Hogeschool Gent
Geraard de Duivelstraat 5 - 9000 Gent
Tel: 09 243 33 33 - E-mail: info@hogent.be
Website: www.hogent.be
Integraal waterbeheer7523/4147/1819/2/20
Studiegids

Integraal waterbeheer

7523/4147/1819/2/20
Academiejaar 2018-19
Komt voor in:
  • Bachelor in de chemie, trajectschijf 3
    Afstudeerrichting:
    • milieuzorg
Dit is een samengesteld opleidingsonderdeel.
Studieomvang: 5 studiepunten
Gewicht: 5,00
Totale studietijd: 150,00 uren
Dit samengesteld opleidingsonderdeel bestaat uit volgende delen:
  • Integraal waterbeheer - theorie (3 studiepunten - gewicht: 3,00)
  • Integraal waterbeheer - oefeningen (2 studiepunten - gewicht: 2,00)
Mogelijke grensdata voor leerkrediet: vroegste grensdata van de gevolgde delen van dit opleidingsonderdeel.

Onderwijsorganisatie (studietijd)

Integraal waterbeheer

Delen van het opleidingsonderdeel:
Integraal waterbeheer - theorie
Onderwijs-, leer- en evaluatieactiviteiten
Hoorcollege24,00 uren
Zelfstudie66,00 uren
Integraal waterbeheer - oefeningen
Onderwijs-, leer- en evaluatieactiviteiten
Begeleid zelfstandig/extern werk6,00 uren
Werkcollege18,00 uren
Zelfstudie36,00 uren
Het resultaat wordt berekend op basis van de quoteringen op delen van dit opleidingsonderdeel, dit afgerond tot op een geheel getal.
Deel van opleidingsonderdeelQuotering?Tweede examenkans mogelijk?Wanneer te herkansen?
Integraal waterbeheer - theorieop 20 (tot op een geheel getal)JaEnkel indien niet geslaagd
Integraal waterbeheer - oefeningenop 20 (tot op een geheel getal)JaEnkel indien niet geslaagd
Men kan dit opleidingsonderdeel niet volgen binnen een
  • examencontract (met het oog op het behalen van een creditbewijs).
  • examencontract (met het oog op het behalen van een diploma).
Men kan dit opleidingsonderdeel enkel mits aparte toelating volgen binnen een creditcontract.
Titularis: Berckmoes Karla
Taalvak: Nee
Onderwijstalen: Nederlands
Kalender: Semester 1

Doelstellingen

Delen van het opleidingsonderdeel:
Integraal waterbeheer - theorie
Theoretisch inzicht in integraal waterbeheer en verschillende aspecten uit het domein water. Dit omvat de kennis van opvang en gebruik van regenwater, het aanwenden van infiltratietechnieken het winnen en bereiden van drinkwater, het beheersen van afvalwaterstromen, het aanwenden van de gepaste zuiveringsstrategieën en -technologieën, het kunnen interpreteren van lozingsvergunningen en -voorwaarden. Kennismaking met de regelgeving inzake water afgeleid van de Europese Kaderrichtlijn Water. De student moet aan de hand van aangeleerde vuistregels en strategieën, gekoppeld aan formules in staat zijn de werking van een waterzuiveringsinstallatie te beoordelen, een waterzuiveringsontwerp te ontwikkelen, aspecten van een dimensionering te berekenen.
Integraal waterbeheer - oefeningen
Theoretische en praktische kennis verwerven inzake de verschillende aspecten uit het domein van integraal waterbeheer. Dit omvat de kennis van opvang en gebruik van regenwater, het aanwenden van infiltratietechnieken het winnen en bereiden van drinkwater, het beheersen van afvalwaterstromen, het aanwenden van de gepaste zuiveringsstrategieën en -technologieën, het kunnen interpreteren van lozingsvergunningen en -voorwaarden.
De student moet aan de hand van aangeleerde vuistregels en strategieën, gekoppeld aan formules in staat zijn dimensioneringsberekeningen uit te voeren en een waterzuiveringsontwerp te ontwikkelen. De student moet in staat zijn informatie uit gespecialiseerde literatuur (nationale en internationale) inzake water en watertechnologie op te zoeken en kritisch te verwerken.

Inhoud

Delen van het opleidingsonderdeel:
Integraal waterbeheer - theorie
Het medium water.
De Europese kaderrichtlijn water.
Winning en behandeling van drinkwater.
Opvang en gebruik van regenwater, infiltratietechnieken.
Parameters van waterverontreiniging.
Meettechnologieën : debieten, vuilvrachten.
Bronnen van waterverontreiniging : bevolking, industrie, landbouw, overige. Afvalwaterzuiveringstechnologie :
Bespreking van de primaire zuiveringstechnieken: roosters, snijroosters, zeven, egaliseren, neutraliseren, bezinking, zandvang, vetvang en olieafscheiders, flotatie, coagulatie-flocculatie, precipitatie van zware metalen ...
Bespreking van secundaire of biologische zuiveringstechnieken: actief slibsystemen, biofilters, biorotoren, ondergedompeld belucht vastbed, SAF- systemen, plantensystemen, anaerobe zuiveringssystemen...
Bespreking tertiaire zuivering : nitrificatie, denitrificatie, fosforverwijdering, zandfiltratie, desinfectie. Membraanprocessen (micro-, ultra-, nannofiltratie, omgekeerde osmose, electrodialyse, dialyse, ionenuitwisseling, membraanbioreactoren).
Integraal waterbeheer - oefeningen

Bezoeken van praktijkinstallaties bvb. drinkwaterproductiecentrum Kluizen (VWM), RWZI's Aquafin, WZI's of KWZI's en hierover rapporteren.

Uitvoering van eenvoudige testen ter opvolging van zuiveringstechnieken en installaties.

Aan de hand van opdrachten gespecialiseerde literatuur over waterbeheer opzoeken, raadplegen en verwerken.

Mogelijke deelname aan symposium/studiedag of beurs inzake milieutechnologie (bv. Aquarama)

Volgtijdelijkheid (VT)

geslaagd of gedelibereerd voor Chemische technologie 1 EN geslaagd of gedelibereerd voor Fysicochemie 1 EN geslaagd of gedelibereerd voor Microbiële ecologie EN (eerder ingeschreven voor Milieuwetgeving OF eerder ingeschreven voor Milieuwetgeving en -administratie).

Begincompetenties

Delen van het opleidingsonderdeel:
Integraal waterbeheer - theorie
Beschikken over de eindcompetenties van de opleidingsonderdelen Microbiële ecologie, Chemische technologie en Fysicochemie is verplicht.
Integraal waterbeheer - oefeningen
Beschikken over de eindcompetenties van de opleidingsonderdelen Microbiële ecologie, Chemische technologie en Fysicochemie is verplicht.

Eindcompetenties

Delen van het opleidingsonderdeel:
Integraal waterbeheer - theorie
AC 01.1: De student analyseert en ziet verbanden, met het oog op het oplossen van sectorgebonden vraagstellingen.
Indicator 2: Kan zelfstandig verbanden leggen tussen verschillende kennisaspecten.

AC 03.2: De student is constructief kritisch ingesteld en heeft oog voor alternatieve werkwijzen.
Indicator 1: De student werkt een alternatieve aanpak uit (methode, materialenkeuze,…) en schat ook van deze aanpak de consequenties in.

AC 05.2: De student communiceert mondeling en schriftelijk helder en overtuigend, aangepast aan het niveau van zijn doelgroep.
Indicator 1: De student verduidelijkt zijn visie en beargumenteert overtuigend zijn standpunten. Hij verdedigt die ten aanzien van een brede of gespecialiseerde doelgroep. (mondeling)

BCALG02.1: De student past bestaande en nieuwe technieken toe.
Indicator 1: De student past zelfstandig bestaande en nieuwe technieken toe.

BCMI02.1: De student past milieuwetgeving toe.
Indicator 1: De student beredeneert in team de impact van de milieuwetgeving in een nieuwe context.
Integraal waterbeheer - oefeningen
AC 01.1: De student analyseert en ziet verbanden, met het oog op het oplossen van sectorgebonden vraagstellingen.
Indicator 1: De student verzamelt en interpreteert zelfstandig relevante gegevens en wendt geselecteerde methodes en hulpmiddelen innovatief aan om niet vertrouwde complexe vraagstellingen op te lossen.
 
AC 05.1: De student kent en past het (internationaal) vakjargon correct toe.
Indicator 1: De student past systematisch (internationaal) vakjargon correct toe en actualiseert voortdurend zijn vakjargon, aangepast aan de gespecialiseerde (internationale) context waarin hij zich bevindt.

AC 05.3: De student rapporteert adequaat (mondeling en schriftelijk) en gebruikt daarbij de juiste vakterminologie.
Indicator 1: De student rapporteert en presenteert op een professionele wijze aan leken en experten en gebruikt daarbij de juiste vakterminologie.
Indicator 2: De student rapporteert schriftelijk en traceerbaar over meerdere experimenten op een samenhangende manier en gebruikt daarbij de juiste vakterminologie.

 
AC 07.1: De student zorgt ervoor dat zijn werk beantwoordt aan de gestelde eisen.
Indicator 2: De student beoordeelt zijn resultaat.

BCALG03.2: De student beheert apparatuur.
Indicator 2: De student lost onder begeleiding eenvoudige technische problemen op.

BCALG05.2: De student evalueert en verwerkt wetenschappelijke bronnen.
Indicator 1: De student maakt een samenhangende synthese vanuit meerdere gespecialiseerde bronnen.
 
BCALG09.2: De student werkt veilig.
Indicator 1: De student heeft oog voor mogelijke risico’s en gevaren en kan een risicoanalyse uitvoeren.

BCALG09.3: De student werkt milieubewust.
Indicator 1: De student handelt milieubewust.

BCMI01.2: De student past bestaande milieutechnologieën toe en draagt bij tot het ontwikkelen van nieuwe toepassingen.
Indicator 1: De student past milieutechnologieën toe en draagt bij tot het ontwikkelen van nieuwe toepassingen.
 

Onderwijsorganisatie (omschrijving)

Delen van het opleidingsonderdeel:
Integraal waterbeheer - theorie
Hoorcolleges en presentaties.
Integraal waterbeheer - oefeningen

- Practica

- Oefeningensessies

- Bedrijfsbezoeken

- Mogelijke deelname studiedagen of bezoek aan een milieubeurs

- Individuele of groepsopdracht (bzl)

- Presentaties van individuele of groepsopdracht (bzl)


Begeleiding

Delen van het opleidingsonderdeel:
Integraal waterbeheer - theorie
- Permanente mogelijkheid tot vraagstelling tijdens en/of na de hoorcolleges of oefeningensessies.

- Mogelijkheid tot individuele afspraak met de titularis.
Integraal waterbeheer - oefeningen
- Permanente mogelijkheid tot vraagstelling tijdens en/of na de oefeningensessies en practica.

- Mogelijkheid tot individuele afspraak met de titularis.

Evaluatie

Delen van het opleidingsonderdeel:
Integraal waterbeheer - theorie

 Eerste examenkans:

* Periode gebonden evaluatie
Examen :gemengd schriftelijk en mondeling met schriftelijke voorbereiding. Vragen (hoofdzakelijk open vragen) inzake waterbeheer, watergebruik en waterzuivering over onderwerpen en technieken die tijdens de lessenreeks aan bod kwamen. Mogelijke toepassingen en inzichtsvragen.
Mogelijkheid tot tweede examenkans.

* Niet-periode gebonden evaluatie
Niet van toepassing.


Tweede examenkans:
Zie eerste examenkans

Indien een student afwezig is op 1 deelopleidingsonderdeel kan er geen examencijfer voor het samengesteld opleidingsonderdeel berekend worden.
Indien de berekende gewogen score van het samengesteld opleidingsonderdeel meer dan 9 op 20 bedraagt en er is een deelopleidingsonderdeel met een score van minder dan 8 op 20 dan krijgt de student voor het samengesteld opleidingsonderdeel niet de berekende gewogen score maar wordt er automatisch het examencijfer “9 op 20” toegekend .

Integraal waterbeheer - oefeningen

Eerste examenkans:

* Periode gebonden evaluatie:
Niet van toepassing.

* Niet-periode gebonden evaluatie:
Evaluatie op basis van:
-  gemaakte verslagen - die wetenschappelijk correct moet zijn- van het uitgevoerde praktisch werk, correcte verwerking van de meetresultaten. 
- de praktische uitvoering van labotesten, verantwoord gedrag in het laboratorium, de inzet en zelfstandigheid bij het werk in het labo, correct hanteren van labomateriaal en toestellen, milieubewust handelen in het labo, enz.
- theoretische oefeningen en vraagstukken in verband met sturen en opvolgen van waterzuiveringsinstallaties.
- verslagen of testen over de bedrijfsbezoeken in het kader van het opleidingsonderdeel.
- uitvoering van bzl-opdracht (opzoeken en verwerken van artikels uit de vakliteratuur) en de presentatie hiervan.
 
Tweede examenkans:
* Periode gebonden evaluatie:
 
Niet van toepassing.

* Niet-periode gebonden evaluatie
Mogelijkheid tot tweede examenkans mits behoud van 65% van de punten bekomen in eerste examenkans en herkansing voor de andere 35%. Herkansing bestaat uit een specifieke opdracht.

Indien een student afwezig is op 1 deelopleidingsonderdeel kan er geen examencijfer voor het samengesteld opleidingsonderdeel berekend worden.

Indien de berekende gewogen score van het samengesteld opleidingsonderdeel meer dan 9 op 20 bedraagt en er is een deelopleidingsonderdeel met een score van minder dan 8 op 20 dan krijgt de student voor het samengesteld opleidingsonderdeel niet de berekende gewogen score maar wordt er automatisch het examencijfer “9 op 20” toegekend .

Boeken en syllabi

Integraal waterbeheer

Delen van het opleidingsonderdeel:
Integraal waterbeheer - theorie
2. Syllabi
Integraal Waterbeleid - theorieVerplicht
  • Auteur: Karla Berckmoes
  • Editie: 2018-2019
Integraal waterbeheer - oefeningen
2. Syllabi
Integraal Waterbeleid - oefeningenVerplicht
  • Auteur: Karla Berckmoes
  • Editie: 2018-2019

Studiekosten

Delen van het opleidingsonderdeel:
Integraal waterbeheer - theorie
Zie alle info over bijzondere studiekosten op de website.
Integraal waterbeheer - oefeningen

Verplaatsingskosten voor studie-uitstappen en/of mogelijke deelnamekosten voor studiedag.

Zie alle info over bijzondere studiekosten op de website.

Trefwoorden

Delen van het opleidingsonderdeel:
Integraal waterbeheer - theorie
B260, P305, T270, water, drinkwater, regenwater, afvalwaterzuivering, hergebruik, waterbeheer
Integraal waterbeheer - oefeningen
B260, P305, T270, water, drinkwater, regenwater, afvalwaterzuivering, hergebruik, waterbeheer