Hogeschool Gent
Geraard de Duivelstraat 5 - 9000 Gent
Tel: 09 243 33 33 - E-mail: info@hogent.be
Website: www.hogent.be
Partim Commerciële technieken en verhandelen van effecten28301/4145/1819/23143/63
Studiegids

Partim Commerciële technieken en verhandelen van effecten

28301/4145/1819/23143/63
Academiejaar 2018-19
Komt voor in:
  • Bachelor in het bedrijfsmanagement, trajectschijf 2
    Afstudeerrichting:
    • financie- en verzekeringswezen
Dit is een deel van het opleidingsonderdeel Integraal project particulieren I.
Studieomvang: 4 studiepunten
Gewicht: 4,00
Totale studietijd: 100,00 uren
Mogelijke grensdata voor leerkrediet: 01.12.2018 (Semester 1)

Onderwijsorganisatie (studietijd)

Onderwijs-, leer- en evaluatieactiviteiten
Begeleid zelfstandig/extern werk32,00 uren
Hoorcollege
Werkcollege
Zelfstudie68,00 uren
Dit deel van het opleidingsonderdeel 'Integraal project particulieren I' wordt gequoteerd op 20 (tot op een geheel getal).
Tweede examenkans: 
  • wel mogelijk.
  • indien in eerste examenkans niet geslaagd voor opleidingsonderdeel 'Integraal project particulieren I', moet dit deel enkel herkanst worden indien niet geslaagd.
Titularis: Van Doorslaer Jan
Andere docenten: Declerck Lieslot
Taalvak: Nee
Onderwijstalen: Nederlands
Kalender: Semester 1

Doelstellingen

Partim Commerciële technieken en verhandelen van effecten
De student verwerft inzicht in het koopgedrag van een consument in de financiële diensten- en verzekeringssector en verwerft de vaardigheid om een verkoopgesprek bij een potentiële en/of bestaande klant te voeren en succesvol af te sluiten.
De student vergelijkt verschillende beleggingsinstrumenten en krijgt inzicht in de werking van de markten waarop ze verhandeld worden.
De student moet in staat zijn om koersgegevens en andere relevante financiële informatie op te zoeken en te interpreteren, alsook om de opbrengst of het rendement van elk instrument te berekenen. Hij moet met de verschillende beleggingsproducten kunnen omgaan en ze beoordelen en onderling vergelijken op basis van relevante beleggingscriteria, o.m. return, risico’s, liquiditeit, fiscaliteit en de kosten.

Inhoud

Commerciële technieken: 

  • Persoonlijkheidskenmerken van een cliëntenadviseur/relatiebeheerder in de financiële en verzekeringssector;
  • Koopgedrag van de afnemer van financiële en verzekeringsproducten: klantensegmenten, beslissing nemers, factoren die het koopgedrag beïnvloeden, klantentypologieën;
  • Voorbereiden van een verkoopgesprek volgens de fasen in de verkoopcyclus, voeren van een (telefonisch) prospectiegesprek, introductie, behoeften analyse door gebruik van vraagstellingstechnieken, argumenteren, demonstreren en presenteren, onderhandelen, omgaan met bezwaren, afsluiten, klantgerichte nazorg. Dit telkens vanuit een ethisch perspectief.

Verhandelen van effecten: beoordeling van 

  • De vermogensvorming
  • De beurs
  • Beleggen en macro-economie
  • Spaarproducten (spaarrekening, kasbon, termijnrekening, staatsbon)
  • Verzekeringsbon en verzekeringsrekening
  • Obligaties en obligatiemarkten
  • Aandelen en aandelenbeurzen
  • Afgeleide producten (opties, warrants, turbo’s, futures)
  • Vastgoedbevaks en vastgoedcertificaten
  • Beleggingsfondsen en trackers
  • Pensioensparen
  • Grondstoffen

Begincompetenties

Raadpleeg de rubriek volgtijdelijkheid

gelijktijdig op te nemen met "beurs en beleggingen"

Eindcompetenties (tekst)

1. Kan een adviserend verkoopgesprek voorbereiden en voeren, rekening houdend met het specifieke koopgedrag van de afnemer van financiële- en verzekeringsproducten

Indicatoren:

  • kan modellen van koopgedrag verklaren en met elkaar vergelijken
  • kan inschatten welk soort gedrag nodig is in diverse verkoopsituaties
  • begrijpt de psychologie van het verkoopgesprek en kan dit concreet evalueren en toepassen
  • kan een prospectiegesprek voeren met een potentiële klant
  • kan de behoeften van de klant analyseren
  • kan de koopmotieven van de klant achterhalen
  • kan de juiste vragen stellen op de juiste momenten in een verkoopgesprek
  • kan in een verkoopgesprek overtuigen door onderbouwing met gepaste argumenten
  • kan onderhandelen over de financiële aspecten van de verkoop
  • kan bezwaren van de klant op de gepaste manier weerleggen
  • kan een verkoopgesprek succesvol afsluiten
  • kan de verkoop opvolgen met het oog op een lange termijn relatie
  • kan klantgericht en deontologisch correct handelen in een werkomgeving
  • kan zowel verbaal als schriftelijk vlot communiceren

2. Kan relevante gegevens verzamelen en innovatief aanwenden in het klantgericht advies

Indicatoren:

  • kan op een efficiënte en effectieve manier informatie vergaren, kritisch analyseren en bruikbaar maken als voorbereiding op het klantgericht advies
  • kan via vakliteratuur de voortdurend evoluerende financiële en economische realiteit volgen
  • kan verbanden leggen tussen de gegevens en daar conclusies uit trekken
  • kan verschillende beleggingsproducten vergelijken op basis van relevante beleggingscriteria zoals return, risico, liquiditeit, fiscaliteit en kosten
  • kan verbanden leggen tussen de algemeen economische omgeving en de prijsevolutie van de beleggingsinstrumenten
  • kan uitleggen hoe orders worden doorgegeven, uitgevoerd en verwerkt.

3. Kan klantgericht en deontologisch correct handelen in een werkomgeving

Indicatoren:

  • geeft blijk van commercieel inzicht en het nodige zelfvertrouwen
  • kan goed luisteren en geeft blijk van de nodige empathie
  • kan omgaan met klachten
  • aanvaardt kritiek zonder defensief of vijandig te worden
  • blijft integer bij onethische voorstellen
  • kan klanten op een gerichte manier begeleiden en raad geven in hun keuzeproces

4. kan resultaat- en oplossingsgericht werken in teamverband, gaat op een professionele manier om met taken en streeft naar een hoge leerbereidheid

Indicatoren:

  • kan een opdracht accuraat en nauwkeurig uitvoeren.
  • kan analytisch en probleemoplossend denken en toetst daarbij de theorie aan de praktijk.
  • kan resultaat- en oplossingsgericht werken
  • kan in een team samenwerken en een constructieve bijdrage leveren
  • kan instaan voor een verantwoorde taakverdeling binnen een team
  • kan omgaan met kritiek en geeft op een professionele manier feedback
  • respecteert deadlines bij het afwerken van taken
  • is leergierig en is steeds bereid de verworven kennis te verbreden of te verdiepen

Onderwijsorganisatie (omschrijving)

Hoorcollege aangevuld met oefeningen, opdrachten, rollenspel. (commerciële technieken)
Begeleid zelfstandig en extern werk en zelfstudie (verhandelen van effecten)

Begeleiding

De student kan steeds bij de vaklector terecht voor vragen en begeleiding.

Evaluatie (tekst)

  • Eerste examenkans:
    • niet-periode gebonden evaluatie: 100%
      • observatie verkoopgesprek en rollenspel verkoopgesprek 50% van de eindbeoordeling
      • paper verhandelen van effecten 50% van de eindbeoordeling          
    • periode gebonden evaluatie: /
  • Tweede examenkans:
    • 100 % mondeling examen (commerciële technieken) voor 50% van de eindbeoordeling        
    • 100% samenstellen portfolio (verhandelen van effecten) voor 50% van de eindbeoordeling

Andere studiematerialen

Via Chamilo: slides en teksten via Chamilo; indien gewenst printen de studenten zelf de documenten