Hogeschool Gent
Geraard de Duivelstraat 5 - 9000 Gent
Tel: 09 243 33 33 - E-mail: info@hogent.be
Website: www.hogent.be
Internationaal Paspoort23165/4145/1819/1/10
Studiegids

Internationaal Paspoort

23165/4145/1819/1/10
Academiejaar 2018-19
Komt voor in:
  • Bachelor in het bedrijfsmanagement, trajectschijf 3
    Afstudeerrichting:
    • financie- en verzekeringswezen
In andere opleidingen:
  • Bachelor in het bedrijfsmanagement als Internationaal Paspoort
Dit is een enkelvoudig opleidingsonderdeel.
Studieomvang: 3 studiepunten
Gewicht: 3,00
Totale studietijd: 75,00 uren
Mogelijke grensdata voor leerkrediet: 01.12.2018 (Semester 1) of 15.03.2019 (Semester 2)

Onderwijsorganisatie (studietijd)

Onderwijs-, leer- en evaluatieactiviteiten
Begeleid zelfstandig/extern werk24,00 uren
Zelfstudie51,00 uren
Dit opleidingsonderdeel wordt gequoteerd op 20 (tot op een geheel getal).
Tweede examenkans: wel mogelijk.
Men kan dit opleidingsonderdeel niet volgen binnen een
  • examencontract (met het oog op het behalen van een creditbewijs).
  • examencontract (met het oog op het behalen van een diploma).
Men kan dit opleidingsonderdeel enkel mits aparte toelating volgen binnen een creditcontract.
Titularis: D'Hondt Sven
Andere docenten: Hermanns Severine
Taalvak: Nee
Onderwijstalen: Engels, Frans, Nederlands, Taaloverschrijdend
Kalender: Semester 1 of Semester 2

Doelstellingen

Via gegarandeerde internationale ervaringen wordt de student in staat gesteld om een actieve rol op te nemen in de internationaal georiënteerde, snel evoluerende, complexe en diverse samenleving. Deze ervaringen verdiepen de interculturele competenties en faciliteren het functioneren in een internationale beroepscontext. Tezelfdertijd bouwt de student een netwerk op van internationale contacten die nuttig kunnen zijn in het latere professionele leven.

Inhoud

Centraal staat de verwerving van en groei in internationale competenties. Dit kan gebeuren onder allerlei vormen: deelname aan Erasmus, buitenlandse stage, internationale projecten, gastcolleges, gerichte bezoeken, pedagogisch-didactische activiteiten, groepsdiscussies, praktijksessies, individuele opdrachten en groepsopdrachten.
Studenten krijgen mogelijkheden tot internationale ervaringen aangeboden (aanbod gestuurd), maar kunnen ook zelf voorstellen voor een internationaal project formuleren (vraag gestuurd).

Volgtijdelijkheid (VT)

Op dit opleidingsonderdeel is er geen volgtijdelijkheid van toepassing.

Eindcompetenties (tekst)

1. De student is in staat een actieve rol op te nemen in een internationale beroepscontext.

Indicatoren :

  • De student kan zelfstandig of in team bedrijfsgebonden vraagstukken analyseren binnen een internationale context.
  • De student slaagt er in om in een meertalige omgeving te functioneren.
  • De student legt vlot internationale contacten.

    2. De student verwerft interculturele competenties nl. door gepast en effectief te interageren met mensen die verschillen (affectief, cognitief en gedragsmatig).

    Indicatoren :

    • De student kan afstand nemen van negatieve reacties op het 'anders zijn' van de andere partijen en een constructieve dialoog aangaan vanuit een positie van zelfrespect en respect voor de cultuur en de identiteit van de anderen.
    • De student kan gepast reageren op culturele verschillen.
    • De student realiseert voor deze internationale competentie een duidelijke groei.

    Onderwijsorganisatie (omschrijving)

    Lezingen, deelname bedrijfsbezoeken, conferenties, projecten

    Begeleiding

    Per afstudeerrichting wordt een lector toegewezen voor dit opleidingsonderdeel. Dit opleidingsonderdeel zal deels vraaggestuurd zijn, maar ook een deel aanbodgestuurd. De samenhang voor de ganse opleiding zal gestuurd worden vanuit het internationaal bureau ism de vaklectoren

    Evaluatie (tekst)

    • Eerste examenkans:
      • niet periode gebonden evaluatie: 100% portfolio. Er wordt aan de student gevraagd om in de loop van de opleiding een portfolio samen te stellen waarin hij/zij aantoont dat de competenties bereikt zijn. We verwachten hier een kritische en doordachte reflectie, gelinkt aan het eigen werkveld, diepgaande commentaar en creatieve documentatie. Naast het portfolio  wordt de student ook beoordeeld op de mondelinge toelichting van dit portfolio waarbij de vaklectoren toetsen of de vereiste competenties bereikt zijn. De student moet minstens 3 credits behaald hebben, goedgekeurd door de vaklectoren. 
      • periode gebonden evaluatie: mondelinge toelichting portfolio
    • Tweede examenkans: Herwerken portfolio en mondelinge toelichting. De student moet minstens 3 credits behaald hebben, goedgekeurd door de vaklectoren.

    Andere studiematerialen

    Via Chamilo: Infobrochure; indien gewenst printen de studenten zelf de documenten
    "Studiereis en/of extra muros activiteiten: • kosten verbonden aan de eventuele verplaatsingen
    • kosten voor documentatie
    • kosten verbonden aan het opgenomen project ; Kosten zijn ten laste van de student en afhankelijk van keuze project."

    Studiekosten

    Via Chamilo: Infobrochure; indien gewenst printen de studenten zelf de documenten
    "Studiereis en/of extra muros activiteiten: • kosten verbonden aan de eventuele verplaatsingen
    • kosten voor documentatie
    • kosten verbonden aan het opgenomen project ; Kosten zijn ten laste van de student en afhankelijk van keuze project."

    Trefwoorden

    Interdisciplinariteit, interculturaliteit, kritische reflectie, actualiteit, internationalisering