Hogeschool Gent
Geraard de Duivelstraat 5 - 9000 Gent
Tel: 09 243 33 33 - E-mail: info@hogent.be
Website: www.hogent.be
Marketingmanagement23206/4145/1819/1/46
Studiegids

Marketingmanagement

23206/4145/1819/1/46
Academiejaar 2018-19
Komt voor in:
  • Bachelor in het bedrijfsmanagement, trajectschijf 2
    Afstudeerrichting:
    • KMO-management
Dit is een enkelvoudig opleidingsonderdeel.
Studieomvang: 5 studiepunten
Gewicht: 5,00
Totale studietijd: 125,00 uren
Mogelijke grensdata voor leerkrediet: 01.12.2018 (Semester 1)

Onderwijsorganisatie (studietijd)

Onderwijs-, leer- en evaluatieactiviteiten
Begeleid zelfstandig/extern werk12,00 uren
Hoorcollege36,00 uren
Zelfstudie77,00 uren
Dit opleidingsonderdeel wordt gequoteerd op 20 (tot op een geheel getal).
Tweede examenkans: wel mogelijk.
Men kan dit opleidingsonderdeel niet volgen binnen een
  • examencontract (met het oog op het behalen van een creditbewijs).
  • examencontract (met het oog op het behalen van een diploma).
Men kan dit opleidingsonderdeel enkel mits aparte toelating volgen binnen een creditcontract.
Titularis: Swinnen Jeroen
Andere docenten: Bruyr Karin, Demeulemeester Dominique, Desmet Regine
Taalvak: Nee
Onderwijstalen: Nederlands
Kalender: Semester 1

Doelstellingen

Dit opleidingsonderdeel heeft tot doel de studenten inzicht te doen krijgen in het marketingbeleid van een KMO door een grondige studie van alle facetten van het marketingplan: omgevingsanalyse en trends, marketingplanning, implementatie van product, proces, prijs, distributie, interne en externe communicatie on & offline en effectenmeting van de marketinginvesteringen (ROMI).
De studenten passen alles toe en werken een marketingplan uit voor een aangeduide KMO. Ze formuleren in team marketingacties naar aanleiding van analyse en trends.

Inhoud

1. Marketingfundamenten

  • Marketing bouwt waarden voor de klanten, de maatschappij en organisaties
  • Van analyse van de markt naar een marketingstrategie
  • Van marketingstrategie tot implementatie

2. Bouwstenen van een Marketingplan

3. Implementatie van de Marketingmix (product, proces, innovatie, prijs, distributie, interne en externe communicatie on & offline)

4. Bouwstenen van een Communicatieplan

  • Communicatiedoelgroep
  • Communicatiedoelstellingen
  • Communicatiestrategie
  • Boodschap
  • Communicatiebudget
  • Communicatiemix (reclame, PR, sponsoring, brand activation, sales promotion, persoonlijke verkoop, winkelexperience, fieldmarketing, direct marketing & events)
  • Media offline & online
  • Planning
  • Effectenmetingen
  • Reclame, PR en sponsoring
  • Brand Activation, Sales Promotion, Winkelcommunicatie, Fieldmarketing, Events en Direct Marketing

4. Distributiebeleid

  • Overzicht van de diverse distributiekanalen

Volgtijdelijkheid (VT)

geslaagd of gedelibereerd voor Strategisch management OF geslaagd of gedelibereerd voor Strategisch en marketingmanagement.

Begincompetenties

Eindcompetenties verworven in de opleidingsonderdeel Strategisch Management.

Eindcompetenties (tekst)

1. Heeft kennis en inzicht in de het marketingbeleid van een KMO

Indicatoren:

  • Kan de verschillende stappen in het opzetten van een marketingplan uiteenzetten, verklaren en implementeren en dit op basis van analyse en trends
  • Kan de belangrijkste instrumenten en beslissingen voor de diverse marketingmixtools en media on & offline voor een KMO uiteenzetten en verhelderen en implementeren

2. Heeft kennis en inzicht in het uitwerken van een marketingplan én communicatieplan voor een KMO

Indicatoren:

  • Kan de verschillende stappen in het proces om het product of dienst bij de afnemer te krijgen definiëren en verklaren (product, dienst, innovatie, proces)
  • Kan de nodige beslissingen toelichten i.v.m. te kiezen distributiekanalen en het beheer van de kanalen aangegeven toelichten (omnichanneling)
  • Is op de hoogte van recente ontwikkelingen in het online en offline communicatie- en medialandschap voor een KMO.

3. Kan informatie binnen de beschikbare termijn op een doeltreffende manier verzamelen, kritisch evalueren en implementeren bij het uitwerken van een marketingplan voor een aangeduide KMO.

Indicatoren:

  • Herkent en signaleert belangrijke informatie in een informatierijke omgeving
  • Komt met vernieuwende ideeën die anderen aanspreken
  • Kan gegevens gestructureerd samenbrengen en op een originele manier voorstellen en bewerken
  • Respecteert deadlines bij het afwerken van taken
  • Toont een grote inzet, toewijding en werkkracht
  • Kan overtuigen: een goede indruk maken op anderen, ideeën door anderen doen aanvaarden en anderen aanzetten tot actie
  • Past opgedane inzichten en kennis direct in de praktijk toe

Onderwijsorganisatie (omschrijving)

Afwisselend gebruik van colleges met klassikale en zelfstandig op te lossen oefeningen en casussen.

Begeleiding

Studenten mogen een individuele consultatie vragen en krijgen tussentijdse feedback mbt teamwork/opdracht.

Evaluatie (tekst)

  • Eerste examenkans:
    • niet-periode gebonden evaluatie: 30% (groepsopdracht)
    • periode gebonden evaluatie: 70% schriftelijk examen
  • Tweede examenkans:
    • 100% schriftelijk examen


Boeken en syllabi

1. Verplicht aan te kopen boeken
Marketing. De nieuwe principes.Verplicht
  • Auteur: Steven Van Belleghem
  • Uitgever: Lannoo
  • Editie: laatste druk
  • ISBN-nr: 978-90-820-3372-4

Andere studiematerialen

Via Chamilo: slides op Chamilo; indien gewenst printen de studenten zelf de documenten

Studiekosten

Marketing. De nieuwe principes. - 49,99 euro
Via Chamilo: slides op Chamilo; indien gewenst printen de studenten zelf de documenten

Trefwoorden

Marketingmanagement
IWETO-code: S91 Marktstudie