Hogeschool Gent
Geraard de Duivelstraat 5 - 9000 Gent
Tel: 09 243 33 33 - E-mail: info@hogent.be
Website: www.hogent.be
Partim Businessproject: strategische planning23214/4145/1819/23213/70
Studiegids

Partim Businessproject: strategische planning

23214/4145/1819/23213/70
Academiejaar 2018-19
Komt voor in:
  • Bachelor in het bedrijfsmanagement, trajectschijf 2
    Afstudeerrichting:
    • KMO-management
Dit is een deel van het opleidingsonderdeel Businessproject: strategische planning.
Studieomvang: 5 studiepunten
Gewicht: 5,00
Totale studietijd: 125,00 uren
Mogelijke grensdata voor leerkrediet: 01.12.2018 (Semester 1)

Onderwijsorganisatie (studietijd)

Onderwijs-, leer- en evaluatieactiviteiten
Begeleid zelfstandig/extern werk56,00 uren
Hoorcollege4,00 uren
Zelfstudie65,00 uren
Dit deel van het opleidingsonderdeel 'Businessproject: strategische planning' wordt gequoteerd op 20 (tot op een geheel getal).
Tweede examenkans: 
  • wel mogelijk.
  • indien in eerste examenkans niet geslaagd voor opleidingsonderdeel 'Businessproject: strategische planning', moet dit deel enkel herkanst worden indien niet geslaagd.
Titularis: Couck Petra
Andere docenten: DeVreese Ruth, Martin Lien, Synaeve Pascal, Wambacq Elke
Taalvak: Nee
Onderwijstalen: Nederlands
Kalender: Semester 1

Doelstellingen

In dit opleidingsonderdeel verwerven de studenten inzicht in de uitwerking van een businessplan. Op die manier ervaren de studenten verschillende aspecten (strategisch, organisatorisch, financieel, commercieel, personeel, logistiek, juridisch) van het ondernemen in hun samenhang.

Mondelinge en schriftelijke vaardigheden worden geoefend en ze leren hoe het is om in team samen te werken aan een nieuw project.
Dit businessproject focust vooral op persoonlijk ondernemerschap (slaat op het gedrag van individuen, die hun leven zelf in handen nemen en die in hun projectgroep vernieuwingen realiseren).

Inhoud

  • Creativiteit.
  • Functioneren in groep.
  • Projectmanagement: inleiding.
  • Vergadertechnieken.
  • Businessplanning (strategische en financiële planning).

Begincompetenties

Voldoen aan de eindcompetenties verworven in de opleidingsonderdelen ‘Financiële en bedrijfskundige administratie I’, ‘Financiële en bedrijfskundige administratie II’, ‘Strategisch Management’, ‘Businessproject: managementcases’, Onderzoeksvaardigheden II.  
En
Gelijktijdig in het curriculum opnemen met ‘Marketingmanagement’ en ‘Businessproject: implementatie’

Eindcompetenties (tekst)

1. Is in staat om producten of diensten te initiëren en kan daarvoor een realistisch, taalkundig correct en stilistisch aantrekkelijk ondernemingsplan opmaken.

Indicatoren:

  • Kan een strategische analyse (interne, externe, SWOT) opmaken.
  • Kan een concreet marktonderzoeksprobleem uitwerken.
  • Kan een aangepaste marketingstrategie ontwikkelen.
  • Kan een financieel plan opmaken.
  • Heeft via netwerking (peterschap van bedrijven) inzicht in de werking van het bedrijfsleven.
  • Kan contacten leggen met professionele relaties en bouwt hierbij een netwerk uit.
  • Heeft bij de opmaak van het ondernemingsplan aandacht voor een correct taalgebruik en een aantrekkelijke stijl.

2. Kan op een efficiënte, creatieve en oplossingsgerichte manier omgaan met informatie en taken.

Indicatoren:

  • Gebruikt effectieve methoden om informatie te verzamelen.
  • Komt met vernieuwende ideeën die anderen aanspreken.
  • Kan opportuniteiten identificeren.
  • Gaat kritisch om met informatie.
  • Respecteert deadlines.
  • Voert taken uit met oog voor alle deelelementen.
  • Toont een grote inzet, toewijding en werkkracht.
  • Kan efficiënt en overzichtelijke plannen opmaken in logische stappen en in functie van prioriteiten.
  • Heeft een rudimentair inzicht in projectmanagement.

3. Kan samenwerken en beschikt daarvoor over de nodige communicatieve en leidinggevende vaardigheden.

Indicatoren:

  • Kan een vergadering organiseren en coördineren.
  • Kan efficiënt en effectief schriftelijk (agenda, verslagen, mails) communiceren.
  • Kan op een gepaste manier brainstormen en argumenteren.
  • Kan zich identificeren met gemeenschappelijke teamdoelstellingen.
  • Kan met verantwoordelijkheidszin zichzelf en de teamleden evalueren.
  • Weet tegenstellingen tussen groepsleden te overbruggen.
  • Zorgt voor een correcte informatiedoorstroming zodat de collectieve resultaten maximaal kunnen worden behaald.
  • Kan op eigen initiatief handelen: de eigen zaken afhandelen, zonder onnodig te verwijzen naar anderen.

Onderwijsorganisatie (omschrijving)

Begeleid Zelfstandig Leren

Begeleiding

Voortdurende feedback Individuele vragen en problemen kunnen steeds met de vaktitularis doorgepraat worden

Evaluatie (tekst)

  • Eerste examenkans:
    • niet-periode gebonden evaluatie: 70%
      • het businessproject wordt beoordeeld op inhoud en vorm; ook de mondelinge voorstelling / verdediging wordt geëvalueerd
    • periode gebonden evaluatie: 30%
      • evaluatie vakkennis via schriftelijk examen met behulp van de computer: 30%.
  • Tweede examenkans:   
    • Periode gebonden evaluatie: 
      • evaluatie businessproject: 70% van de eindbeoordeling: het businessplan en -project wordt individueel herwerkt en mondeling voorgesteld
      • evaluatie vakkennis: schriftelijk examen met behulp van de computer: 30% van de eindbeoordeling

Boeken en syllabi

1. Verplicht aan te kopen boeken
Schrijven van verslag tot eindwerk: do's & don'tsVerplicht
  • Editie: 2018-2019
  • ISBN-nr: 978-94-014-5259-5

Andere studiematerialen

Via Chamilo: Handleiding; indien gewenst printen de studenten zelf de documenten
Studiereis en/of extra muros activiteiten (teambuilding-activiteit) - 25 euro
Kosten verbonden aan opdrachten (bv. rapporten, verplaatsingen,…) - verschillend project per project