Hogeschool Gent
Geraard de Duivelstraat 5 - 9000 Gent
Tel: 09 243 33 33 - E-mail: info@hogent.be
Website: www.hogent.be
Analysetechnieken - oefeningen23013/4147/1819/712/34
Studiegids

Analysetechnieken - oefeningen

23013/4147/1819/712/34
Academiejaar 2018-19
Komt voor in:
  • Bachelor in de chemie, trajectschijf 2
Dit is een deel van het opleidingsonderdeel Analysetechnieken.
Studieomvang: 3 studiepunten
Gewicht: 3,00
Totale studietijd: 90,00 uren
Mogelijke grensdata voor leerkrediet: 01.12.2018 (Semester 1)

Onderwijsorganisatie (studietijd)

Onderwijs-, leer- en evaluatieactiviteiten
Werkcollege48,00 uren
Zelfstudie42,00 uren
Dit deel van het opleidingsonderdeel 'Analysetechnieken' wordt gequoteerd op 20 (tot op een geheel getal).
Tweede examenkans: 
  • wel mogelijk.
  • indien in eerste examenkans niet geslaagd voor opleidingsonderdeel 'Analysetechnieken', moet dit deel enkel herkanst worden indien niet geslaagd.
Titularis: De Vynck Valérie
Taalvak: Nee
Onderwijstalen: Nederlands
Kalender: Semester 1

Doelstellingen

De student de fundamentele principes bijbrengen van de analytische technieken zowel de klassieke volumetrische als de instrumentele methodes. Als toepassing daarop wordt via een aantal oefeningen praktische ervaring opgedaan in de volumetrie en de instrumentele analyse. Hierbij wordt o.a. aandacht besteed aan de nauwkeurigheid bij het uitvoeren van opdrachten. De student leert hoe men via metingen en berekeningen komt tot de kwantitatieve resultaten. Op de analyseresultaten worden enkele concepten van kwaliteitscontrole uitgevoerd. Op de gevaren van chemische producten wordt de aandacht gevestigd via het opstellen van het veiligheidsrapport van de gebruikte chemische producten.

Inhoud

- Uitvoeren van redoxtitraties, neerslagtitraties en complexometrische titraties
- Meten van geleidbaarheid en conductometrische titraties
- Titraties, ijking en metingen met glaselektroden
- Toepassingen op spectrofotometrie
- Kwantitatieve analysen via ijklijn
- Kjeldahl analyse

Begincompetenties

Beschikken over de eindcompetenties van het opleidingsonderdeel Algemene en anorganische chemie is verplicht.

Eindcompetenties

AC 05.1: De student kent en past het (internationaal) vakjargon correct toe.
Indicator 1: De student past systematisch (internationaal) vakjargon correct toe en actualiseert voortdurend zijn vakjargon, aangepast aan de gespecialiseerde (internationale) context waarin hij zich bevindt.

BCALG01.1: De student beschikt over voldoende kennis om analyses uit te voeren
Indicator 1: De student kent en begrijpt complexe analysemethoden wat betreft principe, uitvoering en toepassing.

BCALG01.2: De student voert analyses correct uit.
Indicator 1: De student voert aan de hand van een werkwijze een complexe analysemethode en/of techniek zelfstandig en efficiënt uit.

BCALG01.3: De student beheerst een brede waaier aan instrumentele analysetechnieken.
Indicator 1: De student kent complexe instrumentele analysetechnieken en voert ze zelfstandig uit.

BCALG02.1: De student past bestaande en nieuwe technieken toe.
Indicator 1: De student past zelfstandig bestaande en nieuwe technieken toe.

BCALG03.1: De student bedient apparatuur
Indicator 1: De student bedient apparatuur aan de hand van de technische handleiding

BCALG03.2: De student beheert apparatuur.
Indicator 1: De student voert zelfstandig kalibraties uit.

BCALG07.1: De student noteert, verwerkt en interpreteert analyse- en onderzoeksresultaten op een kritische wijze. Hij beschikt hiervoor over de gepaste ICT-vaardigheden.
Indicator 1: De student gebruikt zelfstandig de correcte methode en software om complexe onderzoeksgegevens en analyseresultaten te verwerken.

BCALG07.2: De student verwerkt de onderzoeksgegevens en analyseresultaten statistisch.
Indicator 1: De student verwerkt zelfstandig onderzoeksgegevens en analyseresultaten volgens statistische methoden.

BCALG07.3: De student interpreteert kritisch resultaten.
Indicator 1: De student interpreteert zelfstandig resultaten in de correcte (bio-)chemische context.

BCALG09.2: De student werkt veilig.
Indicator 1: De student heeft oog voor mogelijke risico’s en gevaren en kan een risicoanalyse uitvoeren.

BCALG09.3: De student werkt milieubewust.

Indicator 1: De student handelt milieubewust.

Onderwijsorganisatie (omschrijving)

begeleide praktische oefeningen in het labo en controle van de theoretische kennis aan de hand van korte kennistesten bij aanvang van het practicum.

Begeleiding

De student krijgt continue begeleiding en bijsturing tijdens de praktische oefeningen waarbij steeds kort op de bal gespeeld wordt. Met de bijsturing wordt bedoeld: een snelle feedback op de theoretische voorbereidingstesten, een continue en adequate begeleiding tijdens de praktische uitvoering van de proeven en een snelle teruggave van de verbeterde en becommentarieerde verslagen.

Evaluatie

Eerste examenkans
Niet-periodegebonden evaluatie van praktische vaardigheden en kennis.     

 

Studenten worden gequoteerd op hun voorbereiding van de proeven, indien deze niet correct is kan de toegang tot het labo geweigerd worden zonder quotatie.

Studenten worden gequoteerd op hun theoretische kennis (voorbereidingstesten + 1  algemene grote test),

Studenten worden gequoteerd op het schrijven van een wetenschappelijk verslag (lay-out, correct taalgebruik, inhoud, statistiek, grafieken, rekenfouten, resultaat, risicoanalyse en afval) waarbij het analytisch resultaat van de metingen doorslaggevend is.   

De algemene labovaardigheden (gedrag, attitude, omgaan met producten en materiaal/toestellen, pipetteren, oplossingen maken, deadlines respecteren) worden gevolgd, bijgestuurd en gequoteerd.

 

Het regelement van het labo dient gerespecteerd te worden, indien afwijkend gedrag vertoond wordt zal de toegang tot het labo ontzegd worden en kan er geen quotatie gegeven worden.

Tweede examenkans
Tweede examenkans enkel mogelijk voor de theoretische test (10% van de punten)

Indien een student afwezig is op 1 deelopleidingsonderdeel kan er geen examencijfer voor het samengesteld opleidingsonderdeel berekend worden.

Indien de berekende gewogen score van het samengesteld opleidingsonderdeel meer dan
9 op 20 bedraagt en er is een deelopleidingsonderdeel met een score van minder dan 8 op
20 dan krijgt de student voor het samengesteld opleidingsonderdeel niet de berekende
gewogen score maar wordt er automatisch het examencijfer “9 op 20” toegekend


Boeken en syllabi

2. Syllabi
Analysetechnieken practicumVerplicht
  • Auteur: Dr. Sc. De Vynck V.
  • Editie: 2018-2019
Analysetechnieken Practicum van AnalysetechniekenVerplicht
  • Auteur: Dr. Sc. De Vynck V.
  • Editie: 2018-2019