Hogeschool Gent
Geraard de Duivelstraat 5 - 9000 Gent
Tel: 09 243 33 33 - E-mail: info@hogent.be
Website: www.hogent.be
Productinnovatie en trendanalyse28327/4145/1819/1/45
Studiegids

Productinnovatie en trendanalyse

28327/4145/1819/1/45
Academiejaar 2018-19
Komt voor in:
  • Bachelor in het bedrijfsmanagement, trajectschijf 2
    Afstudeerrichting:
    • marketing
In andere opleidingen:
  • Bachelor in het bedrijfsmanagement als Productinnovatie en trendanalyse
Dit is een enkelvoudig opleidingsonderdeel.
Studieomvang: 4 studiepunten
Gewicht: 4,00
Totale studietijd: 100,00 uren
Mogelijke grensdata voor leerkrediet: 01.12.2018 (Semester 1)

Onderwijsorganisatie (studietijd)

Onderwijs-, leer- en evaluatieactiviteiten
Begeleid zelfstandig/extern werk
Hoorcollege24,00 uren
Werkcollege12,00 uren
Zelfstudie64,00 uren
Dit opleidingsonderdeel wordt gequoteerd op 20 (tot op een geheel getal).
Tweede examenkans: wel mogelijk.
Men kan dit opleidingsonderdeel niet volgen binnen een
  • examencontract (met het oog op het behalen van een creditbewijs).
  • examencontract (met het oog op het behalen van een diploma).
Men kan dit opleidingsonderdeel enkel mits aparte toelating volgen binnen een creditcontract.
Titularis: Lavaerts Peter
Andere docenten: Couck Petra
Taalvak: Nee
Onderwijstalen: Nederlands
Kalender: Semester 1

Doelstellingen

Dit opleidingsonderdeel beoogt een verdere uitdieping van het leren strategisch denken, maar ook het kennismaken met technieken om op een optimale manier in te spelen op veranderingen, groei te initiëren en met een innovatieve blik maatschappelijke problemen aan te pakken.
Vooral het belang van innovatie voor de organisatie en de verschillende benaderingen op het vlak van innoveren worden besproken.
De studenten zullen inzicht krijgen in het begrip trends, hoe het ontstaansproces van een trend er uitziet en welke types trends er onderscheiden kunnen worden. Ook de maatschappelijke omgeving, het individu, lifestyle en de functie van de media worden verder geanalyseerd, op zich belangrijke gegevens wanneer het aankomt op de feitelijke uitvoering van trendanalyse.
De student leert het gebruik van trend- en brainstormingtools rond nieuwe creatieve ideeën en innovaties.

Inhoud

Innovatie
  • Wat is innoveren?
  • Soorten innovatie
  • Verschillende aspecten van innoveren: strategie, klanten & technologie
Marktintroductie van een innovatie
Voor- en nadelen van innoveren

Trendanalyse

  • Inleiding tot trends
  • Ontstaan van trends (Trendmodel)
  • Inventarisatie en uitdieping van actuele trends
  • Trends- en brainstormtools rond innovatie en creativiteit

Volgtijdelijkheid (VT)

geslaagd of gedelibereerd voor Marketingstrategie EN geslaagd of gedelibereerd voor Consumentenpsychologie.

Begincompetenties

In de facultaire onderwijs- en examenregeling (FOER) vind je de afspraken inzake volgtijdelijkheid die voor dit opleidingsonderdeel van toepassing zijn

Eindcompetenties (tekst)

De student
1. heeft kennis en inzicht over strategische rol van innovaties voor een organisatie.

Indicatoren:

 • kan het belang van innovatie toelichten
• kan de verschillende soorten innovaties herkennen en bespreken.
• kan de adoptie en verspreiding van innovaties aan de hand van verschillende modellen toelichten.

2. heeft een ruime kennis rond het begrip trends en trendanalyse.

Indicatoren :

  • Heeft kennis van de huidige en toekomstige maatschappelijke studies
  • Heeft kennis van het begrip trends
  • Kan de verschillende types trends benoemen en definiëren
  • Heeft kennis van hoe trends precies ontstaan
  • Heeft kennis van de verschillende domeinen van de maatschappij.

3. kan de theoretische kennis omzetten in praktische toepassingen die relevant zijn voor het implementeren van trends en trendanalyse in het productbeleid van een bedrijf. 

Indicatoren:

  • kan trends in de praktijk spotten, analyseren en interpreteren;
  • kan aantonen en beschrijven op welke trend(s) een bepaald product inspeelt;
  • kan consumententrends identificeren d.m.v. enkele voorbeelden in de marktomgeving;
  • kan zelf een inventarisatie opstellen van actuele trends + mindmappen;
  • kan tools toepassen om tot nieuwe producten te komen (bv GPS voor ondernemingen).

Onderwijsorganisatie (omschrijving)

Leergesprek, casusgestuurd onderwijs, seminarie rond creativiteitssessies, excursie
Begeleid Zelfstandig Leren/werken

Begeleiding

Individuele vragen en studieproblemen kunnen steeds met de lector worden besproken.
Integratie van feedbackmomenten in de praktijkopdrachten

Evaluatie (tekst)

  • Eerste examenkans:
    • niet-periode gebonden evaluatie: 50% projecten (aanwezigheid vereist op de seminariemomenten, geen inhaal mogelijkheid)
    • periode gebonden evaluatie: 50% schriftelijk examen met open vragen

  • Tweede examenkans:
    • 100% schriftelijk examen met open vragen

Boeken en syllabi

1. Verplicht aan te kopen boeken
InnovatiemanagementVerplicht
  • Auteur: Eelko Huizingh
  • Uitgever: Pearson Benelux
  • Editie: 3de editie 2015
  • ISBN-nr: 978-90-430-3227-8

Andere studiematerialen

Via Chamilo - indien gewenst printen de studenten zelf de documenten
Studiereis en/of extra muros activiteiten: Trendtour; 5,00 euro

Studiekosten

Innovatiemanagement tegen marktprijs
Via Chamilo - indien gewenst printen de studenten zelf de documenten
Studiereis en/of extra muros activiteiten: Trendtour; 5,00 euro

Trefwoorden

innovatie, productbeleid, trendanalyse