Hogeschool Gent
Geraard de Duivelstraat 5 - 9000 Gent
Tel: 09 243 33 33 - E-mail: info@hogent.be
Website: www.hogent.be
Partim Projecten II23043/4145/1819/23042/50
Studiegids

Partim Projecten II

23043/4145/1819/23042/50
Academiejaar 2018-19
Komt voor in:
  • Bachelor in het bedrijfsmanagement, trajectschijf 2
    Afstudeerrichting:
    • accountancy-fiscaliteit
Dit is een deel van het opleidingsonderdeel Projecten II.
Studieomvang: 5 studiepunten
Gewicht: 5,00
Totale studietijd: 125,00 uren
Mogelijke grensdata voor leerkrediet: 15.03.2019 (Semester 2)

Onderwijsorganisatie (studietijd)

Onderwijs-, leer- en evaluatieactiviteiten
Begeleid zelfstandig/extern werk48,00 uren
Zelfstudie77,00 uren
Dit deel van het opleidingsonderdeel 'Projecten II' wordt gequoteerd op 20 (tot op een geheel getal).
Tweede examenkans: 
  • wel mogelijk.
  • indien in eerste examenkans niet geslaagd voor opleidingsonderdeel 'Projecten II', moet dit deel enkel herkanst worden indien niet geslaagd.
Titularis: Anrijs Els
Andere docenten: Casteele Charlotte, Martin Lien, Van Speybroeck Els
Taalvak: Nee
Onderwijstalen: Nederlands
Kalender: Semester 2

Doelstellingen

Dit opleidingsonderdeel tracht de competenties die reeds werden verworven in algemeen en vennootschapsboekhouden, financiële analyse, vennootschapsrecht, fiscaliteit, bedrijfseconomische informatieverwerking en onderzoeks- en communicatievaardigheden zoveel mogelijk te integreren door:

  • De kennis up te daten en te transfereren naar praktische cases;
  • Hierbij de vaardigheden en attitudes bij te schaven zoals het kunnen opstellen van alternatieve scenario’s, het vermogen zich in een probleem te verdiepen, uiteindelijk tot een advies te komen, blijk geven van een kritische ingesteldheid en beoordelingsvermogen.
  • De schriftelijke en mondelinge communicatieve vaardigheden en attitudes die een afgestudeerde bachelor bedrijfsmanagement, afstudeerrichting accountancy-fiscaliteit, in zijn eerste werkervaringen nodig heeft, te trainen.
  • Via groepswerk te leren samenwerken, kritisch denken en in teamverband duidelijke conclusies vormen.

Inhoud

De studenten werken aan interactieve en vakoverschrijdende cases waarbij de nadruk ligt op:

  • het voeren van een real life administratie met zowel de boekhoudkundige, fiscale en de vennootschapsrechtelijke rapportering.
  • het maken van een volledige financiële analyse van de jaarrekening van een onderneming: jaarrekening interpreteren, herwerken en analyseren en financiële ratio’s berekenen en interpreteren.
  • correct, duidelijk, gepast en aantrekkelijk zakelijk communiceren.

Begincompetenties

Raadpleeg de rubriek volgtijdelijkheid.

Voldoen aan de eindcompetenties van:
Basisboekhouden en documenten I en Basisboekhouden en documenten II
Personenbelasting I
BTW en casestudies I
Communicatie- en onderzoeksvaardigheden
Bedrijfseconomische informatieverwerking


Gelijktijdig op te nemen met:
Algemeen en vennootschapsboekhouden I en Algemeen en vennootschapsboekhouden II
Personenbelasting II en procedures
BTW en casestudies II
Boekhoudrecht en financiële analyse
Bedrijfsprocessen en software: partim boekhoudpakketten

Eindcompetenties (tekst)

1. Kan zelfstandig en in team competenties van communicatieve vaardigheden toepassen in een vakoverschrijdende case (BM1)

Indicatoren:

  • Kan doel- en doelgroepgericht communiceren
  • Kan rekening houden met specifieke communicatiesituaties
  • Kan correct, duidelijk, gepast en aantrekkelijk formuleren
  • Kan via een geschikte lay-out een tekst toegankelijk maken
  • Kan naar inhoud en vorm reviseren
  • Kan efficiënt en effectief corresponderen, notuleren, rapporteren
  • Kan efficiënt en effectief vergaderen, advies geven, onderhandelen, presenteren

2. Heeft een onderzoekende attitude en kan een financieel rapport schrijven (BM5)

Indicatoren:

  • Kan financiële informatie verzamelen en verwerken om een volledige financiële analyse uit te voeren
  • Heeft inzicht in de verschillende informatiebronnen voor het schrijven van een financieel rapport
  • Kan uit informatiebronnen de essentie distilleren en interpreteren.
  • Kan de informatiebronnen correct citeren en refereren
  • Heeft een kritische ingesteldheid
  • Kan zelfstandig, correct en systematisch taken uitvoeren volgens bepaalde procedures en normen en volgens een opgelegde planning
  • Kan een financieel rapport schrijven

3. Heeft een ondernemende attitude (BM7)

Indicatoren:

  • Neemt initiatief
  • Heeft doorzettingsvermogen
  • Is creatief Is flexibel
  • Werkt resultaatgericht

4. Kan in team werken en neemt verantwoordelijkheid op (BM8)

Indicatoren:

  • Kan instaan voor een verantwoorde taakverdeling binnen een team
  • Kan problemen binnen het team tijdig detecteren en signaleren
  • Kan zich inleven in de rol van teamvertegenwoordiger
  • Kan omgaan met kritiek
  • Kan fricties binnen het team uitpraten
  • Kan binnen het team voor de eigen mening of opvatting opkomen
  • Kan consequent de binnen het team gemaakte afspraken nakomen en de gemaakte taakverdeling respecteren
  • Kan een teamlid evalueren

5. Kan zelfstandig en in team competenties van financiële analyse toepassen in een vakoverschrijdende case (AF6)

Indicatoren:

  • Kent en begrijpt de inhoud van de posten van de jaarrekening
  • Kan de verschillende technieken inzake financiële analyse toepassen
  • Kan een jaarverslag/bestuursverslag grondig interpreteren en analyseren
  • Kan een kritisch oordeel vellen over de financiële situatie van een onderneming

6. Kan zelfstandig en in team reeds verworven boekhoudigkundige en fiscale competenties toepassen in een vakoverschrijdende case (AF9)

Indicatoren:

  • Kan verantwoordingstukken in een boekhoudkundig en fiscaal dossier interpreteren en verwerken
  • Kan zelfstandig boekingen uitvoeren, op een systematische manier conform de Belgische boekhoudwetgeving
  • Kan in een fiscaal dossier zelfstandig alle verplichtingen nakomen op een systematische manier conform de fiscale wetgeving
  • Kan een cijfermatige logica opbouwen
  • Kan de invloed van wijzigende gegevens berekenen en interpreteren
  • Kan nauwkeurig, ordelijk en accuraat omgaan met cijfermateriaal
  • Kan zelfstandig en efficiënt werken met een boekhoudpakket: een dossier opstarten, dagelijkse verrichtingen ingeven, maandelijkse centralisatie uitvoeren

Onderwijsorganisatie (omschrijving)

Groepswerk
Begeleid zelfstandig leren

Begeleiding

Begeleiding tijdens de geprogrammeerde en de vrije consultaties.
De lector is begeleider van de cases en is coach.
De lector is beschikbaar voor het beantwoorden van vragen.
Gelegenheid tot feedback.

Evaluatie (tekst)

  • Eerste examenkans:
    • niet-periode gebonden evaluatie: 100% permanente evaluatie (verplichte aanwezigheid tijdens de lessen en consultaties)
      • 35% case accountancy en fiscaliteit
      • 65% case financiële analyse (30 % procesevaluatie, 35 % evaluatie eindproduct)
    • periode gebonden evaluatie: /
  • Tweede examenkans:
    • 45% case financiële analyse (in te dienen bij start tweede examenkans) met mondelinge toelichting
    • 55% schriftelijk examen (open vragen)







      Boeken en syllabi

      1. Verplicht aan te kopen boeken
      De boekhoudpraktijk: geïntegreerde casestudyVerplicht
      • Auteur: Siem de Ruijter, Bart Sommen
      • Uitgever: VanIn
      • Editie: 2017
      • ISBN-nr: 978-90-455-5916-2

      Andere studiematerialen

      Caseweek: Kopieën caseweek + papier en inkt lokalen; 5 euro