Academiejaar
2018-19
Komt voor in:
- Bachelor in het bedrijfsmanagement, trajectschijf 2
In andere opleidingen:
-
Bachelor in het bedrijfsmanagement als Business-to-business marketing
Dit is een enkelvoudig opleidingsonderdeel.
Studieomvang:
3 studiepunten
Gewicht:
3,00
Totale studietijd: 75,00 uren
Mogelijke grensdata voor leerkrediet: 01.12.2018 (Semester 1)
Onderwijsorganisatie (studietijd)
Dit opleidingsonderdeel wordt gequoteerd op 20 (tot op een geheel getal).
Tweede examenkans: wel mogelijk.
Men kan dit opleidingsonderdeel enkel mits aparte toelating volgen binnen een
- creditcontract.
- examencontract (met het oog op het behalen van een creditbewijs).
- examencontract (met het oog op het behalen van een diploma).
Titularis: De Geeter Anne
Andere docenten: Desmet Regine, Standaert Willem
Taalvak: Nee
Onderwijstalen: Nederlands
Kalender: Semester 1
Doelstellingen
De doelstellingen van de Business-to-business marketing cursus voor de studenten zijn:
- een duidelijk inzicht verwerven in de specifieke karakteristieken van marketing in een business-to-business omgeving, waaronder het zakelijk inkoopgedrag, de DMU, de afgeleide vraag, het inkoopproces en de inkoopstrategieën
- marktonderzoeksmethoden kunnen toepassen in een business-to-business omgeving
- de zakelijke marketing strategie, marktsegmentatie, "market targeting" en positionering kunnen toepassen
- een marketing plan kunnen interpreteren, toepassen, en evalueren
- de instrumenten van de business-to-business marketing mix kunnen hanteren
- de rol van verkoop en relatie-management in zakelijke markten analyseren
- de toepassingen van internet en andere digitale technologie op zakelijke marketing evalueren
Inhoud
- Inzicht in het inkoopgedrag van zakelijke markten
- kenmerken van het zakelijk koopgedrag
- de DMU-analyse
- het inkoopportfolio en de inkoopstrategieën
- marktonderzoek
2. Marketing Planning & Strategie
- grondslagen voor het segmenteren van zakelijke markten
- doelmarkten kiezen
- positionering
- een marketing plan opstellen, uitvoeren, en evalueren
3. Marketingmix voor zakelijke markten
- product en service strategieën
- prijsstrategieën en - methoden
- distributiekanaalbeslissingen, - structuren en -netwerken
- communicatiebeleid
- verkoop en relatiemanagement
Begincompetenties
In de facultaire onderwijs- en examenregeling (FOER) vind je de afspraken inzake volgtijdelijkheid die voor dit opleidingsonderdeel van toepassing zijn
Eindcompetenties (tekst)
1. Kan marketingbeslissingen naar B2B afnemers (endusers, OEM’s of resellers) kritisch evalueren en combineren vanuit een gefundeerd inzicht in de motivaties van inkopers en de noden van klant-organisaties [MK4].
Indicatoren:
- kan vakterminologie correct gebruiken;
- kan begrippen uit het vakgebied adequaat verklaren;
- kan informatie en instrumenten toepassen in nieuwe situaties.
2. Kan relevante gegevens verzamelen en aanwenden om in een B2B omgeving marketingstrategische problemen op te lossen [MK5].
Indicatoren:
- integreert nieuwe kennis in bestaande;
- past opgedane inzichten en kennis in de praktijk toe.
Onderwijsorganisatie (omschrijving)
Activerend hoorcollege, casus-gestuurd onderwijs, gastcolleges, bedrijfsbezoek
Begeleiding
Individuele leerproblemen op eigen initiatief melden aan de docent.
De docent staat ter beschikking voor vragen voor en na de lesactiviteiten.
Formatieve feedback:
Feedback tijdens de les
Evaluatie (tekst)
- Eerste examenkans:
- niet-periode gebonden evaluatie: /
- periode gebonden evaluatie: 100% schriftelijk examen
- Tweede examenkans:
- niet-periode gebonden evaluatie : niet van toepassing
- periode gebonden evaluatie : 100% schriftelijk examen
Boeken en syllabi
1. Verplicht aan te kopen boeken
Business marketingVerplicht - Auteur: Kees Gelderman, Paul Ghijsen, Hein van der Hart
- Uitgever: Noordhoff Uitgevers
- Editie: meest recent
- ISBN-nr: 978-90-017-3449-7
Studiekosten
Business marketing - 57, 00 euro
Studiereis en/of extra muros activiteiten: bedrijfsbezoeken; vervoerskosten : 10 euro
Trefwoorden
Business marketing, Inkoopbeleid, Koopgedrag zakelijke klanten, Marketingmix in de business-to-business omgeving.
IWETO-code: S191 Marktstudie.