Academiejaar
2018-19
Komt voor in:
- Bachelor in het bedrijfsmanagement, trajectschijf 2
In andere opleidingen:
-
Bachelor in het bedrijfsmanagement als Businessproject: implementatie
Dit is een enkelvoudig opleidingsonderdeel.
Studieomvang:
5 studiepunten
Gewicht:
5,00
Totale studietijd: 125,00 uren
Mogelijke grensdata voor leerkrediet: 15.03.2019 (Semester 2)
Onderwijsorganisatie (studietijd)
Dit opleidingsonderdeel wordt gequoteerd op 20 (tot op een geheel getal).
Tweede examenkans: wel mogelijk.
Men kan dit opleidingsonderdeel niet volgen binnen een
- examencontract (met het oog op het behalen van een creditbewijs).
- examencontract (met het oog op het behalen van een diploma).
Men kan dit opleidingsonderdeel enkel mits aparte toelating volgen binnen een creditcontract.
Titularis: Couck Petra
Andere docenten: DeVreese Ruth, Martin Lien, Synaeve Pascal, Wambacq Elke
Taalvak: Nee
Onderwijstalen: Nederlands
Kalender: Semester 2
Doelstellingen
In dit opleidingsonderdeel vertalen de studenten een ondernemingsplan/-beleid/project verder in concrete operationele plannen en/of voeren ze deze operationele plannen ook effectief uit. De student kan de geplande strategie ook bijsturen waar nodig.
Op die manier ervaren de studenten in een real life ondernemersomgeving de verschillende aspecten (strategisch, organisatorisch, commercieel, financieel, commercieel, personeel, logistiek, juridisch) van het ondernemen in hun samenhang.
Mondelinge (onderhandelingstechnieken) en schriftelijke vaardigheden (opmaak portfolio) worden verder geoefend en studenten leren teamleden te stimuleren tot professionele en/of persoonlijke ontwikkeling.
De studenten kunnen de real life administratie met zowel de boekhoudkundige, fiscale en de vennootschapsrechtelijke rapportering van hun project voeren via bedrijfssoftware.
Dit businessproject focust naast persoonlijk ondernemerschap vooral op zakelijk ondernemerschap (gericht naar de creatie van economische waarde).
Inhoud
- Projectplanning en -uitvoering
- Real life administratie
- Boekhouding (a.d.h.v. boekhoudpakket)
- Loonadministratie
- BTW-aangifte
- Aangifte personen- en vennootschapsbelasting
- Afsluiten boekjaar
- Feedback geven
Begincompetenties
Voldoen aan de eindcompetenties verworven in de opleidingsonderdelen ‘Financiële en bedrijfskundige administratie I’, ‘Financiële en bedrijfskundige administratie II’, ‘Strategisch Management’, ‘Businessproject: managementcases’, 'Onderzoeksvaardigheden II'.
En Gelijktijdig in het curriculum opnemen met ‘Marketingmanagement’ en ‘Businessproject: strategische planning.
Eindcompetenties (tekst)
1. Kan een ondernemingsplan/-beleid/project vertalen in concrete operationele plannen en deze operationele plannen efficiënt en creatief uitvoeren. De student kan de geplande strategie ook bijsturen waar nodig.
Indicatoren:
- Kan een ondernemingsplan/-beleid/project in de praktijk brengen.
- Kan contacten leggen met professionele relaties en bouwt hierbij een netwerk uit.
- Kan opportuniteiten identificeren.
- Respecteert deadlines.
- Voert op een efficiënte manier uit wat gevraagd wordt.
- Toont een grote inzet, toewijding en werkkracht.
- Kan efficiënte en overzichtelijke plannen opmaken en uitvoeren in logische stappen en in functie van prioriteiten.
- Kan de projectuitvoering faseren en erover rapporteren.
2. Kan de doelstellingen en strategie voor een in- en verkooporganisatie formuleren en heeft kennis van onderhandelingstechnieken om een inkoop- en verkoopgesprek te voeren.
Indicatoren:
- Heeft inzicht in het onderhandelingsproces.
- Kan de doelstellingen en strategie voor een in- en verkooporganisatie formuleren.
- Kan een onderhandeling voeren.
3. Kan voor een project zelf een real life administratie met zowel de boekhoudkundige, fiscale en de vennootschapsrechtelijke rapportering (bij elke fase van het ondernemingsgebeuren) voeren via bedrijfssoftware.
4. Kan op een professionele manier mondeling en schriftelijk rapporteren.
Indicatoren:
- Kan op een creatieve en duidelijke manier mondeling en schriftelijk toelichting geven bij behaalde projectresultaten.
- Zorgt voor een correcte informatiedoorstroming zodat de collectieve resultaten maximaal kunnen worden behaald.
5. Kan op een professionele manier feedback geven.
Indicatoren:
- Kan op een objectieve manier prestaties beoordelen.
- Stimuleert teamleden tot professionele en/of persoonlijke ontwikkeling.
- Weet tegenstellingen tussen groepsleden te overbruggen.
Onderwijsorganisatie (omschrijving)
Begeleid Zelfstandig Leren
Begeleiding
Voortdurende feedback.
Individuele vragen en problemen kunnen steeds met de vaktitularis doorgepraat worden.
Evaluatie (tekst)
- Eerste examenkans:
- niet-periode gebonden evaluatie: 100%: de quotering voor het presteren in het team en het businessproject wordt beoordeeld op inhoud en vorm; ook de mondelinge voorstelling / verdediging wordt geëvalueerd
- periode gebonden evaluatie: /
- Tweede examenkans:
- evaluatie businessproject gebeurt door middel van real life en business cases met mondelinge verdediging
Andere studiematerialen
Via Chamilo: Handleiding; indien gewenst printen de studenten zelf de documenten
Business games - 14 euro
Kosten verbonden aan opdrachten (bv. rapporten, verplaatsingen,…) - verschillend project per project
Studiekosten
Via Chamilo: Handleiding; indien gewenst printen de studenten zelf de documenten
Business games - 20 euro
Kosten verbonden aan opdrachten (bv. rapporten, verplaatsingen,…) - verschillend project per project