Hogeschool Gent
Geraard de Duivelstraat 5 - 9000 Gent
Tel: 09 243 33 33 - E-mail: info@hogent.be
Website: www.hogent.be
Integraal project particulieren II23147/4145/1819/1/77
Studiegids

Integraal project particulieren II

23147/4145/1819/1/77
Academiejaar 2018-19
Komt voor in:
  • Bachelor in het bedrijfsmanagement, trajectschijf 2
    Afstudeerrichting:
    • financie- en verzekeringswezen
Dit is een enkelvoudig opleidingsonderdeel.
Studieomvang: 6 studiepunten
Gewicht: 6,00
Totale studietijd: 150,00 uren
Mogelijke grensdata voor leerkrediet: 15.03.2019 (Semester 2)

Onderwijsorganisatie (studietijd)

Onderwijs-, leer- en evaluatieactiviteiten
Zelfstudie150,00 uren
Dit opleidingsonderdeel wordt gequoteerd op 20 (tot op een geheel getal).
Tweede examenkans: wel mogelijk.
Men kan dit opleidingsonderdeel niet volgen binnen een
  • examencontract (met het oog op het behalen van een creditbewijs).
  • examencontract (met het oog op het behalen van een diploma).
Men kan dit opleidingsonderdeel enkel mits aparte toelating volgen binnen een creditcontract.
Titularis: De Vleeschouwer Ineke
Andere docenten: Bottequin Caroline, Damme Henk, Dhont Hilde, Lips Marie
Taalvak: Nee
Onderwijstalen: Nederlands
Kalender: Semester 2

Doelstellingen

In dit project werken de studenten onder begeleiding van lectoren naar de beroepspraktijk gemodelleerde opdrachten uit. Ze integreren hun kennis uit verschillende domeinen (verzekeringen, kredieten, successie- en vermogensplanning, commerciële technieken, communicatievaardigheden en beroepsgericht Frans), en verwerven de vaardigheden om deze in reële praktijkcases toe te passen.
Bij een aanvraag van een woonkrediet kunnen de studenten advies formuleren, aangepast aan het profiel van de klant. Ze kunnen kredietvormen en modaliteiten van verschillende instellingen vergelijken, het risico, de kostprijs, de fiscale en de juridische gevolgen van deze kredietvormen bepalen en kritisch evalueren, en voor de vereiste verzekeringen voorstellen uitwerken. Ze werken voor de verzekeringen van het gezin ook offertes uit en geven gepast advies. Ze geven blijk van empathie en kritische ingesteldheid en kunnen aan de klant alternatieve scenario’s voorstellen. Ze kunnen de communicatietaken die hieraan verbonden zijn op een effectieve en efficiënte manier uitvoeren en daarenboven een kredietgesprek voeren in het Frans.
Ze hebben inzicht in de vermogensopbouw van een klant en kunnen advies formuleren voor een optimale vermogensplanning. Ze leren omgaan met vragen en bezwaren en leren de verdediging van een dossier opbouwen, steeds met aandacht voor beroepsethiek.
Dit project legt de nadruk op klantgerichtheid, opgevat als de gepersonaliseerde begeleiding van klanten doorheen hun keuzeproces. Het oefent de communicatieve en commerciële vaardigheden en de klantgerichte houding die ze bij een eerste werkervaring als bankier en makelaar nodig hebben.

Inhoud

De studenten werken aan interactieve en vakoverschrijdende cases waarbij de nadruk ligt op

  • het voeren van real-life gesprekken over verschillende beleggings-, krediet- en verzekeringsproducten;
  • het argumenteren en formuleren van een deskundig en klantgericht advies over verzekeringen, beleggingen, woonkredieten en successie- en vermogensplanning;
  • correct, duidelijk, gepast en aantrekkelijk communiceren;
  • professioneel samenwerken in team.

Volgtijdelijkheid (VT)

simultaan te volgen met Kredieten aan particulieren EN simultaan te volgen met Brandverzekeringen EN simultaan te volgen met Successie- en vermogensplanning EN simultaan te volgen met Beroepsgericht Frans II en III EN simultaan te volgen met Ongevallen-, ziekte- en invaliditeitsverzekeringen .

Begincompetenties

zie volgtijdelijkheidstabel

Eindcompetenties (tekst)

1. Kan kennis en inzichten uit de domeinen verzekeringen, kredieten, successie- en vermogensplanning en communicatie combineren, kritisch evalueren en toepassen in multidisciplinaire opdracht.
  • kan kredietvormen en modaliteiten van een woonkrediet vergelijken
  • kan risico, kostprijs, fiscale en juridische gevolgen van een woonkrediet bepalen en kritisch evalueren
  • kan een kredietgesprek in het Frans voeren
  • heeft inzicht in een vermogensopbouw van een klant en kan een advies formuleren voor een optimale vermogensplanning
  • kan verzekeringen vergelijken en interessante offertes uitwerken
  • kan de klant begeleiden bij de keuze van beleggings-, krediet- en verzekeringsproducten, rekening houdende met ethische, deontologische en wettelijke codes.
2. Kan relevante gegevens verzamelen en interpreteren en geselecteerde methodes en hulpmiddelen innovatief aanwenden om aan de klant het best passende advies te verstrekken naargelang zijn profiel.

Indicatoren:

  • houdt rekening met de specifieke behoeften van de afnemer van financiële- en verzekeringsproducten
  • kan op een efficiënte en effectieve manier informatie vergaren, inventariseren en bruikbaar maken in functie van de diverse opdrachten
  • kan contacten leggen met professionele relaties en bouwt hierbij een netwerk uit
  • kan een koppeling maken tussen de technische kenmerken van een financieel en een verzekeringsproduct en het profiel van de klant
  • leert zich in te leven in de problematiek van de klant
  • kan alternatieve scenario’s voorstellen
  • leert de verdediging van een welbepaalde keuze opbouwen
  • gebruikt effectieve methoden om informatie te verzamelen en deze kritisch te benaderen.

3. Kan op een effeciënte, professionele en creatieve manier omgaan met taken

Indicatoren:

  • kan het project op een zelfstandige, correcte en systematische manier uitvoeren binnen een vooropgesteld tijdsbestek
  • kan taken plannen en organiseren, respecteert deadlines
  • kan taken op een accurate en nauwkeurige manier uitwerken, en kan daarbij de vakterminologie in grammaticaal en syntactisch correcte structuren gebruiken
  • kan resultaatgericht werken
  • kan creatief handelen
  • kan verantwoordelijkheid opnemen
  • kan zelfstandig werken
  • toont een grote inzet, toewijding en werkkracht.

4. Kan op een professionele manier in team werken

Indicatoren:

  • Kan een vergadering organiseren en coördineren.
  • Kan efficiënt en effectief schriftelijk (agenda, verslagen, mails) communiceren.
  • Kan op een gepaste manier brainstormen en argumenteren.
  • Kan zich identificeren met gemeenschappelijke teamdoelstellingen.
  • Kan met verantwoordelijkheidszin zichzelf en de teamleden evalueren.
  • Weet tegenstellingen tussen groepsleden te overbruggen.
  • Zorgt voor een correcte informatiedoorstroming zodat de collectieve resultaten maximaal kunnen worden behaald.
  • Kan op eigen initiatief handelen: de eigen zaken afhandelen, zonder onnodig te verwijzen naar anderen.

Onderwijsorganisatie (omschrijving)

Project- en groepswerk onder begeleiding en zelfstudie

Begeleiding

Voor individuele vragen kunnen de studenten steeds terecht bij de lector.

Op regelmatige tijdstippen zijn er verplichte contactmomenten waarin de opvolging van het project gebeurt.

Evaluatie (tekst)

  • Eerste examenkans:
    • Niet periode gebonden evaluatie: 100% : proces- en productevaluatie
    • Periode gebonden evaluatie: /
  • Tweede examenkans:
    • herwerken opdracht

Boeken en syllabi

1. Verplicht aan te kopen boeken
Schrijven van verslag tot eindwerk: do's & don'tsVerplicht
  • Editie: 2018-2019
  • ISBN-nr: 978-94-014-5259-5

Trefwoorden

Integraal project particulieren II
IWETO-code: S181 Financiële wetenschappen