Hogeschool Gent
Geraard de Duivelstraat 5 - 9000 Gent
Tel: 09 243 33 33 - E-mail: info@hogent.be
Website: www.hogent.be
HRM23200/4145/1819/1/36
Studiegids

HRM

23200/4145/1819/1/36
Academiejaar 2018-19
Komt voor in:
  • Bachelor in het bedrijfsmanagement, trajectschijf 2
    Afstudeerrichting:
    • KMO-management
In andere opleidingen:
  • Bachelor in het bedrijfsmanagement als HRM
  • Bachelor in het bedrijfsmanagement als HRM (English language) (KM)
Dit is een enkelvoudig opleidingsonderdeel.
Studieomvang: 4 studiepunten
Gewicht: 4,00
Totale studietijd: 100,00 uren
Mogelijke grensdata voor leerkrediet: 15.03.2019 (Semester 2)

Onderwijsorganisatie (studietijd)

Onderwijs-, leer- en evaluatieactiviteiten
Begeleid zelfstandig/extern werk12,00 uren
Hoorcollege24,00 uren
Zelfstudie64,00 uren
Dit opleidingsonderdeel wordt gequoteerd op 20 (tot op een geheel getal).
Tweede examenkans: wel mogelijk.
Men kan dit opleidingsonderdeel niet volgen binnen een
  • examencontract (met het oog op het behalen van een creditbewijs).
  • examencontract (met het oog op het behalen van een diploma).
Men kan dit opleidingsonderdeel enkel mits aparte toelating volgen binnen een creditcontract.
Titularis: Cobbaut Katrien
Andere docenten: Feys Marjolein
Taalvak: Nee
Onderwijstalen: Nederlands
Kalender: Semester 2

Doelstellingen

De hoofddoelstelling van Human Resources Management is ervoor te zorgen dat een onderneming mét haar medewerkers de bedrijfsdoelstellingen realiseert en dat de onderneming dus op elk moment beschikt over de juiste competente medewerkers die optimaal bijdragen aan de realisatie van de bedrijfsdoelstellingen.
 
Een perfect functionerend, rendabel en motiverend Human Resources beleid opzetten, is helemaal niet vanzelfsprekend. In dit opleidingsonderdeel maken de studenten kennis met de verschillende aspecten van een succesvol Human Resources beleid.

Inhoud

1. De geschiedenis van Human Resource Management
2. Het strategisch kader
3. Organisatie structuur & job design
4. Cultuur, Leiderschap & Communicatie
5. Retentie, Motivatie & Engagement
6. De juiste persoon op de juiste plaats (het proces van bemannen)
7. Prestatiemanagement
8. Ontwikkeling
9. Verloning

Volgtijdelijkheid (VT)

(geslaagd of gedelibereerd voor Sociale wetgeving OF geslaagd of gedelibereerd voor Sociale wetgeving OF geslaagd of gedelibereerd voor Juridische vorming voor ondernemers I OF geslaagd of gedelibereerd voor Partim Sociale wetgeving).

Begincompetenties

Voldoen aan de eindcompetenties van het opleidingsonderdeel "Juridische vormgeving voor ondernemers I, partim Sociale wetgeving".

Eindcompetenties (tekst)

1. Heeft kennis en inzicht in de evolutie van het kijken naar personeel en het managen van mensen (HRM) verleden, heden en toekomst

Indicatoren:

  • Kent de geschiedenis van HRM
  • Heeft inzicht in de belangrijkste aspecten van een hedendaags, strategisch HRM
  • Kan naar HRM kijken vanuit een stakeholders perspectief
  • Kan de veranderingen in de maatschappij begrijpen, evenals de impact ervan op HRM
  • Kan de evolutie naar ‘Duurzaamheid’ toelichten: in de maatschappij, in bedrijven, in HRM
  • Kent de inhoud, aanpak en focus van een Duurzaam HRM
  • Heeft Inzicht in co-creatie methodologieën zoals Appreciative Inquiry, World Café, enz.
  • Weet wat de betekenis is van retentie en motivatie en hoe dit kan bevorderd worden
  • Kent de evolutie naar engagement in organisaties kennen en hoe dit kan gemanaged worden

2. Weet hoe een organisatie, werkcontext te creëren, waar mensen het beste van zichzelf kunnen geven: strategie, structuur, job design, cultuur, leiderschap en communicatie

Indicatoren:

  • Begrijpt wat de link is tussen een bedrijfsstrategie en een HR strategie
  • Weet wat de inhoud van een HR strategie kan zijn
  • Kent de betekenis van engagement, employability en empowerment
  • Weet hoe een organisatie te structureren;
  • Weet in welke richting het structureren van organisaties evolueert
  • Kent de vereisten van een functie-omschrijving en een competentieprofiel
  • Weet hoe we kunnen komen tot actieve en gezonde jobs (job design)
  • Kent de betekenisvan ‘prestatiemanagement’,‘competentiemanagement’ en‘talent management’, en hoe deze met elkaar verbonden zijn
  • Begrijpt de de impact van waarden en cultuur
  • Weet hoe men waarden en cultuur kan veranderen
  • Heeft Inzicht in verschillende benaderingen van leiderschap, zoals situationeel leiderschap, dienend leiderschap en de evolutie in dit domein
  • Begrijpt de inhoud en het belang van zelf-leiderschap
  • Kent de elementen van een goede communicatie
  • Is in staat om uit te leggen wat de impact is van duurzaamheid op strategie, structuur, job design, cultuur, leiderschap en communicatie

3. Inzicht hebben in hoe men het beste uit mensen, personeel kan halen en hoe dit kan verankerd worden via de HR kernprocessen: bemanning, prestatiemanagement, ontwikkeling, verloning

  • Kent de verschillende fasen van het bemanningsproces
  • Is in staat om een employer branding te voelen en te beschrijven en deze te linken met een personal branding
  • Heeft inzicht in de verschillende rekruteringskanalen
  • Kan interview en screening technieken toepassen
  • Kan de betekenis van interne mobiliteit en weet hoe dit kan bevorderd worden
  • Kan nieuwkomers verwelkomen
  • Weet hoe men nieuwkomers kan integreren in de cultuur en de organisatie
  • Kent de prestatiemanagement cyclus
  • Kent de inhoud en aanpak van een functionerings- en evaluatiegesprek
  • Begrijpt hoe de uitkomst van het prestatiemanagement proces kan gebruikt worden voor de andere HRM processen/domeinen
  • Kent de verschillende fasen van het ontwikkelingsproces
  • Is in staat om de ontwikkelingsbehoeften van een organisatie te analyseren en te linken naar medewerkers, en naar voor te komen met een efficient en effectief ontwikkelingsaanbod
  • Weet hoe men ontwikkelingsdoelen kan bepalen en hoe men de effectiviteit van ontwikkelingsacties kan meten
  • Kent de verschillende aspecten van organisatie-ontwikkeling, evenals gerelateerde praktijken
  • Kan een eigen persoonlijk o,twikkelingsplan opstellen
  • Begrijpt ‘waarvoor’ mensen verloond worden (verloningscomponenten)
  • Weet wat de instrumenten zijn die gebruikt worden om het niveau van verloning te gaan bepalen
  • Kent de ‘inhoud’ van een verloningspakket
  • Kent de betekenis van de volgende begrippen: basis loon, ‘total cash’, mediaan, percentiel 25, ‘benefits’
  • Weet wat benchmarking (mbt. verloning) inhoudt en hoe dit wordt toegepast
  • Kent de evoluties in verloningsmanagement
  • Is in staat om uit te leggen wat de impact is van duurzaamheid op de verschillende HR kernprocessen

Onderwijsorganisatie (omschrijving)

  • Hoorcolleges en interactieve leergesprekken, aangevuld met voorbeelden en oefeningen
  • Begeleid zelfstandig leren

Begeleiding

Hoorcolleges en interactieve leergesprekken, aangevuld met voorbeelden en oefeningen
Begeleid zelfstandig leren

Evaluatie (tekst)

  • Eerste examenkans:
    • niet-periode gebonden evaluatie: 45%
    • periode gebonden evaluatie: 55% schriftelijk examen
  • Tweede examenkans:
    • 100% schriftelijk examen


Boeken en syllabi

1. Verplicht aan te kopen boeken
HR-instrumentenVerplicht
  • Auteur: Ilse Vanderstukken
  • Uitgever: De Boeck
  • Editie: Meest recente
  • ISBN-nr: 978-90-455-6025-0

Andere studiematerialen

Via Chamilo: Slides op Chamilo; indien gewenst printen de studenten zelf de documenten

Studiekosten

HR-instrumenten - 20 euro
Via Chamilo: Slides op Chamilo; indien gewenst printen de studenten zelf de documenten

Bedankingsbon voor gastsprekers: 1,25 euro

Trefwoorden

HRM
IWETO-code: S190-Bedrijfsbeleid, S191-Marktstudie