Academiejaar
2018-19
Komt voor in:
- Bachelor in het bedrijfsmanagement, trajectschijf 3
Keuzeoptie van afstudeerrichting:
- 3MK - Keuzetraject Verkoop- en inkoopmanagement binnen marketing
In andere opleidingen:
-
Bachelor in het bedrijfsmanagement als Verkoop- en accountmanagement: Partim Verkoopmanagement
Dit is een deel van het opleidingsonderdeel Verkoop- en accountmanagement.
Studieomvang:
4 studiepunten
Gewicht:
4,00
Totale studietijd: 100,00 uren
Mogelijke grensdata voor leerkrediet: 01.12.2018 (Semester 1)
Onderwijsorganisatie (studietijd)
Dit deel van het opleidingsonderdeel 'Verkoop- en accountmanagement' wordt gequoteerd op 20 (tot op een geheel getal).
Tweede examenkans:
- wel mogelijk.
- indien in eerste examenkans niet geslaagd voor opleidingsonderdeel 'Verkoop- en accountmanagement', moet dit deel enkel herkanst worden indien niet geslaagd.
Titularis: De Geeter Anne
Andere docenten: Van Der Elst Sarie, Van Eynde Ruth
Taalvak: Nee
Onderwijstalen: Frans, Nederlands
Kalender: Semester 1
Doelstellingen
Het opleidingsonderdeel Verkoopmanagement zal de student(e) een grondig inzicht verschaffen in de strategische en operationele aspecten van salesmanagement, zowel nationaal als internationaal. Er wordt ook aandacht besteed aan coaching en motivering van het verkoopteam, en aspecten van verkoopleiderschap. Stapsgewijs wordt aangeleerd om een verkoopplan te schrijven.
Inhoud
Salesmanagement in een veranderende omgeving
Salesplanning
Analyse van klantenbestanden en berekenen van customer lifetime value
Het budgetteren van de saleskosten en salesforecasting
Salesorganisatie nationaal en internationaal
Leidinggeven aan het salesteam
Sales Performancemanagement
Begincompetenties
In de facultaire onderwijs- en examenregeling (FOER) vind je de afspraken inzake volgtijdelijkheid die voor dit opleidingsonderdeel van toepassing zijn
Eindcompetenties (tekst)
1. Kan met kennis en inzicht een verkoopplan ontwikkelen en kritisch evalueren [MK7]
Indicatoren :
• Kan plannen en organiseren
• Heeft cijfermatig inzicht
• Kan keuzes verantwoorden
2. Kan met behulp van leidinggevenden, op een gestructureerde en efficiënte manier, een (intern en extern) verkoopteam begeleiden om zo de commerciële doelstellingen van de organisatie te behalen [MK7]
Indicatoren :
• Heeft visie en strategie
• Weet hoe een verkooporganisatie werkt en op prestaties beoordeeld wordt
• Kan luisteren en samenwerken
• Stelt creatieve oplossingen voor
• Kan zichzelf managen
• Kan leidinggeven
• Kent basisnoties van coaching en het sturen op motivatie van een verkoopteam
Onderwijsorganisatie (omschrijving)
Hoorcollege, casusgestuurd onderwijs, gastcollege
Begeleiding
Individuele leerproblemen op eigen initiatief melden aan de docent.
Formatieve feedback
Evaluatie (tekst)
- Eerste examenkans:
- niet-periode gebonden evaluatie: niet van toepassing
- periode gebonden evaluatie: 65% schriftelijk examen (open vragen) en 35% examen met uitwerking op de computer
- Tweede examenkans:
- 65% schriftelijk examen (open vragen) en 35% examen met uitwerking op de computer
Boeken en syllabi
1. Verplicht aan te kopen boeken
SalesmanagementVerplicht - Auteur: Gerbrand Rustenberg en Arnold Steenbek
- Uitgever: Noordhoff Uitgevers
- Editie: 5de druk- 2016
- ISBN-nr: 978-90-018-6293-0