fosforverwijdering, zandfiltratie, desinfectie. Membraanprocessen (micro-, ultra-, nannofiltratie, omgekeerde osmose, electrodialyse, dialyse, ionenuitwisseling, membraanbioreactoren).

Begincompetenties

Beschikken over de eindcompetenties van de opleidingsonderdelen Microbiële ecologie, Chemische technologie en Fysicochemie is verplicht.

Eindcompetenties

AC 01.1: De student analyseert en ziet verbanden, met het oog op het oplossen van sectorgebonden vraagstellingen.
Indicator 2: Kan zelfstandig verbanden leggen tussen verschillende kennisaspecten.

AC 03.2: De student is constructief kritisch ingesteld en heeft oog voor alternatieve werkwijzen.
Indicator 1: De student werkt een alternatieve aanpak uit (methode, materialenkeuze,…) en schat ook van deze aanpak de consequenties in.

AC 05.2: De student communiceert mondeling en schriftelijk helder en overtuigend, aangepast aan het niveau van zijn doelgroep.
Indicator 1: De student verduidelijkt zijn visie en beargumenteert overtuigend zijn standpunten. Hij verdedigt die ten aanzien van een brede of gespecialiseerde doelgroep. (mondeling)

BCALG02.1: De student past bestaande en nieuwe technieken toe.
Indicator 1: De student past zelfstandig bestaande en nieuwe technieken toe.

BCMI02.1: De student past milieuwetgeving toe.
Indicator 1: De student beredeneert in team de impact van de milieuwetgeving in een nieuwe context.

Onderwijsorganisatie (omschrijving)

Hoorcolleges en presentaties.

Begeleiding

- Permanente mogelijkheid tot vraagstelling tijdens en/of na de hoorcolleges of oefeningensessies.

- Mogelijkheid tot individuele afspraak met de titularis.

Evaluatie

 Eerste examenkans:

* Periode gebonden evaluatie
Examen :gemengd schriftelijk en mondeling met schriftelijke voorbereiding. Vragen (hoofdzakelijk open vragen) inzake waterbeheer, watergebruik en waterzuivering over onderwerpen en technieken die tijdens de lessenreeks aan bod kwamen. Mogelijke toepassingen en inzichtsvragen.
Mogelijkheid tot tweede examenkans.

* Niet-periode gebonden evaluatie
Niet van toepassing.


Tweede examenkans:
Zie eerste examenkans

Indien een student afwezig is op 1 deelopleidingsonderdeel kan er geen examencijfer voor het samengesteld opleidingsonderdeel berekend worden.
Indien de berekende gewogen score van het samengesteld opleidingsonderdeel meer dan 9 op 20 bedraagt en er is een deelopleidingsonderdeel met een score van minder dan 8 op 20 dan krijgt de student voor het samengesteld opleidingsonderdeel niet de berekende gewogen score maar wordt er automatisch het examencijfer “9 op 20” toegekend .

Boeken en syllabi

2. Syllabi
Integraal Waterbeleid - theorieVerplicht
  • Auteur: Karla Berckmoes
  • Editie: 2018-2019