Academiejaar
2018-19
Komt voor in:
- Bachelor in het bedrijfsmanagement, trajectschijf 2
In andere opleidingen:
-
Bachelor in het bedrijfsmanagement als Marketingcommunicatie I
Dit is een enkelvoudig opleidingsonderdeel.
Studieomvang:
5 studiepunten
Gewicht:
5,00
Totale studietijd: 125,00 uren
Mogelijke grensdata voor leerkrediet: 15.03.2019 (Semester 2)
Onderwijsorganisatie (studietijd)
Dit opleidingsonderdeel wordt gequoteerd op 20 (tot op een geheel getal).
Tweede examenkans: wel mogelijk.
Men kan dit opleidingsonderdeel niet volgen binnen een
- examencontract (met het oog op het behalen van een creditbewijs).
- examencontract (met het oog op het behalen van een diploma).
Men kan dit opleidingsonderdeel enkel mits aparte toelating volgen binnen een creditcontract.
Titularis: De Geeter Anne
Andere docenten: Desmet Regine, Swinnen Jeroen
Taalvak: Nee
Onderwijstalen: Nederlands
Kalender: Semester 2
Doelstellingen
De studenten zien de plaats en functie van de marketingcommunicatie binnen het referentiekader van marketing alsook als resultante van de strategie van de organisatie.
Vertrekkende vanuit de algemene principes van het marketingbeleid, zoals aangeleerd in het eerste jaar, biedt het opleidingsonderdeel Marketingcommunicatie I een verdere uitdieping op het vlak van communicatie. Hierbij moeten de studenten kennis en inzicht hebben in alle bouwstenen van het marketingcommunicatieplan en in de logische opbouw ervan.
Inhoud
1 Marketing en communicatie
- Marketingcommunicatie en andere marketinginstrumenten
- Communicatiemix van een onderneming
- Kritiek en regelgeving
- Werking van marketingcommunicatie
2 Het marketingcommunicatieplan
3. Onderdelen van het marketingcommunicatieplan
- Merkanalyse
- Marketingcommunicatiedoelgroep
- Marketingcommunicatiedoelstellingen
- Marketingcommunicatiestrategie
- Mediakeuze
- Creatieve ontwikkeling
- Marketingcommunicatiebudget
- Evaluatie
Begincompetenties
In de facultaire onderwijs- en examenregeling (FOER) vind je de afspraken inzake volgtijdelijkheid die voor dit opleidingsonderdeel van toepassing zijn
Eindcompetenties (tekst)
1. Plant een marketingcommunicatiebeleid in het licht van de gekozen marketingstrategie [MK6].
Indicatoren:
- kan marketingcommunicatie kaderen binnen marketing & de marketingstrategie van de onderneming;
- heeft kennis van de onderdelen van een strategisch marketingcommunicatieplan;
- kan een marketingcommunicatieplan (cross-mediale reclamecampagne) kritisch evalueren.
2. Heeft grondige kennis van en inzicht in de marketingcommunicatie-mix [MK6].
Indicatoren:
- beheerst en begrijpt de vakterminologie;
- heeft kennis van trends en deontologie.
3.Kan handelen in een complexe en gespecialiseerde context met als doel het efficiënt finaliseren van opdrachten [BM8].
Indicatoren:
- beschikt over de nodige communicatievaardigheid;
- beschikt over de nodige ondernemingszin: creativiteit, initiatief name en doorzettingsvermogen;
- kan kritisch reflecteren;
- kan informatie verwerken;
- kan oplossingsgericht werken;
- neemt medeverantwoordelijkheid op in teamverband.
Onderwijsorganisatie (omschrijving)
Hoorcollege, onderwijsleergesprek, casus-gestuurd onderwijs, gastcolleges, bedrijfsbezoek(en).
Begeleiding
De lector is beschikbaar voor het beantwoorden van vragen.
Evaluatie (tekst)
Eerste examenkans:
o niet-periode gebonden evaluatie: 20% groepsopdracht (70% rapport – 30% presentatie )(het peer assessment resultaat wordt in rekening gebracht) + verplichte deelname aan de onderwijsactiviteiten (bureaubezoek, gastcolleges, presentaties medestudenten).
o periode gebonden evaluatie: 80% schriftelijk examen (open en gesloten vragen, meerkeuzevragen zonder GIS-correctie)
Tweede examenkans:
o niet-periode gebonden evaluatie : 20% individuele opdracht (100% rapport)
o periode gebonden evaluatie : 80% schriftelijk examen (open en gesloten vragen, meerkeuzevragen zonder GIS-correctie)
Boeken en syllabi
1. Verplicht aan te kopen boeken
Marketingcommunicatiestrategie OPGELET: reeds aangekocht in sem 1Verplicht - Auteur: Ko Floor, Fred van Raaij, Margot Bouwman
- Uitgever: Noordhoff
- Editie: 2015
- ISBN-nr: 978-90-018-3412-8
Andere studiematerialen
Via Chamilo: slides; indien gewenst printen de studenten zelf de documenten
Studiekosten
Handboek Marketingcommunicatiestrategie - 59 euro
Via Chamilo: slides; indien gewenst printen de studenten zelf de documenten
Lezingen, seminarie, gastsprekers, …: deelname in bedanking sprekers; 1 euro
Studiereis en/of extra muros activiteiten: bezoek aan bureau: verplaatsing + bedanking; 15 euro
Kosten verbonden aan opdrachten (bv. rapporten, verplaatsingen,…): opdrachten in kader van niet-periodegebonden evaluatie; De kosten voor de uitvoering van de opdrachten zijn ten laste van de student.
Trefwoorden
Marketingcommunicatie.
IWETO-code: S191 Marktstudie.