Hogeschool Gent
Geraard de Duivelstraat 5 - 9000 Gent
Tel: 09 243 33 33 - E-mail: info@hogent.be
Website: www.hogent.be
Geschiedenis van de wetenschap17546/4147/1819/1/40
Studiegids

Geschiedenis van de wetenschap

17546/4147/1819/1/40
Academiejaar 2018-19
Komt voor in:
  • Bachelor in de chemie, trajectschijf 2
In andere opleidingen:
  • Bachelor in de agro- en biotechnologie als Geschiedenis van de wetenschap
  • Bachelor in de elektromechanica als Geschiedenis van de wetenschap
  • Bachelor in de houttechnologie als Geschiedenis van de wetenschap
  • Bachelor in de modetechnologie als Geschiedenis van de wetenschap
  • Bachelor in de textieltechnologie als Geschiedenis van de wetenschap
  • Bachelor in het vastgoed als Geschiedenis van de wetenschap
Dit is een enkelvoudig opleidingsonderdeel.
Studieomvang: 3 studiepunten
Gewicht: 3,00
Totale studietijd: 75,00 uren
Mogelijke grensdata voor leerkrediet: 15.03.2019 (Semester 2)

Onderwijsorganisatie (studietijd)

Onderwijs-, leer- en evaluatieactiviteiten
Begeleid zelfstandig/extern werk12,00 uren
Hoorcollege24,00 uren
Zelfstudie39,00 uren
Dit opleidingsonderdeel wordt gequoteerd op 20 (tot op een geheel getal).
Tweede examenkans: wel mogelijk.
Men kan dit opleidingsonderdeel enkel mits aparte toelating volgen binnen een
  • creditcontract.
  • examencontract (met het oog op het behalen van een creditbewijs).
  • examencontract (met het oog op het behalen van een diploma).
Titularis: Vanlanduyt Hans
Taalvak: Nee
Onderwijstalen: Nederlands
Kalender: Semester 2

Doelstellingen

De cursus 'Geschiedenis van de Wetenschap' moet opgevat worden als een cultuurhistorische beschouwing doorheen de eeuwen. Sinds hun ontstaan hebben de wetenschappen een bijzondere plaats ingenomen in maatschappij en cultuur.

Door het ontwikkelen van een gevoel voor maatschappelijke verantwoordelijkheid en van inzichten in de onderlinge samenhang van de wetenschappen willen we onze studenten voorbereiden op hun maatschappelijk functioneren binnen hun beroepsomgeving.

Inhoud

De cursus ‘Geschiedenis van de Wetenschap’ wil stilstaan bij de discipline ‘wetenschap’ zelf. Leidt de wetenschappelijke methode tot gefundeerde kennis? Hoe evolueert wetenschap? Het ontstaan van de natuurwetenschappen bij de antieke Griekse filosofen, de ontwikkeling van de klassieke mechanica, het elektromagnetisme en de sterrenkunde komen aan bod. Uit de theorie van Maxwell voor het elektromagnetisme blijkt dat de lichtsnelheid een natuurconstante is. Dit is echter niet in overeenstemming met de klassieke mechanica. De relativiteitstheorie van Einstein, waarin de lichtsnelheid constant is, verandert de visie op tijd en ruimte ingrijpend.

De geneeskunde, ondergaat een heuse ontwikkeling van tovergeneeskunde gebaseerd op drankjes en rituelen tot een wetenschappelijk onderbouwde discipline. De toegenomen kennis van de geneeskunde leidt tot een toenemende interesse in de genetica. In deze context worden wetenschappers van langsom meer geconfronteerd met ethische en sociale vragen.

De cursus ‘Geschiedenis van de wetenschap’ wil ook stilstaan bij actuele thema’s zoals klimaatverandering, de energieproblematiek, de groeiende wereldbevolking, … . Ook nanotechnologie, slimme materialen, tijdreizen, gentherapie, transhumanisme, artificiële intelligentie, … zijn mogelijke onderwerpen.

Volgtijdelijkheid (VT)

Op dit opleidingsonderdeel is er geen volgtijdelijkheid van toepassing.

Begincompetenties

Voor de cursus 'Geschiedenis van de Wetenschap' zijn geen specifieke begincompetenties vereist.

Eindcompetenties

1. De student is in staat om bepaalde wetenschappelijke theorieën en technologische ontwikkelingen in een maatschappelijke context te plaatsen.

Indicatoren:
• De student kan de ontwikkeling van een wetenschappelijke discipline in hoofdlijnen samenvatten.
• Bepaalde ontdekkingen en ontwikkelingen hebben een grote verandering teweeg gebracht. De student kan de wetenschappelijke of maatschappelijke impact van deze verandering beschrijven.
• De student kan aangeven waarom bepaalde ontdekkingen of ontwikkelingen een grote verandering teweeggebracht hebben. De student kan uitleggen wat deze verandering inhoudt en toelichten waarom ze belangrijk is.

2. De student kan in discussie gaan rond bepaalde ethische en wetenschappelijke stellingen.

Indicatoren:
• De student staat open voor een andere mening. De student kan de andere mening analyseren en toetsen aan zijn eigen standpunt.
• De student kan zijn eigen visie, genuanceerd, met argumenten verdedigen.

Algemene competentie : Kritische ingesteldheid.
De studenten kunnen de wetenschappelijke toepassingen met een kritische kijk benaderen.

Indicatoren:
• De student kan van een technologische ontwikkeling of ethisch standpunt mogelijke voordelen, nadelen, gevaren of misbruiken aangeven.
• De student kan een technologische ontwikkeling of ethisch stelling vanuit verschillende standpunten benaderen. Hij kan uitleggen waarom de ontwikkeling of stelling voor de ene persoon of belangengroep voordelen oplevert terwijl dezelfde ontwikkeling of stelling voor een andere persoon of belangengroep mogelijk nadelen oplevert of gevaren inhoudt.

Onderwijsorganisatie (omschrijving)

Interactieve hoorcolleges, ondersteund door videomateriaal.

Begeleiding

Er bestaat de mogelijkheid tot een individueel gesprek met de lesgever.

Evaluatie

Mondeling examen met schriftelijke voorbereiding. In het kader van BZL wordt een korte verhandeling geschreven over één van de opgegeven thema's. De scriptie wordt beschouwd als de schriftelijke voorbereiding voor de eerste examenvraag; 30 % van de te behalen punten.

Tweede examenkans mogelijk.

Boeken en syllabi

1. Verplicht aan te kopen boeken
Geschiedenis van de wetenschap (KEUZEVAK)Verplicht
  • Auteur: Hans Vanlanduyt
  • Uitgever: Academia Press
  • Editie: 2019
  • ISBN-nr: 978-94-014-7870-0

Studiekosten

Boek € 15.

Trefwoorden

Wetenschapsleer - Geschiedenis van de wetenschap